Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens met extender

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macrolens met extender

Oorspronkelijk geplaatst door frokkel Bekijk bericht
    Dus met deze Kenko Extension Tube Set DG 12 + 20 + 36 mm" set kan ik mijn extender op mijn macrolens gebruiken?
    Of ben ik verkeerd?

Groeten
    Inderdaad : je moet omwille van het feit dat het achterste lenselement van je 100mm macro het naar voor uitstekende deel van de extender kan raken (en dus beschadigen) de macro lens iets verder van de extender plaatsen door tussen beide de kleinste tussenring (12mm) uit de set te monteren. De montagevolgorde is dus : body-extender-tussenring-lens.
    Het resultaat dat je dan krijgt is de som van het effect van een extender en van een tussenring :
    - door de extender krijg je een grotere brandpuntsafstand (mee "tele" dus)
    - door de tussenring kun je korterbij scherpstellen dan de minimale focusafstand van de macro lens en krijg je dus een iets grotere maximale afbeeldingsmaatstaf dan 1:1; maar ... je verliest de mogelijkheid om nog op grote afstand (en op oneindig) scherp te stellen.
    - door beide krijg je lichtverlies ...
    Samengevat : deze methode is wel geschikt om een langere brandpuntsafstand te verkrijgen voor gebruik in het macro-gebied maar is niet geschikt om van je 100mm lens opeens een 140mm of 200mm tele te maken voor algemeen gebruik (want je kunt niet meer over het gehele gebied scherpstellen).
    Last edited by DominiekC; 11 september 2011, 14:22. Reden: typfout rechtgezet
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Working...
    X