Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe lenzen / filters 'na' reinigen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe lenzen / filters 'na' reinigen ?

Ik gebruik ook die lenspen (allemaal 77mm filters), maar als het echt moet gebruik ik toch ook wel de methode die hjanssen beschrijft. Ook een brillendoekje mag wel eens helpen.
    Tot nog toe heb ik nog nooit de lens zelf met iets anders dan een balgje of de lenspen moeten reinigen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      Zo heb ik het tot nu toe altijd gedaan, maar krijg ze niet meer proper (er komen vaak ook nevels van zoutwater op de lens).

Vandaar dat ik ze eens nat wil kuisen.
      Voor vettige plekken op de frontlens of filters gebruik ik bvb een stukje keukenrol, of wegwerpzakdoekjes, gedrenkt in gewoon leidingwater, maar natuurlijk wel behoorlijk uitgeperst.
      Daarna met een zacht doekje opdrogen. "In the field" gebruik ook mijn ademcondens, en een wegwerpzakdoekje.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik gebruik Lens Clean van Visible Dust.
        Prepared to remove finger prints and water, oil based contamination from optical surfaces.

Meestal doe ik de lens met adem en een doekje schoonmaken maar zo af en toe krijgen ze een grote schoonmaakbeurt en neem ik dan de vloeistof van VD.
        Er is maar weinig vloeistof nodig en het schoonmaken met vloeistof doe ik zo weinig dat zo'n flesje jaren mee gaat.
        Omdat ik niet weet welke reinigingsvloeistoffen de coating van de lens nu wel en niet kan verdragen neem ik bewust een vloeistof die ervoor gemaakt is.

P.s. polarisatiefilter doe ik er ook mee
        Last edited by heaucheneaudt; 11 september 2011, 22:40. Reden: typefout

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
          .........
          Er is maar weinig vloeistof nodig en het schoonmaken met vloeistof doe ik zo weinig dat zo'n flesje jaren mee gaat.
          heeft het een houdbaarheidsdatum?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
            Ik heb dit ook al gezien, en vraag me steeds af hoe je daarmee een filter van 77mm reinigt, zonder vegen, vlekken...
            Dit lijkt mij een iets beter alternatief voor een kwast, waarbij je enkel stof of kleine vlekjes verwijdert.

Is dit ook bruikbaar als je bij sterke wind in de branding staat en er steeds een lichte waternevel op je lens (filter) terecht komt ?
            Weinig ervaring bij sterke wind in de branding, zal misschien veranderen, vandaag is de cursus natuurfotografie gestart...
            Persoonlijk ben ik van die lenspen heel content, vroeger reinigde ik met een doekje en een spray speciaal voor lenzen en... er bleven steeds vegen achter. Die lenspen is streeploos.
            Ik denk als er echt zout water en zo op je lens/filter zit, je het beter met een doekje en spray kuist en afwerkt met de lenspen.
            Flickr

Comment

Met je lenzen dien je voorzichtig om te springen, maar je filters zijn maar een stukje glas zonder mechaniek. Je kan ze gerust mee doen met de vaat !

MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Klopt... ik ben eigenlijk voorzichtiger met het metaal dan met het glas van mijn filters. Zou dat kunnen roesten?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Niet echt, want dan zouden die van mij al lang geoxideerd zijn. Soms gaat een filter er wel eens stroef op en dat is het vaak het begin van oxidatie van een lichtmetalen filterhouder en sommige anderen hebben er nooit last van, meer iets koperachtigs denk, deze zijn ook zwaarder. Filters vaak gebruikt in de buurt van de branding.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de vele tips en denkpistes...

Ik heb ze ondertussen en grondige beurt gegeven met isopropylalcohol en zachte tissues.

Wel vreemd dat er na het opdrogen van de alcohol er een stevig dampspoor met vlekken achter blijft. Dit wordt nadien toch nog goed opwrijven met een andere, droge tissue...
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

Comment

Is dat pure isopropanol of 50/50 met gedistilleerd water? De reden waarom ik dat vraag is dat de zouten volgens mij niet gaan oplossen in isopropanol alleen (dat wel in staat is om de vetten te ontbinden).
                      Ik ben chemicus van opleiding en had destijds zo'n 50/50 mengsel gemaakt voor het reinigen van onze LPs (ik was ook weekend DJ in de jeugdclub). Gedistilleerd water uiteraard, want ander water bevat eveneens opgeloste zouten, kalk, mineralen...

Comment

100%, van bij de apotheek.
                        Zoutsporen vallen nog mee, en veeg je er gemakkelijk af, maar vet blijf je maar steeds opensmeren... en dat lost de alcohol wel mooi op.
                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Is dat pure isopropanol of 50/50 met gedistilleerd water? De reden waarom ik dat vraag is dat de zouten volgens mij niet gaan oplossen in isopropanol alleen (dat wel in staat is om de vetten te ontbinden).
                        Ik ben chemicus van opleiding en had destijds zo'n 50/50 mengsel gemaakt voor het reinigen van onze LPs (ik was ook weekend DJ in de jeugdclub). Gedistilleerd water uiteraard, want ander water bevat eveneens opgeloste zouten, kalk, mineralen...
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          heeft het een houdbaarheidsdatum?
                          grt,bouk.

Goede vraag, even gecheckt en nee, geen houdbaarheidsdatum.
                          En ik heb in een jaar of drie á vier niet gemerkt dat het minder goed reinigt dus beperkte houdbaarheid is niet echt een probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Vuile vettige filters: gewoon onder de kraan en een klein druppeltje dreft.
                            Same here, wel echte Dreft, doe ik de bril ook dagelijks mee.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

In miijn genre van fotografie is het niet mogelijk om er steeds voor te zorgen dat de frontlens niet vuil wordt, ik kruip namelijk tussen struiken, modder, zand, gras, zeezand en noem maar op ...
                              Soms liggen de lenzen zelfs naast mij gewoon op de grond in het natte gras of het nat zand, wel allen voorzien van een lenscoat en de dag nadien of dezelfde dag/avond nog krijgen deze een deftige kuisbeurt.
                              Uiteraard eerst met een borsteltje alle grove delen verwijderen om geen krassen te maken en daarna met het doekje en de bijhorende vloeistof.
                              Ik gebruik onder andere deze set, voordeel is dat het merkeigen is en als er ooit iets verkeerd gaat .... je kent dat wel hé.

Hopelijk ben je er iets mee Danny !

grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 15 september 2011, 11:18.
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Een snelle en aangename manier om lens en/filter te ontvetten is erover te ademen en dan met een zacht doekje af te vegen .... maar je moet wel eerst een slok whisky of jenever drinken
                                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Working...
                                X