Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Zoveelste) Welke Macro Lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
    Ik koop regelmatig lenzen op Marktplaats. Er is nog nooit iets mis gegaan met verzending of betaling. Alles perfect.
    Mijn Tokina heb ik hier gekocht voor 225 euro Mijn Sigma 150mm macro komt ook van Marktplaats.
    Doe je dit dan met vooruitbetaling? eerst geld storten en dan wordt het verstuurd?
    Hopelijk heb ik ook het geluk een Tokina te vinden. Maar eerst eens subtiel vragen/zeggen aan mijn pa
    Ben nog maar 3 maanden 18, dus moet nog altijd beetje luisteren

Heb daarstraks marktplaats bekeken, resultaat: Niets
    Is weer typisch als ik eens iets wil kopen
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Deze misschien ?
      Oeps, foutje ! NIkon ....Sorry
      Last edited by fddent; 3 november 2011, 16:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        http://www.ebay.de/itm/Tokina-ATX-2-...item35b649b2f0
        Deze misschien ?
        Oeps, foutje ! NIkon ....Sorry
        Spijtig, vind het anders wel een aantrekkelijke prijs Alleen (en ik weet niet waarom) vertrouw ik Ebay niet echt :s
        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.

Comment

Heb nog maar eens naar foto's gekeken van mijn misschien toekomstig lensje, en ik zie dat er achteraan de lens (naast de vatting) precies een ring zit om het diafragma aan te passen. Zie ik dit zo verkeerd en kan ik dat via de camera aanpassen, of moet dit manueel gebeuren?

Ik hoop trouwens dat ik deze lens tegenkom (na overleg met m'n vader), want als ik iets op het oog heb, tja, dan moet ik dat hebben ik ben ervan overtuigd dat er meerdere mensen zo zijn
          Ik zal natuurlijk eerst proberen om het objectief nieuw te kunnen kopen, 390 euro is helemaal niet veel voor (zo) een lens, maar diegene die geen flauw benul hebben van de prijzen van alles voor fotografie, vinden dit waarschijnlijk overdreven veel
          Anders zal het de tamron of sigma worden, al voelen deze niet zo robuust en stevig aan als de Tokina?

Grts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
            Dit zou eventueel kunnen, maar je weet maar nooit.. Het kan af en toe natuurlijk eens handig zijn, ik blijf liever bij de recentere dingen. Ik heb dit bij bijna alles

Ik wil dus de macro lens tweedehands kopen, alleen is het niet makkelijk om de Tokina te vinden. Als ik de kans krijg, zal ik die zeker proberen te grijpen. Heb eens search-aangeboden: Tokina 100mm gezocht. Heb resultaten gevonden, niet echt recent, maar ze vroegen er tussen de 200 en de 275 ofzo voor. En dit is zeker in mijn voordeel

Ervaringen en bevindingen nog steeds meer dan welkom
            De Tokina heeft toch echt een focusmotor uit het stenen tijdperk. Als je dus voor macro gebruikt geen AF gebruikt en dus voor Marco en goede lens zou kunnen vinden rond de 100-125 euro werkt dat zeker zo goed. voor algemene fotografie is AF zeker fijn, maar als je dan voor 300-350 euro een EF 100mm van Canon zou kunnen vinden, lijkt me dat weer zwaar aan te bevelen boven een Tokina.

Verder denk ik dat bij lenzen recente dingen optisch vaak prima zijn, maar dat de bouwkwaliteit van oude dingen je zal verbazen. En optisch is het meestal (zeker bij macro) ook behoorlijk in orde.

Overigens: ik bewonder het wel dat je je behoorlijk in zaken probeert te verdiepen en de reacties leest; wordt steeds unieker op dit forum, dus wat mij betreft wel van harte welkom
            Last edited by Spanjaart; 4 november 2011, 00:08.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              De Tokina heeft toch echt een focusmotor uit het stenen tijdperk. Als je dus voor macro gebruikt geen AF gebruikt en dus voor Marco en goede lens zou kunnen vinden rond de 100-125 euro werkt dat zeker zo goed. voor algemene fotografie is AF zeker fijn, maar als je dan voor 300-350 euro een EF 100mm van Canon zou kunnen vinden, lijkt me dat weer zwaar aan te bevelen boven een Tokina.

Verder denk ik dat bij lenzen recente dingen optisch vaak prima zijn, maar dat de bouwkwaliteit van oude dingen je zal verbazen. En optisch is het meestal (zeker bij macro) ook behoorlijk in orde.

Overigens: ik bewonder het wel dat je je behoorlijk in zaken probeert te verdiepen en de reacties leest; wordt steeds unieker op dit forum, dus wat mij betreft wel van harte welkom
              Oei, is ie dan zo luid/traag? :s Ik ben nog altijd tevreden met men 18-55 f/3.5-?? II, en dit is zeker ook geen snelle AF, zou die van de Tokina trager zijn?
              Ik weet niet waarom, maar ik blijf liever bij nieuwere dingen... Spreek me tegen waarbij (in fotografie; lenzen, camera's) ik dit beter niet doe?
              Je hebt zeker gelijk, als ik dan toch met AF wil, beter de Canon te nemen, maarja, ik steek nogal moeilijk in elkaar denk ik

Bedankt voor de bewondering Ik doe dit eigenlijk pas sinds ik met fotografie begonnen ben (zo'n 5 maanden geleden ofzo ). Ik neem mijn situatie als voorbeeld: Ik ben ondertussen al 3 dagen aan het kijken en denken van/over deze lenzen keuze die ik heb. Ik heb ZEKER al 10 uren gespendeerd aan het kijken van foto's genomen met deze lens, revieuws, ervaringen, in online shops, hier op het forum, deze topic uiteraard voor ervaringen, tips en bevindingen, alsook heb ik al elke zoekertjessite bekeken. Ik wil zeker zijn dat ik de juiste keuze maak. Ik denk dat ik met geen enkele macro lens die ik opnoem een miskoop doe, maar misschien ga ik voor de tamron, en voelt het niet 'solide' genoeg aan.. dit is maar een voorbeeld maarja.
              Ik heb gelezen dat qua kwaliteit de Tokina wat vergelijkbaar is met de Canon 100mm L lens.. Ik heb eigenlijk nog niets slechts over deze lenzen gehoord, enkel de AF van de Tokina, maar goed.
              Ik zal ook maar eens naar de oudere macrolenzen kijken, maar bij die oudere zal ik dan ook diafragma handmatig moeten aanpassen?

Ik zou graag eens de Tamron, Sigma, Canon en Tokina eens uittesten. Maar kan dit moeilijk in een zaak gaan doen, en dan zeggen dat ik er nog moet over nadenken? Ik zou me er toch niet goed bij voelen

Bedankt voor je reactie

Comment

De Tokina heeft inderdaad een erg luidruchtige focus-motor aan boord. Invloed op je uiteindelijke foto's heeft dit natuurlijk niet.

De Sigma 150mm macro is weer fluisterstil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                  De Tokina heeft inderdaad een erg luidruchtige focus-motor aan boord. Invloed op je uiteindelijke foto's heeft dit natuurlijk niet.

De Sigma 150mm macro is weer fluisterstil.
                  Ik zou deze toch eens willen horen dan of zoals ik zei: Ik zou graag eens de Tamron, Sigma, Canon en Tokina eens uittesten. Maar kan dit moeilijk in een zaak gaan doen, en dan zeggen dat ik er nog moet over nadenken? Ik zou me er toch niet goed bij voelen.

De Sigma 150mm is wel buiten mijn budget :s of wat zijn de prijzen 2dehands zonder OS?

Grts

Comment

100 mm is ideaal voor bv wantsen, zweefvliegen, hommels, juffers en beestjes van die grootte.

Voor vlinders of grote libellen pak je best meer mm (150 a 180 ) zodat je niet zo dicht moet komen. En libellen van bijna 10 cm zijn ook te groot voor een 100 mm lens.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      100 mm is ideaal voor bv wantsen, zweefvliegen, hommels, juffers en beestjes van die grootte.

Voor vlinders of grote libellen pak je best meer mm (150 a 180 ) zodat je niet zo dicht moet komen. En libellen van bijna 10 cm zijn ook te groot voor een 100 mm lens.
                      Dat denk ik ook, en meer dan dat hoeft ook niet. Wat ik vooral ermee wil doen is; Paddo's, Vliegjes & andere insectjes van die grootte, bloemen, en druppels. Oh ja, wat portret ook.

Is er ergens geen site die de Tamron 90mm, Sigma 105mm en de Tokina 100mm (eventueel de Canon 100mm ook) vergelijkt?
                      Niet met cijfers, maar zoals:
                      De Tokina is zeer stevig gebouwd, maar de tamron voelt dan iets minder stevig aan.

Zo een dingen, begrijpen jullie? of vergelijkingen tussen de lenzen van jullie, zeker ook gewenst

Grts

Comment

Eventjes mijn vragen (terug) bovenhalen:

- Kan iemand die 1 (liefst meerdere) van deze lenzen heeft of heeft gehad, me de voordelen en nadelen t.o.v. de andere geven? Waarom de ene en niet de andere, waarom de andere en niet de ene?
                        - Waarop moet ik zeker letten als ik deze tweedehands zou afhalen? Is er iets specifiek waar ik op moet letten bij een Macro lens?

De 150mm, 180mm, etc komen niet aan bod. Enkel de:
                        - Tamron 90mm
                        - Sigma 105mm
                        - Tokina 100mm
                        - Canon 100mm (Non L)

Alvast bedankt voor de komende reacties, die mij hopelijk de knoop kunnen doen doorhakken.

Grts, Nixonn

Comment

Digital Camera van deze week heeft een vergelijkende test van macrolenzen van 90 tot 105mm. Zoals altijd een zeer degelijk uitgevoerde test. Zoals te verwachten komt de Zeiss Makro-Planar T f2 100mm ZE er als beste kwaliteit uit. Hoewel een MF objectief, een prijs serieus boven budget
                          Maar verassend: de Sigma 105mm f2.8 EX DG OS HSM als zeer goede tweede en met afstand tov de merkobjectieven van Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sony en de Tamron.
                          De Tokina is niet meegetest.

De Tamron heeft geen IF en geen stabilizatie. De AF is relatief langzaam en luid.
                          Hij heeft wél een focuslimiter switch en een afstandsschaal die de reproductieratio aanduidt. De focusring kan voorwaarts of achterwaarts getrokken worden om tussen AF en MF te switchen. Hij is wijd open verwonderlijk scherp in het centrum maar verliest veel scherpte naar de randen toe, maar afgestopt is de scherpte zeker vergelijkbaar met de andere merken. Rond f8 is de scherpte consistent over het hele beeld.
                          Zichtbare chromatische aberratie en ook de distortie kan beter. Maar alles tesamen is het een goede keuze voor de prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                            Digital Camera van deze week heeft een vergelijkende test van macrolenzen van 90 tot 105mm. Zoals altijd een zeer degelijk uitgevoerde test. Zoals te verwachten komt de Zeiss Makro-Planar T f2 100mm ZE er als beste kwaliteit uit. Hoewel een MF objectief, een prijs serieus boven budget
                            Maar verassend: de Sigma 105mm f2.8 EX DG OS HSM als zeer goede tweede en met afstand tov de merkobjectieven van Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sony en de Tamron.
                            De Tokina is niet meegetest.

De Tamron heeft geen IF en geen stabilizatie. De AF is relatief langzaam en luid.
                            Hij heeft wél een focuslimiter switch en een afstandsschaal die de reproductieratio aanduidt. De focusring kan voorwaarts of achterwaarts getrokken worden om tussen AF en MF te switchen. Hij is wijd open verwonderlijk scherp in het centrum maar verliest veel scherpte naar de randen toe, maar afgestopt is de scherpte zeker vergelijkbaar met de andere merken. Rond f8 is de scherpte consistent over het hele beeld.
                            Zichtbare chromatische aberratie en ook de distortie kan beter. Maar alles tesamen is het een goede keuze voor de prijs.
                            Wow, bedankt voor de informatieve reactie! Ik ga nu dat boekje halen se!
                            Ik weet niet of dit waar is, maar heb tweemaal gelezen dat de Tokina vergelijkbaar is met de L versie van Canon. qua sherpte op zich zullen ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn denk ik. Maar de Tokina heeft amper, om niet te zeggen geen last van CA, en zelf scherp tot in de hoeken zelf op 5,6 ofzoiets. Correct me if i'm wrong ofcourse..
                            Het is vooral de bouwkwaliteit van de Tokina die me aantrekt, met natuurlijk ook de prijs.

EDIT: Ik dacht dat Digital Camera een magazine was, blijkbaar niet want heb het nergens gevonden

Grts
                            Last edited by Nixonn; 5 november 2011, 19:19. Reden: Foutje

Comment

Working...
                            X