Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterkte van objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lichtsterkte van objectieven

    Is die variabele T-stop niet het gevolg van uittrek, zoals zeer duidelijk is bij macrolenzen ?
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #17
      Re: Lichtsterkte van objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Is die variabele T-stop niet het gevolg van uittrek, zoals zeer duidelijk is bij macrolenzen ?
      Variabele T-stop komt alleen voor bij zoom lenzen.
      Lenzen met een vast brandpunt (zoals de meeste macro lenzen) hebben 1 bepaalde T-stop.
      De T-stop is de maximum f/stop (grootste opening) + de hoeveelheid licht dat door het glas in de lens wordt geabsorbeerd / gereflecteerd.
      Hoe beter de lens, hoe kleiner het verschil tussen de T-stop en de maximum f/stop.

      Ik vermoed dat je het verwart met het feit dat bv een f 2.8 macro plots geen 2.8 meer is als je dichtbij focust.

      Comment


      • #18
        Re: Lichtsterkte van objectieven

        Inderdaad, je hebt gelijk.

        Door uittrek heb je lichtverlies (als ik me niet vergis staat het lichtverlies in een kwadratische verhouding tot de afstand), en wordt - bij gelijke opening - je sluitertijd beïnvloed.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #19
          Re: Lichtsterkte van objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Inderdaad, je hebt gelijk.

          Door uittrek heb je lichtverlies (als ik me niet vergis staat het lichtverlies in een kwadratische verhouding tot de afstand), en wordt - bij gelijke opening - je sluitertijd beïnvloed.
          Hola, t ging tot hiertoe allemaal de goeie kant op, maar hier ga je de mist in. Lichtverlies bij dicht focussen is diafragma gerelateerd. De beeldafstand neent het dan over van de brandpuntsafstand daar de formule voor de lensopeniing faalt.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Lichtsterkte van objectieven

            Putor, kun je dit laatste verduidelijken?
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #21
              Re: Lichtsterkte van objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Hola, t ging tot hiertoe allemaal de goeie kant op, maar hier ga je de mist in. Lichtverlies bij dicht focussen is diafragma gerelateerd. De beeldafstand neent het dan over van de brandpuntsafstand daar de formule voor de lensopeniing faalt.

              Het ging hier niet over dicht focussen, maar de lichtafval bij een lange brandpuntsafstand.

              Ik herken het wel, bij diafragma 5.6 op 70mm is het toch anders als op 300mm, hij lijkt meer licht nodig te hebben.
              portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
              Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

              Comment


              • #22
                Re: Lichtsterkte van objectieven

                Mijn oorspronkelijke stelling/vraag ging over het verschil tussen wat wij een lichtsterke lens noemen (omdat hij een groot diafragma heeft) en de lichtdoorlaat van een lens, waarbij er verschillen zijn tussen lenzen tgv glas- en coatingkwaliteit
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #23
                  Re: Lichtsterkte van objectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  Putor, kun je dit laatste verduidelijken?
                  ik zal er zelfs een tekeningetje bij maken




                  Het ging hier niet over dicht focussen, maar de lichtafval bij een lange brandpuntsafstand.

                  Ik herken het wel, bij diafragma 5.6 op 70mm is het toch anders als op 300mm, hij lijkt meer licht nodig te hebben.
                  Dat was allemaal al correct beantwoord. Dat gaat om de T-waarde.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment

                  Working...
                  X