Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

    Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
    Om het helemaal moeilijk te maken: ik heb de sigma 105 gekocht voor mijn Minolta d5, vervolgens is ze op mijn A700 geraakt en nu dus op mijn A77. Na 7 jaar is ze nog steeds een van mijn scherpste lenzen.
    Makrolenzen voor makro werk gebruik je meestal met manueel focus. Alle macro's hunten van zodra er minder licht is. Nu met focus peeping op de nieuwe SLT's komt ze nog meer tot haar recht. Zeer goed manueel scherp te stellen. En dan is ze heel scherp.
    Op de A77 gebruik ik ze soms ook voor portretten, autofocus werkt dan zonder problemen. Ze staat niet tussen de lenzen die eventueel een probleem zouden hebben.
    Jean-Paul,

    Myriam heeft net als mij een A55 en ik weet niet of je de volledige draad gelezen hebt maar ik heb mijn Sigma 105mm 2.8 EX Macro verkocht omdat ik er problemen mee had op mijn A55.

    Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

    Comment


    • #17
      Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

      De minolta 50 f2.8 macro en de cosina 100 3.5 "fantastic plastic" werken beide prima op m'n A55 - vermoedelijk zal u ook met de tamron 90mm geen problemen hebben. De 100mm van minolta is 2de hands zeker de moeite waard - evenals de sony-versie hiervan (nieuw te krijgen). Tamron heeft dacht ik ook nog een 180mm in macro voor sony.

      Kijk anders even op dyxum.com - recenties genoeg van dat soort lenzen.

      Comment


      • #18
        Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

        Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
        Jean-Paul,

        Myriam heeft net als mij een A55 en ik weet niet of je de volledige draad gelezen hebt maar ik heb mijn Sigma 105mm 2.8 EX Macro verkocht omdat ik er problemen mee had op mijn A55.

        Sven
        Best Sven,
        De 105 MM is een "screw drive" lens. Normaal hebben die geen problemen met SLT.
        Daarom interesseert het me wat jou problemen waren. De A77 is toch een evolutie van de A55 en zou dan toch dezelfde problemen moeten hebben?

        Natuurlijk respecteer ik je opmerking,maar persoonlijk heb ik nog geen problemen kunnen bemerken.
        Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

        Comment


        • #19
          Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

          Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
          Best Sven,
          De 105 MM is een "screw drive" lens. Normaal hebben die geen problemen met SLT.
          Daarom interesseert het me wat jou problemen waren. De A77 is toch een evolutie van de A55 en zou dan toch dezelfde problemen moeten hebben?

          Natuurlijk respecteer ik je opmerking,maar persoonlijk heb ik nog geen problemen kunnen bemerken.
          Omdat beelden meer zeggen dan woorden:

          http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=40107707

          Dit zijn een paar beelden genomen de voorbije weken. De paddestoelen zijn van vandaag. De beeldjes zijn figuurtjes uit mijn kerstboom Het doel ervan was om de sigma (en focus peeking) te testen op de A77. Ik ondervind geen enkel probleem. ik ben zeker tevreden over de scherpte.
          Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

          Comment


          • #20
            Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

            Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
            Best Sven,
            De 105 MM is een "screw drive" lens. Normaal hebben die geen problemen met SLT.
            Daarom interesseert het me wat jou problemen waren. De A77 is toch een evolutie van de A55 en zou dan toch dezelfde problemen moeten hebben?

            Natuurlijk respecteer ik je opmerking,maar persoonlijk heb ik nog geen problemen kunnen bemerken.
            De problemen met A55 en de A77 zijn niet hetzelfde.
            Bij de A77 zijn het focusproblemen bij bepaalde HSM lenzen van Sigma(zie die link van hierboven).
            Bij de A55 waren het fysische problemen waardoor bepaalde lenzen hun diafragma niet volledig meer openging na het nemen van een foto.
            Bij dit probleem kon ook niet gezegd worden welke lenzen wel en welke lenzen niet zouden werken(en ik had het ongeluk dat geen enkele van mijn 3 Sigma lenzen correct functioneerden).
            Lectuur op Dyxum over dit probleem : http://www.dyxum.com/dforum/slt-comp...301_page1.html
            En de waarschuwing die ze bij elke Sigmalens toegevoegd hebben(gaat over zowel de A33/A55 als de A65/A77) : http://www.dyxum.com/lenses/sigma_advisory.asp

            Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

            Comment


            • #21
              Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

              Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft toch even bedanken om zijn ervaringen mee te delen.
              Zelf heb ik ondertussen ook niet stil gezeten en na wat ik hier al allemaal had gelezen, hebben we hier thuis nog heel wat reviews en tests vergeleken over verschillende lenzen.
              In het kort samengevat ben ik dan eigenlijk tot de volgende conclusie gekomen :

              Sony 100mm F2.8 Macro (op een Sony A55 is dit dan 150mm)--> Bijna alle testen zijn het er over eens dat deze lens prijs/kwaliteit veel te duur is (rond de 780€). Op zich levert ze geen slechte kwaliteit maar het materiaal waaruit ze is gemaakt is niet zo degelijk zoals bv een macro L-lens 100mm van Canon, welke in dezelfde prijsklasse zit.

              Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro OS HSM Sony (op een Sony A55 is dit dan 150mm) --> Prijs ligt rond de 750€. Hier valt helaas weinig over terug te vinden doordat dit nog een vrij nieuwe lens is. Deze is nog maar sinds 2011 op de markt. Dus vergelijkende tests heb ik niet kunnen terugvinden en daardoor ben ik ook wat bang voor kinderziektes van een nieuwe lens.

              Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 Sony (op een Sony A55 is dit dan 140mm) --> Prijs ligt rond de 400€ . Dat was al niet slecht. Bijna alle testen zijn zeer positief over deze lens. De kwaliteit van foto's zijn vergelijkbaar met foto's die getrokken zijn met een Canon L-lens, maar ook hier is het materiaal niet zo degelijk als die van een canon, MAAR de prijs is veel lager en daarom dan ook wel correct. Het is een lens die echt al jaren op de markt is en waar men best wel positief over is.

              Tis waarschijnlijk al duidelijk voor welke lens ik dus ben gegaan ? Idd ik heb gekozen voor de Tamron en mag ze volgende week gaan afhalen.
              Of de resultaten goed zijn zullen we zien in de komende weken in de rubriek macro

              Nog eens hartelijk bedankt voor al jullie raad en advies

              Groetjes,
              Myriam
              Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
              www.myriamvos.jalbum.net of facebook

              Comment


              • #22
                Re: Advies aankoop macro lens voor Sony SLT A55V

                Oorspronkelijk geplaatst door Vossie Bekijk bericht
                Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft toch even bedanken om zijn ervaringen mee te delen.
                Zelf heb ik ondertussen ook niet stil gezeten en na wat ik hier al allemaal had gelezen, hebben we hier thuis nog heel wat reviews en tests vergeleken over verschillende lenzen.
                In het kort samengevat ben ik dan eigenlijk tot de volgende conclusie gekomen :

                Sony 100mm F2.8 Macro (op een Sony A55 is dit dan 150mm)--> Bijna alle testen zijn het er over eens dat deze lens prijs/kwaliteit veel te duur is (rond de 780€). Op zich levert ze geen slechte kwaliteit maar het materiaal waaruit ze is gemaakt is niet zo degelijk zoals bv een macro L-lens 100mm van Canon, welke in dezelfde prijsklasse zit.

                Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro OS HSM Sony (op een Sony A55 is dit dan 150mm) --> Prijs ligt rond de 750€. Hier valt helaas weinig over terug te vinden doordat dit nog een vrij nieuwe lens is. Deze is nog maar sinds 2011 op de markt. Dus vergelijkende tests heb ik niet kunnen terugvinden en daardoor ben ik ook wat bang voor kinderziektes van een nieuwe lens.

                Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 Sony (op een Sony A55 is dit dan 140mm) --> Prijs ligt rond de 400€ . Dat was al niet slecht. Bijna alle testen zijn zeer positief over deze lens. De kwaliteit van foto's zijn vergelijkbaar met foto's die getrokken zijn met een Canon L-lens, maar ook hier is het materiaal niet zo degelijk als die van een canon, MAAR de prijs is veel lager en daarom dan ook wel correct. Het is een lens die echt al jaren op de markt is en waar men best wel positief over is.

                Tis waarschijnlijk al duidelijk voor welke lens ik dus ben gegaan ? Idd ik heb gekozen voor de Tamron en mag ze volgende week gaan afhalen.
                Of de resultaten goed zijn zullen we zien in de komende weken in de rubriek macro

                Nog eens hartelijk bedankt voor al jullie raad en advies

                Groetjes,
                Myriam
                Myriam,

                Proficiat met je aankoop.
                Niet te vlug opgeven bij tegenvallende resultaten in het begin.

                Tip : gebruik de digitale vergroter op je toestel(op het vuilbak-knopje 1 of 2 keer drukken om beter manueel te kunnen scherpstellen).

                Sven
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                Comment

                Working...
                X