Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 mm f 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 85 mm f 1.4

    Uit de reakties heb ik toch al begrepen dat die 85mm 1.4 geen huis-tuin-en-keuken-lensje is. En dat iedereen er zowat op zijn eigen manier mee omgaat, waarschijnlijk proefondervindelijk, naargelang de resultaten. En dat het inderdaad een kwestie zal zijn om dat stukje glas naar uw (mijn) hand te zetten zeker ?
    Alvast iedereen bedankt om te reageren. Nu voelt ne mens zich niet meer zo alleen hé

    Comment


    • #17
      Re: 85 mm f 1.4

      Ik heb nog een discussie gevonden, over de gevoelige en minder gevoelige focuspunten van de D700: klik! Redelijk oud, maar zéér interessant.
      Er wordt ook geschreven over het gebruik van AF-Lock. Frank207 heeft hier op het forum ergens die techniek beschreven.
      Last edited by Jos Vanhengel; 29 november 2011, 11:31.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #18
        Re: 85 mm f 1.4

        dat af-c etc, is dat enkel een Nikon ding? Want het zegt mij niets :s
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #19
          Re: 85 mm f 1.4

          Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
          dat af-c etc, is dat enkel een Nikon ding? Want het zegt mij niets :s
          'k zou hopen van niet... ik zou niet zonder kunnen! maar 't heet misschien anders in canonland...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #20
            Re: 85 mm f 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
            dat af-c etc, is dat enkel een Nikon ding? Want het zegt mij niets :s
            Yep, da's Nikon jargon. AF-C staat voor 'continu focussen', bij jullie zal dat AI-servo (of zoiets) zijn.

            AF-S → enkelvoudige (single) focus
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #21
              Re: 85 mm f 1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Ik weet niet of dit de juiste rubriek is om dit item te beginnen, indien niet, dan kunnen de mods het misschien in de juiste rubriek zetten.
              Ik heb recent de Sigma 85 mm 1.4 aangeschaft, en ik vind dat een verdomd moeilijke lens. Vooral om precies scherp te stellen. Uiteraard bij grote opening. Ik vind dat de AF soms 'verspringt', zeker bij mindere lichtomstandigheden (waar ik die lens juist voor gekocht heb), zodat bv niet de ogen van de persoon haarscherp zijn, maar wel het weefsel van de pull of het tipje van de neus, terwijl ik in de zoeker toch 'probeer' om de ogen in de focus te hebben.Nu vraag ik mij af of het niet handiger is om met de manuele focus te werken, en dus of de AF een echte meerwaarde is.
              Benieuwd wat andere gebruikers hierover denken
              .
              Ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik het nog maar alleen uit de hand heb geprobeerd, en niet op statief.
              Als je de ogen niet scherp wil en toch probeert de ogen scherp te hebben, zit ergens iets mis dat aan camera noch lens ligt.

              Als iets dat begint met 'auto' niet het gewenste resultaat geeft, dan zet je dat uit en doe je het zelf.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: 85 mm f 1.4

                Voor alle duidelijkheid: ik had het over de 'ogen wél scherp proberen krijgen in de AF-C stand, maar uiteindelijk vaststellen dat het scherpste gedeelte enkele mm ervoor of erachter licht.

                Comment


                • #23
                  Re: 85 mm f 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Voor alle duidelijkheid: ik had het over de 'ogen wél scherp proberen krijgen in de AF-C stand, maar uiteindelijk vaststellen dat het scherpste gedeelte enkele mm ervoor of erachter licht.
                  ah zo, dat heb ik ook verschillende keren meegemaakt. Bleek dat ik niet stil genoeg stond en dus heel de tijd met hoofd en camera een beetje naar voor en achter bewoog. Voldoende om onscherp te zijn en onvoldoende om de AF van mijn camera in actie te zetten.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: 85 mm f 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    Voor alle duidelijkheid: ik had het over de 'ogen wél scherp proberen krijgen in de AF-C stand, maar uiteindelijk vaststellen dat het scherpste gedeelte enkele mm ervoor of erachter licht.
                    Reken maar eens na in bv http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                    85mm, f/1.4, 120 cm afstand tot het onderwerp geeft ook crop welgeteld 1cm scherptediepte... De minste beweging van onderwerp of van jezelf en je hebt het dus 'vlaggen'

                    Comment


                    • #25
                      Re: 85 mm f 1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
                      Reken maar eens na in bv http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                      85mm, f/1.4, 120 cm afstand tot het onderwerp geeft ook crop welgeteld 1cm scherptediepte... De minste beweging van onderwerp of van jezelf en je hebt het dus 'vlaggen'
                      daarom dat je beter met AF-C werkt...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #26
                        Re: 85 mm f 1.4

                        Voor alle duidelijkheid: ik had het over de 'ogen wél scherp proberen krijgen in de AF-C stand, maar uiteindelijk vaststellen dat het scherpste gedeelte enkele mm ervoor of erachter licht.

                        Probeer het eens met een pop (die kan tenminste niet meer bewegen in de meeste gevallen). blijft het probleem bestaan --> Backfocus aanpassen in camera

                        Probleem opgelost --> model beweegt dus teveel!
                        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                        Comment


                        • #27
                          Re: 85 mm f 1.4

                          het kan een hulp zijn om een ander matglas te installeren. Ik weet niet of dit kan bij jou camera, maar met een matglas dat gemaakt is voor lichtsterke lenzen (bij Canon de Eg) is de weergegeven scherptediepte realistischer dan bij het standaard matglas. Ik werk met zo'n matglas, en vrijwel altijd manueel.

                          Ch.
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                          Comment


                          • #28
                            Re: 85 mm f 1.4

                            Kijk, stel dat dit de beste optie zou zijn, dan komt mijn tweede deel van de vraag in beeld: heeft het dan zin om dure AF-lenzen te kopen, als manuele handling de betere manier van werken is ?
                            Het is natuurlijk ook wel zo dat die 85 mm niet uitsluitend gebruikt wordt op 1.4, maar ook bij kleinere opening, waar de AF dan weer wel goed bruikbaar zal zijn, denk ik.

                            Comment


                            • #29
                              Re: 85 mm f 1.4

                              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                              Kijk, stel dat dit de beste optie zou zijn, dan komt mijn tweede deel van de vraag in beeld: heeft het dan zin om dure AF-lenzen te kopen, als manuele handling de betere manier van werken is ?
                              Het is natuurlijk ook wel zo dat die 85 mm niet uitsluitend gebruikt wordt op 1.4, maar ook bij kleinere opening, waar de AF dan weer wel goed bruikbaar zal zijn, denk ik.
                              hou er rekening mee dat er nog altijd duizenden mensen zijn die die lens wel met AF en succes gebruiken.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: 85 mm f 1.4

                                Wie ben ik om dat in twijfel te trekken !!!

                                Comment

                                Working...
                                X