Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Super Takumar 50mm / 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Super Takumar 50mm / 1.4

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Verder snap ik ook niet wat je juist wil doen met die tussenring, maar m42 ringen zijn idd véél goedkoper en met massa's te vinden als je de lens voor macro wil gebruiken, als je die EF ring al hebt kun je die uiteraard ook gebruiken, maar dan in de volgorde camera - ef-ring - adapter - m42 lens
    Maar eigenlijk zal zo'n ring niet veel aarde aan de dijk brengen behalve voor macro als ik het goed begrijp ?
    Maw : als ik de foto niet scherp krijg met zo'n matglas , dan koop ik maar beter een AF-lens.
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

    Comment


    • #47
      Re: Super Takumar 50mm / 1.4

      @Keescanon & Oermens :

      Gelieve mij te willen verontschuldingen , voor mijn late reactie.
      Zit nl zo dat gisteren bijna mijn ganse dag werd ingenomen door een begrafenis , koffietafel en nadien was ik niet meer in de mood om hierover nog verder na te denken.
      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

      Comment


      • #48
        Re: Super Takumar 50mm / 1.4

        Betreffende dat matglas , lees ik onderstaande info omtrent Canon EF-S :
        Omdat het focus glas minder licht doorlaat is het aan te raden dit niet te gebruiken bij lenzen met een diafragma kleiner dan f/2.8.
        Al mijn andere lenzen zijn min. F4... maar weliswaar AF-lenzen.
        Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

        Comment


        • #49
          Re: Super Takumar 50mm / 1.4

          Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
          Ach zo . Dit is mijn eerste contact met een lichtsterke lens moet u weten...Ik begrijp wel dat de scherptediepte inderdaad flinterdun is, maar ik heb op het forum al een foto gezien genomen met de 1.4-50mm van Canon - het was een foto van een aangezicht en ik moet zeggen, dat die foto toch uitermate scherp was. Maar misschien was die dan ook op F2 genomen, of 2.8 zelfs.Wat is het nut dan eigenijk van een lichtsterke lens...dat gaat er bij mij nog niet in (excuseer mijn onwetendheid) : je kan er foto's mee nemen in low-light-condities, maar dan dan liefst geen portretfotos? .Ik bedoel hiermee : wat is het nut van een 1.4 als je hem direct moet beginnen dicht schroeven naar F2 om een scherpe foto te hebben?Ik weet het : een beetje off-topic, maar voor mij wel heel belangrijk om weten.
          Je hebt voor 50€ een lens die scherp is op F2 , dat is het nut van een F1.4...
          Bovendien is scherpte misschien niet altijd prioriteit 1 bij zulke portretten, daar is het de sfeer die het plaatje maakt.
          Je moet zoiets in perspectief zien van het doel.

          Comment


          • #50
            Re: Super Takumar 50mm / 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
            Betreffende dat matglas , lees ik onderstaande info omtrent Canon EF-S :
            Omdat het focus glas minder licht doorlaat is het aan te raden dit niet te gebruiken bij lenzen met een diafragma kleiner dan f/2.8.
            Al mijn andere lenzen zijn min. F4... maar weliswaar AF-lenzen.
            Tja , voor het (hand)focussen moet je nu eenmaal een bepaalde veer laten.
            Overigens valt het wel mee hoor, op F4 of 5.6 wordt de zoeker wat donkerder, so what?
            Canon gaat voor jou toch niet bepalen of iets bruikbaar is of niet.
            Mensen die veel met oude lenzen werken hebben vaak een 2e body daarvoor.

            Comment


            • #51
              Re: Super Takumar 50mm / 1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
              Maar eigenlijk zal zo'n ring niet veel aarde aan de dijk brengen behalve voor macro als ik het goed begrijp ?
              Tja, het DOEL van tussenringen IS macro, dat is toch niet zo vreemd?

              Comment


              • #52
                Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                Off topic
                Bij het zoeken op google kwam ik meerdere pagina's tegen die beweren dat de lens van het radioactieve "thorium" is gemaakt.
                Is dit echt zo???
                Uiteraard. Maar het is niet echt gevaarlijk te noemen.

                Ken je die speciale horloges waarvan de wijzers groen lichtgevend worden in het donker? (metalen wijzers, niet die plastieken) Deze zijn ook radioactief geladen. Gewoon heel licht en onschadelijk.

                Comment


                • #53
                  Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Uiteraard. Maar het is niet echt gevaarlijk te noemen.

                  Ken je die speciale horloges waarvan de wijzers groen lichtgevend worden in het donker? (metalen wijzers, niet die plastieken) Deze zijn ook radioactief geladen. Gewoon heel licht en onschadelijk.
                  Weet waarover u leutert..
                  Het gebruik van Radium daarvoor is al tientallen jaren verboden , het is gewoon fluorescerend spul.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                    @ stocky,
                    Als je een adapter koopt zonder de flens moet je het objectief op "Manual" zetten anders wordt het diafragma pinnetje niet ingeduwd als je een foto neemt.
                    Koop je een adapter met flens dan duwt die het pinnetje in gelijk in welke stand die schakelaar staat.

                    Ik gebruik sinds dag één een Katz Eye "splitscreen" om scherp te stellen, een adapter met chip heb ik nog nooit gebruikt.
                    Met zo'n matglas kunt ge heel precies scherp stellen.
                    Vergeet niet als je een foto neemt op f/1.4 en op de kortste afstand lens ==> voorwerp, je scherptediepte slecht met moeite anderhalve milimeter is.

                    Een matglas vervangen bij een 40D/50D is een fluitje van een cent.
                    Je moet dit wel doen in een stofvrije ruimte en je mag NOOIT het matglas aanraken met blote vingers.
                    Doe je dit wel, dan krijg je na een tijd een matglas die eruit ziet als een melkglas.
                    De handleiding om een matglas te vervangen vind je ook op de site van Katz Eye.
                    Heb je nog vragen dan krijg je binnen de kortste keren antwoord op uw mail.
                    Nog even meegeven dat ik met mijn 40D WEL de lichtpuntjes ziet door de zoeker.
                    Mocht je nog vragen hebben dan kunt u mij deze altijd stellen.


                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                      goed resultaat ... met Live View
                      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                      Comment

                      Working...
                      X