Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

Oorspronkelijk geplaatst door VéCéke Bekijk bericht
    Daar gaat het bij mij niet om. Ik wil bijleren over fotografie via welke lens dan ook mogelijk. Als ik maar geen lenzen moet kopen waar ik geen tevreden gevoel bij zal hebben. Maar als ik een koopje kan doen, waarom ook niet?
    Het lijkt me wel verstandig om eerst na te gaan wat je nu het liefst wil fotograferen. Het bijleren waar jij over spreekt gaat het makkelijkst en het snelst als je je bezig houdt met iets dat je leuk vindt. Elke fotograaf zal zo zijn voorkeuren hebben en dat zal bij jou niet anders zijn. Een 70-200 is ontegenzeggelijk een topkwaliteit objectief maar daardoor niet per se voor jou het meest geschikte startersobjectief; stel dat je landschappen of macro erg leuk vindt dan zijn er betere en mogelijk goedkopere alternatieven te vinden.

Uitgaande van een maand vakantiejob (1500 Euro ????) houd je verder niet zo veel over voor zaken zoals een body, tas en geheugenkaart als je een tweedehandse 70-200 aanschaft. Wel iets om rekening mee te houden ...

Al met al begrijp ik je gevoel om met iets goeds te starten, maar laat je fotoplezier vooral niet afhangen van de vraag of je met topkwaliteit objectieven kunt aanvangen. Ook met wat minder goed materiaal kan fotografie erg veel plezier geven, zelfs als je een beginner bent ..

Comment

nja dat is net het probleem. Ik weet niet wat ik het liefste fotografeer omdat ik nog nooit of bijna nooit gefotografeerd heb. Al wil ik wel sport fotografie doen (waarvoor een f/2.8 telezoom wel goed is) en misschien later portret fotografie.

Ik heb tijdens die maand om en beide 1600 verdient. Maar ik heb vroeger al wat gewerkt en met mijn spaargeld, etc, etc ... heb ik ongeveer 2400 euro om aan fotografie te spenderen. Ik heb liever een goeie lens en te beginnen met een cheapo camera omdat een lens niet echt zakt in prijs en (+ glas is belangrijker dan de lens is) een camera daarintegen wel. Ik kan een nikon d90 voor 540 euro kopen dan heb ik nog ongeveer 1850 over voor de rest

Comment

nja dat is net het probleem. Ik weet niet wat ik het liefste fotografeer omdat ik nog nooit of bijna nooit gefotografeerd heb. Al wil ik wel sport fotografie doen (waarvoor een f/2.8 telezoom wel goed is) en misschien later portret fotografie.

Ik heb tijdens die maand om en beide 1600 verdient. Maar ik heb vroeger al wat gewerkt en met mijn spaargeld, etc, etc ... heb ik ongeveer 2400 euro om aan fotografie te spenderen. Ik heb liever een goeie lens en te beginnen met een cheapo camera omdat een lens niet echt zakt in prijs en (+ glas is belangrijker dan de lens is) een camera daarintegen wel. Ik kan een nikon d90 voor 540 euro kopen dan heb ik nog ongeveer 1850 over voor de rest
        met die 1850 kan je 2de hands een heel mooi setje Nikkors bijeen kopen.

80-200 f/2.8: (geen VR, maar toplens) afhankelijk van de versie (draaizoom is de snelste in AF, optisch zijn ze allemaal gelijk) en staat 350-600€
        17-55 f/2.8: 700-850€
        12-24 f/4: 450-600 (bekijk hiervoor ook zeker de tokina)
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

80-200 f/2.8: (geen VR, maar toplens) afhankelijk van de versie (draaizoom is de snelste in AF, optisch zijn ze allemaal gelijk) en staat 350-600€
          350€ voor de draaizoom? Vergeet het maar!
          Tweedehandswaarde op NP Wissen 655€.

Voor 350€ kan je een AF 80-200 2.8 non D-versie schuifzoom vinden.
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
            350€ voor de draaizoom? Vergeet het maar!
            Tweedehandswaarde op NP Wissen 655€.

Voor 350€ kan je een AF 80-200 2.8 non D-versie schuifzoom vinden.
            er stond bij "afhankelijk van de versie" . De schuifzooms kom ik regelmatig tegen aan 350. Mijn draaizoom heb ik ook nog 640€ betaald.

Comment

er stond bij "afhankelijk van de versie" . De schuifzooms kom ik regelmatig tegen aan 350. Mijn draaizoom heb ik ook nog 640€ betaald.
              OK!
              Maar vergeet niet dat er 2 versies zijn van deze draaizoom.
              De AF-S en de AF-D
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                OK!
                Maar vergeet niet dat er 2 versies zijn van deze draaizoom.
                De AF-S en de AF-D
                de AF-S versie is een mottige stoofpijp! Daarmee wil ik niet gezien worden, hoe goed ze ook is.

Comment

Herhaal je nu eigenlijk mijn woorden, van enkele reacties geleden, niet?
                  Koop eerst een goedkoop lensje of zelfs 2, leer je materiaal kennen, en koop vervolgens béter voor wat je het liefst doet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Koop eerst een goedkoop lensje of zelfs 2, leer je materiaal kennen, en koop vervolgens béter voor wat je het liefst doet!
                    dat heb ik hier van een aantal mensen gelezen. Geen idee waarom men dat zou schrijven. Voor jonge gasten zijn studentjobs dé uitgelezen manier om ineens goed te starten aan (dure) hobbies of verre reizen te maken. Ik en veel vrienden van mij die in die tijd volop muziek maakten kochten zo een goede (bas)gitaar(versterker).

Vécéke kan op deze manier met heel mooi materiaal met fotografie beginnen en dat is hem van harte gegund. De goede zooms zijn zodanig waardevast dat hij ook niet zoveel zal verliezen als hij het tegen kerstmis beu is. Wel 1 nadeel: slechte foto's kunnen niet op het materiaal gestoken worden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

Sorry hé, maar wat heb ik te verliezen? Ik kan ook mijn materiaal leren kennen met duurdere zaken he. 't Is toch niet omdat jij misschien vroeger met minder goed materiaal moest beginnen dat ik ook zo moet beginnen . Ik heb de kans ertoe gekregen om genoeg geld te verdienen, dus ga ik men geld niet geven aan iets waar ik snel vanaf wil geraken en dan toch hogerop wil klimmen.

Begrijp me niet verkeerd, de fotograaf is belangrijker dan het materiaal en ik respecteer uw mening volledig. Maar het materiaal geeft je wel meer mogelijkheden en f/2.8's vergaan niet in waarde. Maar heb je nog tips ivm met het testen van zo een lens?

Comment

dat heb ik hier van een aantal mensen gelezen. Geen idee waarom men dat zou schrijven. Voor jonge gasten zijn studentjobs dé uitgelezen manier om ineens goed te starten aan (dure) hobbies of verre reizen te maken. Ik en veel vrienden van mij die in die tijd volop muziek maakten kochten zo een goede (bas)gitaar(versterker).

Vécéke kan op deze manier met heel mooi materiaal met fotografie beginnen en dat is hem van harte gegund. De goede zooms zijn zodanig waardevast dat hij ook niet zoveel zal verliezen als hij het tegen kerstmis beu is. Wel 1 nadeel: slechte foto's kunnen niet op het materiaal gestoken worden .
                        Bedankt voor de steun Ja voor 1800 euro kan ik verschillende lenzen kopen. Dat is waar. Maar ik denk dat ik met 1 lens toch al een tijdje zoet ben hoor. In de paasvakantie (april volgend jaar) kan ik weer een weekje werken voor een goeie €400. Dan kan ik mij weer extra gerief kopen.

Btw: die 70-200 VR I is ondertussen zelfs al verkocht. €1150 was de vraagprijs. Niet zo veel hé? Maar goed, ik kijk verder en als ik een 17-55 kan krijgen, doe ik dat met plezier. De tips mogen wel nog binnenstromen.

Comment

Ik ben ook aan het kijken voor een 2de hands lens puur omdat ik er nu tegen aan loop.
                          En deze toch wel iets goedkoper is als nieuw.

Nu ben ik al een hele tijd met mijn spiegelreflex bezig kan iemand mij vertellen hoe ik de lens moet testen?
                          Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Working...
                          X