Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm op APS-C

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 50mm op APS-C

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

Hoezo? Dat verbaast me van jou.Het is wel degelijk zo natuurlijk,alleen ben je er niets mee want 50mm op crop =totaal ander beeld dan 50mm op FF. om dezelfde beelden ( beeldhoek ) te bekomen zou je op FF een 75mm moeten nemen,en dan geldt bij gelijke beeldhoek :crop =grotere scherptediepte,FF is kleinere scherptediepte.

Walter
    en leg nu eens klaar en duidelijk uit waarom je daar niets mee bent. Waarom is de invloed van het sensorformaat op de scherptediepte niet van belang? Ik zou dat nu echt wel eens willen weten.

En nogmaals de vraag van TS:
    De vraag luidt als volgt: heeft een 50mm lens (f/1.8 <= die dus) het gewenste effect op een APS-C-sensor? De gewilde effecten zijn (lichtsterkte) scherptediepte en uitvergrootting.
    Het effect scherptediepte zal 1.6 keer kleiner zijn op een APS-C sensor. Leg mij nu eens uit waarom dat geen belang heeft!

Jij zegt mij dat ik verwarring sticht, zegt dat ik afkom met wetenswaardigheden, waar niemand in de praktijk iets aan heeft, maar verdedig dat nu eens. Waarom mogen mensen niet weten dat hun 50 mm op een APS-C een kleinere scherptediepte zal hebben? Waarom mogen zij niet gewezen worden op het feit dat ze een scherptedieptetabel (of berekeningsmodule) moeten gebruiken die specifiek voor APS-C is? Waarom mogen mensen niet gezegd worden dat de scherptediepteschaal op hun lens niet gaat kloppen op die sensor? Antwoorden daarop geef je niet, maar er zaken bij betrekken die niets met de originele vraag te maken hebben, kan je wel. En dan zou ik degene zijn die verwarring sticht.
    Last edited by putor; 25 november 2011, 21:14.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Hoezo? Dat verbaast me van jou.Het is wel degelijk zo natuurlijk,alleen ben je er niets mee want 50mm op crop =totaal ander beeld dan 50mm op FF. om dezelfde beelden ( beeldhoek ) te bekomen zou je op FF een 75mm moeten nemen,en dan geldt bij gelijke beeldhoek :crop =grotere scherptediepte,FF is kleinere scherptediepte.

Walter
      Je moet gewoon ongeveer dezelfde beelduitsnede vergelijken.
      Dat is dan wel niet exact dezelfde foto, maar dat is van ondergeschikt belang, hoe groot wordt het hoofdmotief afgebeeld, dat is het uitgangspunt voor vergelijking van de scerptediepte.
      Verdere vergelijkingen zijn allemaal te maken , maar irrelevant.

Ik weet dat jij dat ook wel weet..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        Dat is dan wel niet exact dezelfde foto, maar dat is van ondergeschikt belang, hoe groot wordt het hoofdmotief afgebeeld, dat is het uitgangspunt voor vergelijking van de scerptediepte.

Klopt, maar is het relevant om dat erbij te sleuren als men vraagt naar het effect van 50mm op APS-C op gebied van scherptediepte?

Comment

Ik vind dat heel erg relevant, ja.
          Omdat een vraagsteller op dat punt dat (waarschijnlijk) bedoelt....
          En dat is het eigenlijke probleem van dit soort oeverloze discussies:
          Iemand die hierover een vraag stelt bezit niet de kennis van/ het inzicht in deze materie om exact aan te geven wat hij eigenlijk wil weten.
          Iedereen gaat er dan maar zijn eigen draai aan geven en daar valt ook niet zoveel op af te dingen.
          Wie heeft de vraag het best geinterpreteerd?

Comment

Niet echt, want op aps sensor zul je verder van je onderwerp gaan staan om dezelfde uitsnede te bekomen en aldus meer scherptediepte krijgen, maar ik denk dat de TS al lang heeft afgehaakt
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Mijn antwoord daarop is : So what? Wat telt hier voor een vergelijking?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                en leg nu eens klaar en duidelijk uit waarom je daar niets mee bent. Waarom is de invloed van het sensorformaat op de scherptediepte niet van belang? Ik zou dat nu echt wel eens willen weten.

En nogmaals de vraag van TS:

Het effect scherptediepte zal 1.6 keer kleiner zijn op een APS-C sensor. Leg mij nu eens uit waarom dat geen belang heeft!

Jij zegt mij dat ik verwarring sticht, zegt dat ik afkom met wetenswaardigheden, waar niemand in de praktijk iets aan heeft, maar verdedig dat nu eens. Waarom mogen mensen niet weten dat hun 50 mm op een APS-C een kleinere scherptediepte zal hebben? Waarom mogen zij niet gewezen worden op het feit dat ze een scherptedieptetabel (of berekeningsmodule) moeten gebruiken die specifiek voor APS-C is? Waarom mogen mensen niet gezegd worden dat de scherptediepteschaal op hun lens niet gaat kloppen op die sensor? Antwoorden daarop geef je niet, maar er zaken bij betrekken die niets met de originele vraag te maken hebben, kan je wel. En dan zou ik degene zijn die verwarring sticht.

Lees het antwoord van Keeskanon :simpel en correct,én vooral werkbaar in de praktijk en begrijpbaar voor newbies.Mensen mogen van mij zeker weten dat de scherptediepte op FF groter is dan bij crop met eenzelfde objectief hoor.Alleen vind ik dat je de plicht hebt,zeker naar mensen toe die hier vragen stellen en duidelijkheid willen,te vermelden dat het dan ook gaat om twee verschillende beelden.Jij weet dat,maar veel mensen niet,en die mensen breng je in verwarring.Want overal elders lezen ze crop =grote scherptediepte;FF=kleine scherptediepte.
                Je moet dus een democratische reflex hanteren en als je a zegt ook b aan de mensen diets maken. Let wel :in erg begrijpelijke taal,belangrijk!

Walter
                Last edited by Phororhacos; 26 november 2011, 00:21.
                D850

Comment

Lees het antwoord van Keeskanon :simpel en correct,én vooral werkbaar in de praktijk en begrijpbaar voor newbies.Mensen mogen van mij zeker weten dat de scherptediepte op FF groter is dan bij crop met eenzelfde objectief hoor.Alleen vind ik dat je de plicht hebt,zeker naar mensen toe die hier vragen stellen en duidelijkheid willen,te vermelden dat het dan ook gaat om twee verschillende beelden.Jij weet dat,maar veel mensen niet,en die mensen breng je in verwarring.Want overal elders lezen ze crop =grote scherptediepte;FF=kleine scherptediepte.
                  Je moet dus een democratische reflex hanteren en als je a zegt ook b aan de mensen diets maken. Let wel :in erg begrijpelijke taal,belangrijk!

Walter
                  ik heb dat in post #6 gedaan, vóór jij erover begon.

Putor
                  1 compressie wordt door het standpunt en niet door de brandpuntsafstand bepaald. Kijk maar eens naar een foto van een laan met bomen. De bomen ver in beeld lijken veel dichter bijeen te staan dan de bomen in de voorgrond.

2 Op APS-C heeft een 50mm een kleinere scherptediepte dan op een FF sensor. Bij gelijke beeldhoek is op FF de scherptediepte kleiner, bij gelijke brandpuntsafstand is de scherptediepte op een cropsensor kleiner.

Phororhacos
                  Het is een algemeen bekend gegeven dat portretten best genomen worden met iets langere lenzen,tot telelenzen toe,die ervoor zorgen dat het beeld inderdaad iets gecomprimeerd krijgt,iemand met een lange neus bv. kan zo veel flatterender in beeld gebracht worden.

Daar heb je het eens uitgebreider over gehad.In de praktijk heb je daar niets aan ,nada zilch,nothing.Grote sensor=kleine(re) scherptediepte,kleine sensor =grote(re) scherptediepte.
                  Jij antwoord daar met iets dat doet vermoeden dat de compressie en vertekening niet aan de werkafstand ligt, maar aan de brandpuntsafstand, wat fout is. Natuurlijk gebruikt men voor dezelfde uitsnede een langer objectief als men van een grotere afstand fotografeert, maar men doet dit om vanop een grotere afstand te kunnen fotograferen en niet omdat langere lenzen zo goedkoop, licht en compact zijn dat men om dat te compenseren maar een paar stappen achteruit zet.

Als kers op de taart voeg je daar een halve waarheid aan toe, waar ik een volledige schreef. Laat dan nog staan dat je er niets aan zou hebben in de praktijk, dat heb ik duidelijk aangetoond.
                  Last edited by putor; 26 november 2011, 07:37.

Comment

Working...
                  X