Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportfotografie: welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Vandaar dat ik dit forum toch zeer leuk vind. Eigenlijk stak ik van iedereen toch iets op. :-)

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door marc-cr
      Ik ken het probleem. Maar als je je deftig opstelt, dan kan je best genoegen nemen met een paar deftige foto's met een 200mm objectief. Een toestel dat sneller focust, en een lens van f/2.8 gaan je bij sportfoto's beter helpen. 300mm en F/2.8 is goed als je het hele veld wil in beeld brengen, maar is het deze investering wel waard ?

      Waarom f/2.8 ? Bij het meten van je lichtveld en het focussen gebruikt de camera de volle opening van het objectief. Meer licht wil zeggen een juister en sneller focussen van je combinatie. Nadien sluit je diafragma en maak je de foto.

      Een objectief met grote opening word hierdoor ook wel eens een snelle lens genoemd.

      Wanneer je een camera neemt bvb. de D700, dan heb je betere(snellere) en gevoeligere punten die een nog accurater beeld mogelijk maken.

      Ikzelf maakte het meest van mijn foto's op F/4. Dat de iso tijdens de ochtend of winterperiode omhoog moest is relevant. Zeker omdat je bij aktie's wil bevriezen met een korte sluitertijd. Laat best eens een link achter met je album, dan kunnen we misschien beter advies geven over hoe je met jouw combinatie toch uit de voeten kunt.
      Ik weet nog niet hoe ik mijn foto's posten. Maar ik bekijk dit zodra ik iets meer tijd heb. Blijkbaar moet ik die verkleinen en op een externe server plaatsen om daarna naar BD te linken. Een beetje omslachtig precies?
      Ik kijk er wel naar uit want kritiek is toch de beste leerschool.

      Thx Marc

      Comment


      • #18
        Re: sportfotografie: welke lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door Stevie Bee Bekijk bericht
        Een goede avond Marc,

        Ik bekeek al wat prijzen voor een 300 en die zijn inderdaad hoog. Voor een 2.8 min 2500€. Stel dat ik met de tijd nog een betere body wil aanschaffen kan ik me beter concentreren op een 200.
        Bedankt voor je uitleg.
        Mvg Steven
        Bij je keuze moet je zeker rekening houden of je nog iets anders wil/gaat doen dan voetbal. Zelf zou ik eers een upgrade van de camera doen. Aangezien je zelf aanhaalt dat hoge iso foto's nu een probleem vormen en dit met een recentere camera opgelost kan zijn.
        Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door marc-cr

          Bij je keuze moet je zeker rekening houden of je nog iets anders wil/gaat doen dan voetbal. Zelf zou ik eers een upgrade van de camera doen. Aangezien je zelf aanhaalt dat hoge iso foto's nu een probleem vormen en dit met een recentere camera opgelost kan zijn.
          Dat besef ik maar toch ga ik eerst voor de lens moeten gaan. Crisis Marc ;-)
          Daarna wil ik gaan voor de D7000. Of een zeer goede occasie.

          Comment


          • #20
            Re: sportfotografie: welke lens?

            De 70-200 van sigma kost meer dan de D7000.
            Mijn handtekening kan een hele hoop cijfers en getallen bevatten, Maar het belangrijkste is dat ik weet hoe het te gebruiken en dat het bijna 16 Kilogram weegt.

            Comment


            • #21
              Re: sportfotografie: welke lens?

              Ik heb de 120-300 van Sigma gehad en daarbij had ik bij AF-C zeker bij voetbal meer missers dan met een Nikon 70-200 of 300mm.
              De 70-200 van Sigma in de nieuwste versie heb ik helaas nog nooit in de praktijk kunnen testen, maar op grond van mijn ervaringen met ander Sigma materiaal zou ik daar mijn geld niet op zetten.
              Wil je topklasse voetbal foto's dan moet je behoorlijk diep in de geldbuidel graaien. Een D700 met boosterpack en een AFS 300mm leveren na wat oefening heel aanvaardbare resultaten op.
              In ieder geval zou ik gegeven de situatie kijken naar een body met een betere AF in combinatie met een snellere lens. Dan kan het best zijn dat een D300 met een 70-200 VR I bijvoorbeeld een goed keuze wordt.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door marc-cr
                De 70-200 van sigma kost meer dan de D7000.
                Maar dan blijf ik met een minder snelle lens fotograferen

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                  Ik heb de 120-300 van Sigma gehad en daarbij had ik bij AF-C zeker bij voetbal meer missers dan met een Nikon 70-200 of 300mm.
                  De 70-200 van Sigma in de nieuwste versie heb ik helaas nog nooit in de praktijk kunnen testen, maar op grond van mijn ervaringen met ander Sigma materiaal zou ik daar mijn geld niet op zetten.
                  Wil je topklasse voetbal foto's dan moet je behoorlijk diep in de geldbuidel graaien. Een D700 met boosterpack en een AFS 300mm leveren na wat oefening heel aanvaardbare resultaten op.
                  In ieder geval zou ik gegeven de situatie kijken naar een body met een betere AF in combinatie met een snellere lens. Dan kan het best zijn dat een D300 met een 70-200 VR I bijvoorbeeld een goed keuze wordt.
                  Ik ga morgen even zien op het net, thx voor je uitleg!

                  Comment

                  Working...
                  X