Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: scherpte probleem

    Oorspronkelijk geplaatst door filiph Bekijk bericht
    ja maar voor landschaps fotografie verwacht je toch veel meer scherptediepte bij f18 dan bij f5.6??? begrijp er niets van, juist de test herhaald zonder filters...idemdito
    f18 en hoger is wel erg veel...
    F11 is normaal en je zegt dat het beter is. En RAW zonder naverscherpen gaat niet goed ivm low pass filter voor de sensor. Naverscherping is altijd nodig!
    Ik denk toch ook aan diffractie hier.

    edit: scherptediepte heeft niks met scherpte te maken!
    https://www.naturephotoportal.com/

    Comment


    • #17
      Re: scherpte probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door filiph Bekijk bericht
      geloof het of nie, bovenste 6.3, onderste f20
      Mijn telefoon, een ouwe Nokia met 640x380 pixels maakt betere foto's...

      Comment


      • #18
        Re: scherpte probleem

        ik ken er zelf bitter weinig van maar ik had onlangs ook een probleem met de scherpte van mijn camera, ik dacht dat het aan mijn lens lag maar blijkbaar was het mijn toestel zelf waar een backfocus opzat volgens nikon.
        mischien ook bij jou het probleem?
        Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

        Comment


        • #19
          Re: scherpte probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
          ik ken er zelf bitter weinig van maar ik had onlangs ook een probleem met de scherpte van mijn camera, ik dacht dat het aan mijn lens lag maar blijkbaar was het mijn toestel zelf waar een backfocus opzat volgens nikon.
          mischien ook bij jou het probleem?
          Dan zou ie die toch op beide instellingen moeten hebben?


          Ideaal zou testbeeld binnen nemen, dan heb je geen wind die nog parten kan spelen (als we toch al de mirrorlock afzetten)

          mvg,
          EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
          www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

          Comment


          • #20
            Re: scherpte probleem

            Jammer dat de exif er niet bij zit. Wat is de sluitertijd bvb ?

            Met welke lens zijn die voorbeelden geschoten ?

            Als het de 24-105 is, heb je dan jouw beeldstabilisator afgezet bij gebruik op statief ?
            Dit moet in ieder geval...

            Diffractie... voor mij is dit een theorie, die in de praktijk nog nooit scherpteproblemen opgeleverd heeft.
            Ik heb dezelfde configuratie, en voor mijn landscapes werk ik bijna steeds op f20, vaak ook op f22 met mijn 17-40. Ook op de 24-105 houd ik mij daar niet voor in.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #21
              Re: scherpte probleem

              Neem met je 24-105 eens een foto op ISO 100 in een situatie waarbij je minstens op 1/125 schiet op 105mm, diafragma 5.6, een onderwerp waarin veel detail zit. Richt er desnoods een lamp op om genoeg licht te hebben en trek je niks aan van de witbalans en dergelijke. Zet die foto ergens op 't internet en post de link hier eens, en vermeld welke uiteindelijk je instellingen waren. Dan kunnen we die foto eens goed bekijken in full resolutie. Belangrijk is vooral dat de sluitertijd kort genoeg is, zodat bewegingsonscherpte uitgesloten is. Enkel focussen met het middelste punt en ervoor zorgen dat die ook in het midden van de foto zit, zodat daar ook geen twijfel over bestaat. Dan kunnen we dat eens deftig analyseren.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: scherpte probleem

                met welke lens heb je deze gemaakt en wat was de exif:

                Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: scherpte probleem

                  Nog even een vraagje wat gebeurt er als je handmatig scherp stelt.

                  Ik heb dit soort foto`s ook wel eens gemaakt.
                  maar bij lag het aan een knop op de camerabody een schakelaar die manual per ongeluk was terecht gekomen. Misschien is dat bij jouw ook wel gebeurt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: scherpte probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    met welke lens heb je deze gemaakt en wat was de exif:

                    Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

                    grt,bouk.
                    Goed gevonden Bouk.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #25
                      Re: scherpte probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                      ...

                      Diffractie... voor mij is dit een theorie, die in de praktijk nog nooit scherpteproblemen opgeleverd heeft.
                      Ik heb dezelfde configuratie, en voor mijn landscapes werk ik bijna steeds op f20, vaak ook op f22 met mijn 17-40. Ook op de 24-105 houd ik mij daar niet voor in.
                      is ook afhankelijk van je materiaal hè:

                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment

                      Working...
                      X