Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik ga op reis en ik neem mee...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ik ga op reis en ik neem mee...

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    met DSLR op reis gaan kan ik je maar enkel afraden, is veel te log en vrij beperkt in mogelijkheden. Beeldkwaliteit is achterhaald en de compact systeem camera's zijn volgens mij beter geschikt voor op reis, geven zelfde tot veel betere beeldkwaliteit dan DSLR.
    Waarin is dslr achterhaald? Waar springt de beeldkwaliteit tekort? Welke mogelijkheden zijn beperkt?

Comment

met DSLR op reis gaan kan ik je maar enkel afraden, is veel te log en vrij beperkt in mogelijkheden. Beeldkwaliteit is achterhaald en de compact systeem camera's zijn volgens mij beter geschikt voor op reis, geven zelfde tot veel betere beeldkwaliteit dan DSLR.
      pfffffffffft
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Whaha die zou ik onthouden als grap van de dag

Kijk dat het gewicht meer is en dat dslr groter is kan ik me in vinden, maar dit is niet voor iedereen een probleem.

Comment

[QUOTE=Sieg;3423038]Ik heb dat maar een paar keer geprobeerd en heb me toen een 24-105 speciaal bijgekocht om te gaan wandelen

Voor te wandelen gebruik in een wandelstok (grapje)

Ik neem mee, mijn 5d de 28-70 2.8 ( Canon ) en de 20 1.8 ( van Sigma, volgens velen brol)
          en mijn flits de 580 , deze combinatie val best mee om mee te nemen.

Meer heb ik niet nodig.
          gr, eb

Comment

Alles hangt er vanaf welk soort reis je maakt. Onlang ben ik een weekje naar Egypte geweest. Het was een strandvakantie in Marsa Alam. Dus er is daar niks te zien buiten het resort. Ik had toen een compact en een 7D mee. Ik heb met de 7D maar een handvol foto's gemaakt. Heb me dan ook de vraag gesteld of ik alles nog ga meesleuren naar een strandvakantie. Enige minpuntje is de grote scherptediepte die je hebt met een compact.

Maar als er voldoende licht is moet een recente compact niet onderdoen voor de familiefoto's.

mir
            Last edited by mir; 1 februari 2012, 19:16.
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Mir, je slaat de spijker op zijn kop. Gewoon camera afstemmen op je eigen wensen.

Zelf ben ik van het rondreizen en combineer dit graag met mijn hobby fotografie, maar bij strandvakantie zou ik waarschijnlijk negen van de tien keer ook compact bij me hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sloefke Bekijk bericht
                Voor te wandelen gebruik in een wandelstok (grapje)
                Ik gebruik wandelschoenen, een stok heb ik nog niet nodig voorlopig

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                  Mir, je slaat de spijker op zijn kop. Gewoon camera afstemmen op je eigen wensen.

Zelf ben ik van het rondreizen en combineer dit graag met mijn hobby fotografie, maar bij strandvakantie zou ik waarschijnlijk negen van de tien keer ook compact bij me hebben.
                  Nu heb ik in 2010 ook een strandvakantie gemaakt naar Kenia. Ik had mijn 100-400 thuis gelaten. Dacht t'is toch een strandvakantie . Ter plaatse konden we echter een safari boeken naar Tsavoo East NP en konden ons niet houden . Ik heb op zo een korte safari nog nooit zoveel dieren gezien. Ik mocht dan van een medereiziger een ef-s 55-250 gebruiken beter dan niks

mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Daarom neem ik standaard altijd een walkaround mee en tele. Als ik het niet nodig heb leg ik het in de hotel safe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lumicino Bekijk bericht
                      Waarin is dslr achterhaald? Waar springt de beeldkwaliteit tekort? Welke mogelijkheden zijn beperkt?
                      schrijf niet dat beeldkwaliteit DSLR te kort schiet maar dat de beeldkwaliteit achterhaald is door de compact systeem camera's.
                      Neem gewoon de sony nex5n en vergelijk de beeldkwaliteit met wat volgens jou de beste APS DSLR is. Je zult het verschil wel zien. Ricoh, komt nu ook met een toestel met waarschijnlijk zelfde sensor op de markt

geen enkele DSLR heeft momenteel deze sensor !

De allerbeste APS DSLR haalt een resolutie van +/- 2600 lijnen per beeld hoogte, de nex7 rond de 3400 ! Zelfs de 24mp FF toestellen halen maar ongeveer zelfde resolutie !

DLSR wordt beperkt in gebruik door zijn spiegel, maakt het toestel minder compact en zwaarder, iets waar de topic starter volgen mij toch belang aan hechte.

Als je wat video wenst vergeet DSLR, dat is bruikbaar voor statische onderwerpen, maar niet geschikt voor beweging , het zelfde geldt voor zogenaamde live-view.

nadelen van DSLR zijn vooral geralteerd aan de OVF (optische zoeker) en spiegel gebruikt in DSLR. Sommige systeemcamera's hebben een EVF (elektronische zoeker) ingebouwd in hun toestel of een externe zoeker als optie.

nadelen OVF:

Een goede OVF (prisma) is heel duur en vindt je enkel terug in duurdere toestellen.
                      OVF's in minder duurdere toestellen tonen in tegenstelling tot EVF niet het volledig beeld, zijn klein en donker.

-Een groot nadeel van OVF is oa de spiegel die op en neer klapt, hierdoor worden de primaire autofocus en lichtmeting systemen onderbroken.
                      Bij opgeklapte spiegel, live-view, video.. vallen deze weg met als gevolg beperkte live-view en video functie. Praktisch onbruikbaar voor normaal gebruik.

-OVF genereert meer lawaai.

-genereert trillingen waardoor je op minder lage snelheden uit de hand kunt fotograferen dan bij toestellen met EVF, beelden zijn minder scherp bij lage snelheden zelfs bij 1/60s.

-als je LMU vergeet op statief bij lage snelheden kun je onscherpe beelden krijgen, LMU niet nodig met EVF

-je kunt zonder aangepast matglas niet scherpstellen met OVF

-manueel scherpstellen tijdens video is zonder extra groot scherm onbegonnen werk met OVF

-DOF controleren is praktisch onmogelijk bij kleinere diafragma's met OVF

-OVF toont niet kleurcorrectheid (WB), correctheid belichting of contrast

-OVF toont ook geen extra info welke met EVF selecteerbaar is zoals histogram etc

-Beeld OVF is kleiner dan van EVF

-Beeld OVF is veel donkerder bij matig licht en totaal onbruikbaar bij weinig licht

-Enkel duurdere toestellen tonen 100% beeld met OVF

-OVF beperkt de snelheid (beelden per seconde) van toestel

-door onnodige grote afstand van objectief tot sensor krijg je meer complexe constructie van breedhoek objectieven, gevolg duurder en verlies aan kwaliteit.

-toestellen met OVF zijn minder compact (ruimte voorzien om spiegel te kunnen laten bewegen met )

-lichtmeting van hig-end FF DLSR toestellen bevatten ongeveer een 60-tal meetpuntjes. Een goedkoop OVF toestel heeft er meer dan duizend !

DSLR kun je enkel objectieven gebruiken geschikt voor dat toestel (specifieke mount, merk..) op systeem camera's kun je doorgaans alle lenzen gebruiken over de merken heen

waarom nog zoiets oubollig als DSLR kopen ? misschien voor heel specifieke toepassingen en dan nog, maar toch niet voor de doeleinden van meer dan 90% van de DSLR's gebruikers, allez zeg. En als je op reis bent ga je vlug je DSLR laten liggen omdat je daar altijd niet wilt mee rondleuren, dat wordt nen last.

daar zijn tientallen draadjes per maand op dit forum van "ik heb DSLR maar welk compact toestel voor op reis"
                      waarom DSLR en compact, als je beide in 1 toestel kunt kopen met een beeldkwaliteit die huidige DSLR laat blozen.

Comment

Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg. Het meeste wat jij noemt zal wel een plaats kennen maar daar lig ik niet echt wakker van.

Ik wil een spiegelreflex behouden en uitrusten met een lichtgewicht objectief dat goed uit de voeten komt vooraleer te zoeken naar een nieuwe camera.

Enkele vakantiefoto's gemaakt met dslr vind je hier.
                        Last edited by lumicino; 2 februari 2012, 13:06.

Comment

schrijf niet dat beeldkwaliteit DSLR te kort schiet maar dat de beeldkwaliteit achterhaald is door de compact systeem camera's.
                          Neem gewoon de sony nex5n en vergelijk de beeldkwaliteit met wat volgens jou de beste APS DSLR is. Je zult het verschil wel zien. Ricoh, komt nu ook met een toestel met waarschijnlijk zelfde sensor op de markt

geen enkele DSLR heeft momenteel deze sensor !

De allerbeste APS DSLR haalt een resolutie van +/- 2600 lijnen per beeld hoogte, de nex7 rond de 3400 ! Zelfs de 24mp FF toestellen halen maar ongeveer zelfde resolutie !

DLSR wordt beperkt in gebruik door zijn spiegel, maakt het toestel minder compact en zwaarder, iets waar de topic starter volgen mij toch belang aan hechte.

Als je wat video wenst vergeet DSLR, dat is bruikbaar voor statische onderwerpen, maar niet geschikt voor beweging , het zelfde geldt voor zogenaamde live-view.

nadelen van DSLR zijn vooral geralteerd aan de OVF (optische zoeker) en spiegel gebruikt in DSLR. Sommige systeemcamera's hebben een EVF (elektronische zoeker) ingebouwd in hun toestel of een externe zoeker als optie.

nadelen OVF:

Een goede OVF (prisma) is heel duur en vindt je enkel terug in duurdere toestellen.
                          OVF's in minder duurdere toestellen tonen in tegenstelling tot EVF niet het volledig beeld, zijn klein en donker.

-Een groot nadeel van OVF is oa de spiegel die op en neer klapt, hierdoor worden de primaire autofocus en lichtmeting systemen onderbroken.
                          Bij opgeklapte spiegel, live-view, video.. vallen deze weg met als gevolg beperkte live-view en video functie. Praktisch onbruikbaar voor normaal gebruik.

-OVF genereert meer lawaai.

-genereert trillingen waardoor je op minder lage snelheden uit de hand kunt fotograferen dan bij toestellen met EVF, beelden zijn minder scherp bij lage snelheden zelfs bij 1/60s.

-als je LMU vergeet op statief bij lage snelheden kun je onscherpe beelden krijgen, LMU niet nodig met EVF

-je kunt zonder aangepast matglas niet scherpstellen met OVF

-manueel scherpstellen tijdens video is zonder extra groot scherm onbegonnen werk met OVF

-DOF controleren is praktisch onmogelijk bij kleinere diafragma's met OVF

-OVF toont niet kleurcorrectheid (WB), correctheid belichting of contrast

-OVF toont ook geen extra info welke met EVF selecteerbaar is zoals histogram etc

-Beeld OVF is kleiner dan van EVF

-Beeld OVF is veel donkerder bij matig licht en totaal onbruikbaar bij weinig licht

-Enkel duurdere toestellen tonen 100% beeld met OVF

-OVF beperkt de snelheid (beelden per seconde) van toestel

-door onnodige grote afstand van objectief tot sensor krijg je meer complexe constructie van breedhoek objectieven, gevolg duurder en verlies aan kwaliteit.

-toestellen met OVF zijn minder compact (ruimte voorzien om spiegel te kunnen laten bewegen met )

-lichtmeting van hig-end FF DLSR toestellen bevatten ongeveer een 60-tal meetpuntjes. Een goedkoop OVF toestel heeft er meer dan duizend !

DSLR kun je enkel objectieven gebruiken geschikt voor dat toestel (specifieke mount, merk..) op systeem camera's kun je doorgaans alle lenzen gebruiken over de merken heen

waarom nog zoiets oubollig als DSLR kopen ? misschien voor heel specifieke toepassingen en dan nog, maar toch niet voor de doeleinden van meer dan 90% van de DSLR's gebruikers, allez zeg. En als je op reis bent ga je vlug je DSLR laten liggen omdat je daar altijd niet wilt mee rondleuren, dat wordt nen last.

daar zijn tientallen draadjes per maand op dit forum van "ik heb DSLR maar welk compact toestel voor op reis"
                          waarom DSLR en compact, als je beide in 1 toestel kunt kopen met een beeldkwaliteit die huidige DSLR laat blozen.

Interessant ........ ehum.

Comment

Working...
                          X