Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

enkele vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: enkele vraagjes

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    komkom we zullen het gewoon beantwoorden. Uiteindelijk dienen fora daar voor.

    1 meer licht dan voldoende is te veel, zowel volgens Van Dale als volgens de belichtingsdriehoek. Je foto's worden er niet mooier door, maar je hebt de mogelijkheid om bij minder licht toch nog deftige sluitertijden te halen.

    2 ik kan dat heel kort weergeven in algebraïsche vorm.

    f= brandpuntsafstand
    d= diameter beeldsensor (in het geval van jou camera ongeveer 35mm)

    f=d : normale lens
    f=d/2 : groothoek, onderwerp wordt 4x kleiner in beeld gebracht, er kan 4x meer omgeving op de foto.
    f=d*2 : portret/kleine tele onderwerp is 4x groter
    f=d*4 : tele onderwerp is 16x groter.

    kwadratering komt gewoon doordat zowel de lengte als de breedte toenemen met de factor waarmee d wordt vergroot. Het gaat dus om oppervlakte.

    een 18-55 zal je onderwerp van 1/4 tot 4x zo groot maken en een 100/300 zal je onderwerp dus 9-64x groter maken als je op je plaats blijft staan.
    merci voor de uitleg!

    nog vlug een vraagje, kan je met een 16mm breedhoeklens ook uitzoomen?
    denk dat ik voor een sony nex ga gaan, waarschijnlijk de nieuwe 5N

    avondlessen zijn moeilijk, werk in 3 posten, zal ergens een cursus moeten vinden om zelf wat te lezen en vooral veel experimenteren

    grtz

    Comment


    • #17
      Re: enkele vraagjes

      Oorspronkelijk geplaatst door WimCap Bekijk bericht
      merci voor de uitleg!

      nog vlug een vraagje, kan je met een 16mm breedhoeklens ook uitzoomen?
      denk dat ik voor een sony nex ga gaan, waarschijnlijk de nieuwe 5N

      avondlessen zijn moeilijk, werk in 3 posten, zal ergens een cursus moeten vinden om zelf wat te lezen en vooral veel experimenteren

      grtz
      16mm is 16mm, daarmee kan je niet zoomen. Je kan zoomlenzen herkennen aan de opgave van een minimum en maximum brandpuntsafstand.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment

      Working...
      X