Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens, Meningen gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macro lens, Meningen gevraagd

    Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
    Ik kan enkel spreken uit ervaring met de sigma 150mm , en de enige beperkingen die ik op dit moment kan aanhalen dat , euh , ben ikzelf .
    Dirk .
    Dat ondervind ik dus ook.

    Die 30% goeie foto's tgo 20% zonder stabilisatie vind ik al een utopie.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #17
      Re: Macro lens, Meningen gevraagd

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      van die canon 100mm ga je geen spijt hebben. Ik zou zeggen, ga ze morgen maar kopen hoor, heb je tevens ook nog twee jaar garantie, je weet nooit waar dat goed voor is. Met een tweedehandslens is het risico helemaal voor jezelf, hoe goed de vorige eigenaar(s) er ook voor gezorgd hebben.
      De reden waarom ze 2 jaar garantie geven is toch ook omdat deze lens zoiezo 2 jaar meegaat zonder problemen. Wat vaak gezegd word, en is volgens mij zeker waar, is als je goed voor je materiaal zorgt, gaat het een leven lang mee. Voordeel bij tweedehands is dat je beter materiaal (duurder in nieuwkoop) voor lagere prijs hebt. Tevens hoort de 150mm van Sigma bij de EX reeks, wat de proffesionele lenzen zijn van Sigma.

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Ik heb een goed statief, maar vind het vervelend om het zo lang mee te slepen.

      Ik neig ook naar een 150 mm objectief, maar aangezien ik mijn 5D meer zou gebruiken voor macro, is dat ook te gek. Mijn 100 mm die ik al heb, op de 500D, zou ongeveer overeenkomen met de 150 mm op de 5D ... Bovendien heb je minder scherptediepte op de 5D.

      Ah ja, veel plezier met je hobby !

      Ik kan niet wachten tot het lente is, nu is er niet veel te macrofotograferen ...
      Dan is de koop van een 150mm idd wat overbodig, tenzij je ook deze gebruikt op je 500D.
      Bedankt, veel plezier zal ik zeker hebben Ik kan al gewoon niet wachten tot ik eindelijk een macrolens in mijn rugzak heb zitten, als deze er dan al bijgeraakt

      Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
      Ik zou zeggen , ga op je gevoel af . Als je enkel begint te twijfelen omdat de canon nu juist een prijsreductie heeft ga je volgens mij spijt krijgen . Natuurlijk speelt de prijs altijd mee in de aanschaf van een lens , maar je haalde reeds aan dat de beslissing zogoed als genomen was , en je enkel begon te twijfelen omdat ze goedkoper werd (word) . Ik kan enkel spreken uit ervaring met de sigma 150mm , en de enige beperkingen die ik op dit moment kan aanhalen dat , euh , ben ikzelf . En de vergrotingsfactor zou natuurlijk ook hoger mogen zijn , maar dat heb je met de canon ook , en zonder opzetlenzen en of converters of tussenringen of andere hulpmiddelen is er volgens mij maar één alternatief , en dan enkel voor canon met de Mp-e 65 . Vr of OS mis ik niet omdat ik altijd vanaf statief werk , en ik denk dat je met 60mm een betere aanvulling kan maken op een 150mm dan op of met een 100mm . Maar dit is allemaal persoonlijk en dit zouden eigenlijk de keuzes mogen beinvloeden en niet zozeer de 100 euro die canon nu minder vraagt . Uiteindelijk moet jij met de lens werken , en zal jij moeten beslissen . Maar ik denk dat je geen slechte keuze kan maken .

      Grtz .

      Dirk .
      En mijn gevoel zegt dus de 150mm van Sigma.
      Keuze is vrijwel gemaakt nu, Ik had misschien wel nog 1 vraagje:
      Als ik de 150mm ga kopen, tweedehands dus, waar moet ik vooral op letten enzo?

      Grts
      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
      https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

      Comment


      • #18
        Re: Macro lens, Meningen gevraagd

        Kijk op de lensmount achteraan of alle vijsjes goed vast zitten. Mijn 180mm heeft daar wel last van dat die durven loskomen, en ik heb ook al op internet gelezen van minstens één 150mm eigenaar met hetzelfde probleem. Als ze loszitten zit er wat speling op de lens zelf, je merkt dat wel.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #19
          Re: Macro lens, Meningen gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Kijk op de lensmount achteraan of alle vijsjes goed vast zitten. Mijn 180mm heeft daar wel last van dat die durven loskomen, en ik heb ook al op internet gelezen van minstens één 150mm eigenaar met hetzelfde probleem. Als ze loszitten zit er wat speling op de lens zelf, je merkt dat wel.
          Das gewoon regelmatig checken en eventueel weer vastdraaien. Denk niet dat dat echt iets is om voor af te bieden?
          Als dat het enige 'probleem' is, ga ik erover niet klagen

          misschien nog andere dingen waar ik zeker op moet letten?

          Grts
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #20
            Re: Macro lens, Meningen gevraagd

            Sigma heeft blijkbaar sinds vorig jaar de ambitie om betere (en duurdere) macrolenzen maken dan Canon en Nikon.
            Het is te hopen dat de stevigheid en levensduur navenant zijn.

            De EX reeks is wel van goede kwaliteit, maar werd toch altijd als een goedkoper alternatief gezien.

            Het is dus niet omdat de nieuwe OS versies zo duur zijn dat de prijs van de oude ook omhoog moet.
            Het zijn niet dezelfde lenzen en jonger worden ze ook niet.
            En het feit dat ze als "discontinued" gemarkeerd zijn geeft te denken.
            Canon is m.i. correcter door de oude betaalbare versie te blijven leveren (ze hebben er waarschijnlijk nog magazijnen vol van).

            Op de huidige Canon bodies werkt (oa de 180mm) zeer goed en snel (alhoewel ze iets kan hunten), maar je weet nooit of Canon nog eens z"n protocol verandert.

            Buiten het uiterlijk (vroeger kon de verf nogal eens afbladderen) en de evidente goede werking van focus en diafragma zou ik, wanneer je toestel geen AF microadjust heeft, proberen te testen op front- of backfocus (veel uitleg hierover op dit forum).

            Met een nieuwe Canon loop je dit risico niet want ze kan evt op je body bijgeregeld worden.
            Maar ik heb totnutoe nog geen macrolens gehad waarbij dit nodig was.

            Als statief gebruik ik een tweedehands Manfrotto 190, je zit dikwijls laag bij de grond zodat je de poten niet moet uitschuiven, dan is dit zeker stevig genoeg.
            Ooit zaag ik er de poten eens af zoals deze man:

            A good tripod is the essential to take sharp photos. Of course, in some situations I handhold the camera, but whenever possible I prefer to use the tripod: a stable support is very important, in particular for landscape,...
            Last edited by palombian; 2 januari 2012, 12:39. Reden: typo

            Comment


            • #21
              Re: Macro lens, Meningen gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Sigma heeft blijkbaar sinds vorig jaar de ambitie om betere (en duurdere) macrolenzen maken dan Canon en Nikon.
              Het is te hopen dat de stevigheid en levensduur navenant zijn.

              De EX reeks is wel van goede kwaliteit, maar werd toch altijd als een goedkoper alternatief gezien.

              Het is dus niet omdat de nieuwe OS versies zo duur zijn dat de prijs van de oude ook omhoog moet.
              Het zijn niet dezelfde lenzen en jonger worden ze ook niet.
              En het feit dat ze als "discontinued" gemarkeerd zijn geeft te denken.
              Canon is m.i. correcter door de oude betaalbare versie te blijven leveren (ze hebben er waarschijnlijk nog magazijnen vol van).

              Op de huidige Canon bodies werkt (oa de 180mm) zeer goed en snel (alhoewel ze iets kan hunten), maar je weet nooit of Canon nog eens z"n protocol verandert.

              Buiten het uiterlijk (vroeger kon de verf nogal eens afbladderen) en de evidente goede werking van focus en diafragma zou ik, wanneer je toestel geen AF microadjust heeft, proberen te testen op front- of backfocus (veel uitleg hierover op dit forum).

              Met een nieuwe Canon loop je dit risico niet want ze kan evt op je body bijgeregeld worden.
              Maar ik heb totnutoe nog geen macrolens gehad waarbij dit nodig was.

              Als statief gebruik ik een tweedehands Manfrotto 190, je zit dikwijls laag bij de grond zodat je de poten niet moet uitschuiven, dan is dit zeker stevig genoeg.
              Ooit zaag ik er de poten eens af zoals deze man:

              http://www.juzaphoto.com/article.php?l=en&article=12
              Ze moeten volgens mij gewoon goedkoper zijn dan de merkeigen lenzen, als deze duurder zouden zijn zijn er veel meer mensen die gewoon merkeigen lenzen kopen dan, ik zou dit dan ook doen. Maar zij maken ook andere brandpunten, wat soms al dan niet handig/goed is. Als zelfs Sigma en Tamron ofzo duurdere lenzen maakt, zal de kwaliteit toch ook zeker navenant de prijs zijn denk ik? In mijn ogen moeten zij ervoor zorgen dat hun lenzen een goed, al dan niet beter, alternatief is voor de (meestal) duurdere merkeigen lenzen. Zoals vooral bij Canon de L serie.

              Hoe weet ik en waar vind ik of mijn toestel AF microadjust heeft?
              Ik zal maar op zoek gaan hoe ik dat front- of backfocus kan testen en wat het juist is
              EDIT: Ik heb wat opgezocht, en weet nu wat het is, hoe ik het ongeveer kan testen, en dat mijn 550D geen AF micro adjustment heeft.
              Front of backfocus heb je, zie je alleen met AF dus?
              Wat ik ook totaal amper gebruik, en zeker al niet bij Macro.

              Bedankt voor de info.
              Last edited by Nixonn; 2 januari 2012, 13:16.
              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

              Comment


              • #22
                Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                ...misschien nog andere dingen waar ik zeker op moet letten?...
                Grts
                Een paar zaken, die me te binnen schieten, waar ik zelf op let bij aankoop tweedehands lens:
                - krassen op de lens vooraan/achteraan. Op de frontlens zou het eventueel nog kunnen, maar reden tot prijsverlaging.
                - krassen/gebruiksporen aan de buitenkant objectief, voor mezelf geen probleem, maar eventueel reden voor prijsverlaging.
                - lens inwendig controleren op stofdeeltjes en dergelijke.
                Je zal in heel veel lenzen, wel iets zien zitten.
                Het geeft echter een beeld hoe schoon, of vuil de lens inwendig is.
                Wat vuil is niet erg, schimmel daarentegen wel.
                - ziet ales er goed uit, draait alles soepel .
                - er mag niks rammelen.
                - werkt de scherpstelring goed.
                - klikt de lens vlot op Uw camera.
                - bekijk de proefopnames op groot scherm.
                - zijn alle oorspronkelijke accessoires bij de lens, soms hoort er een statiefbeugel bij.
                - Heb je een goed gevoel bij de lens, anders niet kopen.
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #23
                  Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                  Een paar zaken, die me te binnen schieten, waar ik zelf op let bij aankoop tweedehands lens:
                  - krassen op de lens vooraan/achteraan. Op de frontlens zou het eventueel nog kunnen, maar reden tot prijsverlaging.
                  - krassen/gebruiksporen aan de buitenkant objectief, voor mezelf geen probleem, maar eventueel reden voor prijsverlaging.
                  - lens inwendig controleren op stofdeeltjes en dergelijke.
                  Je zal in heel veel lenzen, wel iets zien zitten.
                  Het geeft echter een beeld hoe schoon, of vuil de lens inwendig is.
                  Wat vuil is niet erg, schimmel daarentegen wel.
                  - ziet ales er goed uit, draait alles soepel .
                  - er mag niks rammelen.
                  - werkt de scherpstelring goed.
                  - klikt de lens vlot op Uw camera.
                  - bekijk de proefopnames op groot scherm.
                  - zijn alle oorspronkelijke accessoires bij de lens, soms hoort er een statiefbeugel bij.
                  - Heb je een goed gevoel bij de lens, anders niet kopen.

                  Een hele hoop waar ik op moet letten.. Een reden om nieuw spul aan te kopen

                  Hoe kan ik best vuil zien zitten in de lens? foto van spierwitte muur, een wit blad ofzo?

                  Ik zal ook maar mijn broer meenemen dan, dat we met 2 zijn om de lens wat te controleren. Of een BD lid meevragen, al gaat dat problemen geven met afspraak e.d?

                  In ieder geval zeker de tijd nemen om het objectief te bekijken, controleren en testen dus.
                  Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                  https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                    1- Goed idee om iemand mee te nemen, twee zien meer dan één.
                    Zou er toch maar niet met teveel volk op af gaan, de verkoper schrikt zich misschien een aap.
                    2- Foto van spierwitte muur, zal vooral het vuil op Uw sensor, zichtbaar maken,
                    deze test is een heel ander verhaal.
                    3- Hou de lens tegen een lichtbron, zet aan de achterkant met het metalen palletje, het diafragma helemaal openen.
                    4- Over wat stof in de lens geen al te groot probleem maken, kan ook voorkomen in nieuwe lenzen.
                    5- Schimmel in de lens, is voor mij een reden om af te haken,
                    schimmel kan ook je ganse lenzen assortiment aantasten.
                    Last edited by pacha; 2 januari 2012, 14:18.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                      en dat mijn 550D geen AF micro adjustment heeft
                      Als je manueel of met liveview focust speelt dat geen rol.

                      Dit laatste is trouwens een snelle manier om te testen:
                      focus eerst met liveview en daarna met AF terwijl je naar de lens kijkt,
                      wanneer de afstandsschaal niet beweegt zit de focus juist.
                      Op statief uiteraard.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                        ...3- Hou de lens tegen een lichtbron, zet aan de achterkant met het metalen palletje, het diafragma helemaal openen...
                        Dus: Licht aandoen, lens met de voorkant ernaar richten, diafragma openzetten met ?metalen palletje? (en dat is..? ), en dan langs de achterkant erdoor kijken?

                        Thx voor de info!
                        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                        https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                        Comment


                        • #27
                          Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                          Onderstaande foto's tonen de achterkant van een Sigma 180mm. macrolens, welliswaar met Nikon vatting, maakt hier niks uit.

                          Foto 1.
                          Het palletje wat het diafragma bedient, is in zijn normale stand,
                          het diafragma is ingesteld op de kleinste opening.
                          Er komt weinig licht binnen, je ziet niet erg veel.



                          Foto2.

                          Het palletje is omhooggeduwd, het diafragma heeft nu zijn grootste opening,
                          je kan makkelijk binnenin de lens kijken.

                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                            Onderstaande foto's tonen de achterkant van een Sigma 180mm. macrolens, welliswaar met Nikon vatting, maakt hier niks uit.

                            Foto 1.
                            Het palletje wat het diafragma bedient, is in zijn normale stand,
                            het diafragma is ingesteld op de kleinste opening.
                            Er komt weinig licht binnen, je ziet niet erg veel.



                            Foto2.

                            Het palletje is omhooggeduwd, het diafragma heeft nu zijn grootste opening,
                            je kan makkelijk binnenin de lens kijken.

                            Wow, wist niet dat daar zo'n plaatje was
                            U bent hartelijk bedankt voor alle hulp
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                            Comment


                            • #29
                              Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                              Er mogen zeker nog tips, meningen, enz komen. ik ben één en al ooG
                              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                              Comment


                              • #30
                                Re: Macro lens, Meningen gevraagd

                                Ik heb nog nooit een palletje gezien op een Canon-lens (EF of EFs).
                                Fotografie is leren kijken.
                                http://johanluyckx.weebly.com

                                Comment

                                Working...
                                X