Graag advies voor aanschaf breedhoeklens. Bedoeling: voor reisfotografie, familiefeestjes, wandelingen … Ik ben niet zo ervaren, maar wil me meer toeleggen op landschappen. Camera: Sony Alfa 55, met Tamron 18-270 F/3.5-3.3 PZD. Ik denk aan 2 à 3 (min of meer betaalbare) lenzen: Tokina 11-16, F/2.8, en Sigma 10-20 F/3.5. In (gebruikers)reviews op het internet (Lenstips) scoort de Tokina beter dan deze Sigma (de oudere 10-20, F/3.5-5.6, zou beter zijn, maar is minder snel en bovendien variabel). De Tokina heeft dus mijn voorkeur, maar ... veel vragen!
Is een 11-16 wel een bruikbare lens voor een amateur? Is de hoek niet té breed? Is het bereik niet te klein? Ik mis dan het gebied 16-18, is dat een bezwaar? Krijg je met zo'n lens niet altijd een ongewoon effect? (Ik heb de flickr-gallery bekeken; veel bizarre foto's!).
Kunnen lezers met ervaring met beide lenzen mij ook hierover antwoorden: is de chromatische vervorming en de vignettering van de Sigma gemakkelijk weg te werken?
Veel dank alvast aan iedereen die wat duidelijkheid helpt te scheppen.
P.S. Of is een vaste lens - de Samyang 14 - ook een optie?
Oliba
Is een 11-16 wel een bruikbare lens voor een amateur? Is de hoek niet té breed? Is het bereik niet te klein? Ik mis dan het gebied 16-18, is dat een bezwaar? Krijg je met zo'n lens niet altijd een ongewoon effect? (Ik heb de flickr-gallery bekeken; veel bizarre foto's!).
Kunnen lezers met ervaring met beide lenzen mij ook hierover antwoorden: is de chromatische vervorming en de vignettering van de Sigma gemakkelijk weg te werken?
Veel dank alvast aan iedereen die wat duidelijkheid helpt te scheppen.
P.S. Of is een vaste lens - de Samyang 14 - ook een optie?
Oliba
Comment