Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikkor AF-D 80-200mm F2.8 ED

Misschien een rare vraag, maar wat bedoelen jullie met scherpte volopen is goed => ik ga ervan uit dat hetgeen waarop je focust dan goed scherp is en de achtergrond een mooie bokeh heeft.

Hoe moet ik dat dan zien als jullie zeggen: scherp van hoek tot hoek bij f4? De achtergrond moet toch onscherp zijn?

Hoe moet ik dat dan vergelijken met bijv een 18-200 (die ik zelf heb), en die meestal als minder scherp wordt beschouwd...ik moet wel eerlik toegeven, met echt pro-materiaal heb ik nog niet gewerkt, mss gaan mijn ogen dan wel vanzelf open

Ikzelf ben ook al een tijdje aan het twijfelen over een 80-200 of een 70-200 met VR. Die VR is m.i. zeker handig bij mindere lichtomstandigheden, maar ik zou wel een 80-200 durven overwegen voor bijv op reis of voor portretfotografie bij goede of controleerbare lichtomstandigheden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ELDD Bekijk bericht
      Misschien een rare vraag, maar wat bedoelen jullie met scherpte volopen is goed => ik ga ervan uit dat hetgeen waarop je focust dan goed scherp is en de achtergrond een mooie bokeh heeft.

Hoe moet ik dat dan zien als jullie zeggen: scherp van hoek tot hoek bij f4? De achtergrond moet toch onscherp zijn?
      Toch simpel: als er iets in het scherptevlak in de hoek staat, dan is het scherp.
      Hoe verder van het centrum, hoe moeilijker het is om een scherp beeld op de sensor te projecteren.
      Je kan bijvoorbereld een model hebben met een voet in een hoek onderaan en een hand in een hoek bovenaan die vlijmscherp zijn
      en een mooie zachte achtergrond.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Thx Putor, ik zag het gewoon niet voor mijn ogen, bedankt voor het verduidelijkende voorbeeld

Momenteel werk ik steeds met het centraal punt als scherpstelpunt, moet ik hiervoor iets veranderen om mijn foto's over het ganse beeld scherper te krijgen?
        In de lessen fotografie het destijds zo gezet en dan via herkadreren de compositie steeds aangepast?

Comment

Momenteel werk ik steeds met het centraal punt als scherpstelpunt, moet ik hiervoor iets veranderen om mijn foto's over het ganse beeld scherper te krijgen?
          In de lessen fotografie het destijds zo gezet en dan via herkadreren de compositie steeds aangepast?
          Op die manier bepaal je waarop je scherpstelt, dat bepaalt ieder voor zich , er zijn meerdere methoden voor.
          De scherpte op zich hangt idd af van het gebruikte objectief en zal beter worden met een beter maar meestal ook duurder objectief.
          Leuke uitzonderingen zijn bijv. de af-s 35mm f1.8 en af-d/s 50mm f1.8.
          Die hebben een uitzonderlijke prijs/beeldkwaliteitverhouding.
          Maar de toon is ineens gezet, primes zijn meestal scherper dan zoomlenzen.

als je met het ganse beeld bedoelt dat ook de achtergrond scherp moet zijn , dan moet je het diafragma knijpen en de scherptediepte vergroten.
          Maar dat zou je in je lessen gezien moeten hebben....
          D800 en een goed glasservies

Comment

@ Jozef, thx voor je input!
            Meestal werk ik idd met weinig scherptediepte, zodat de achtergrond lekker blurry komt

Ok, dus ik onthou dat beter glas dus betere scherpte in de beelden oplevert (van hoek tot hoek). Sowieso begin ik volgende week met de lesmodule portretfotografie, dus zal ik mezelf wel een paar primes aanschaffen (waarschijnlijk 35,50 en 85)

Een van mijn medecursisten heeft een 70-200 VRII, zal dan eens vragen om een gelijkaardig beeld te nemen met zijn lens en mijn 18-200, als ik het bovenstaande lees zou er dus een duidelijk onderscheid moeten zijn in de scherpte van het onderwerp

Comment

Heb voor Volleybal, basket, tafeltennis de 80-200 AF-D al gebruikt op f2.8.
              Dat werkt snel genoeg hoor. Heb Europese wedstrijden getrokken en dan gaat het eeen pak sneller.

Zalen zijn dikwijls van belichting idd gene vette.
              We hebben eens met hetzelfde toestel zowel de Sigma en de Nikon gebruikt met dezelfde instellingen. Er is een duidelijk verschil tussen die 2 op 200mm volopen.
              Maar het is natuurlijk wat je wilt hé.
              Een Sigma 85mm f1.4 kan ook op voorwaarde dat je moet rekening houden dat als je kortbij bent en op 1.4 trekt de scherptediepte vrij smal is.
              Bij volleybal hen je het nadeel dat je minstens op ooghoogte van het net moet zitten om toffe beelden aan het net te trekken. En dan zit je niet erg kortbij. Bij basket en tafeltennis kan je op de grond blijven staan.
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Working...
              X