Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snelle lens of flits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: snelle lens of flits?

    'K weet dat ik in princiepe verkeerd ben, maar ik haat het gebruik van flitsters tenzij er meerdere aanwezig zijn en de schaduwen niet teveel opvallen.
    Dus mijn keuze zou gaan naar een echt lichtsterke lens, dan heb je natuurlijk minder dieptescherpte en daar leef je best mee .... niet met die harde schaduwen.
    Als extraatje heb je ook minder mee te sleuren en val je zeker minder op.
    Just my two cents.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #17
      Re: snelle lens of flits?

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      ik ben hier zo een beetje ah lezen geweest over flits vermijden en reflectiescherm gebruiken. Ik vraag me wel af wie wat gaat reflecteren als er te weinig licht is en niet geflitst wordt?

      Of heb ik te diagonaal gelezen. Als forumjunk kan ik geen drie zinnen meer na elkaar lezen.

      Ik zou dit op zijn strobist aanpakken en Matthias raad om ruim te kadreren en de omgevingen mee op foto te zetten volgen.
      ja, groothoek, maar met m'n 17-40 mag ik het denk ik helemaal vergeten om zonder extra licht te gaan werken. (eerste locatie blijkt in een restaurant te zijn, overdag zou dat misschien nog lukken, maar 's avonds moeten dan alle dimmers max open vrees ik.)

      Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
      'K weet dat ik in princiepe verkeerd ben, maar ik haat het gebruik van flitsters tenzij er meerdere aanwezig zijn en de schaduwen niet teveel opvallen.
      Dus mijn keuze zou gaan naar een echt lichtsterke lens, dan heb je natuurlijk minder dieptescherpte en daar leef je best mee .... niet met die harde schaduwen.
      Als extraatje heb je ook minder mee te sleuren en val je zeker minder op.
      Just my two cents.
      je hebt ook mensen die graag opvallen, ...
      Ik flits ook liever niet, maar ja, da's wellicht omdat ik het niet beheers, en soms kan het niet anders.
      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      Blij dat je het positief opneemt
      en dan verder de rode tekst ertss
      ben positief mens, rode tekstjes doen wonderen. 'k zal m'n best doen, en als ik het niet meer weet, nog eens uitleg vragen,

      ch.
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

      Comment


      • #18
        Re: snelle lens of flits?

        Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
        ja, groothoek, maar met m'n 17-40 mag ik het denk ik helemaal vergeten om zonder extra licht te gaan werken. (eerste locatie blijkt in een restaurant te zijn, overdag zou dat misschien nog lukken, maar 's avonds moeten dan alle dimmers max open vrees ik.)

        je hebt ook mensen die graag opvallen, ...
        Ik flits ook liever niet, maar ja, da's wellicht omdat ik het niet beheers, en soms kan het niet anders.
        Als de shoots binnen door gaan, dan heb je gewoon extra licht nodig... met één parapluutje en één flash kan je al wonderen doen, lees hier voor strobist materiaal info

        echter... als je het niet goed beheerst, moet je hier snel werk van maken... de basis parameters kennen en weten hoe je je outcome beinvloedt... weten hoe en wat je moet doen in verschillende omstandigheden... welk materiaal je nodig hebt...

        het heeft geen zin om jezelf iets wijs te maken... soms zal het wel eens kunnen met natuurlijk licht, maar heel dikwijls niet, en dan sta je daar...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: snelle lens of flits?

          Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
          ja, groothoek, maar met m'n 17-40 mag ik het denk ik helemaal vergeten om zonder extra licht te gaan werken. (eerste locatie blijkt in een restaurant te zijn, overdag zou dat misschien nog lukken, maar 's avonds moeten dan alle dimmers max open vrees ik.)



          je hebt ook mensen die graag opvallen, ...
          Ik flits ook liever niet, maar ja, da's wellicht omdat ik het niet beheers, en soms kan het niet anders.


          ben positief mens, rode tekstjes doen wonderen. 'k zal m'n best doen, en als ik het niet meer weet, nog eens uitleg vragen,

          ch.
          bon, er zijn dingen die ervoor zorgen alsof er geen extra licht is toegevoegd

          ik zie trouwens dat je van ronse bent, dus das niet zover he man
          ik stel anders voor om eens tot hier te komen, dan zie je de verschillende dingen een beetje die er zijn en die je kan aanschaffen en kan ik je er direct een basis uitleg bijgeven

          wil je echt praktijk-ervaring opdoen en een lange uitleg, dan is een WS onontbeerlijk
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #20
            Re: snelle lens of flits?

            dank Userke, jij bent van Ninove?

            zal pm'eke sturen.



            als er nog nieuwe opinies zijn, of ervaringen met de sigma 85 of 50 mm, breek maar los.

            groet,

            ch.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

            Comment


            • #21
              Re: snelle lens of flits?

              Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
              dank Userke, jij bent van Ninove?

              zal pm'eke sturen.



              als er nog nieuwe opinies zijn, of ervaringen met de sigma 85 of 50 mm, breek maar los.

              groet,

              ch.
              kwoon idd in ninof dus das nie zover voor u he
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #22
                Re: snelle lens of flits?

                ga morgen bij Userke even kijken, en wellicht volgende week eens kijken wat de eerste locatie zal zijn. Is intussen bekend.

                Ch.
                www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                Comment


                • #23
                  Re: snelle lens of flits?

                  Een lichtsterke lens is voor je eerste opdracht ook geen oplossing vrees ik. Je kan bij 8-9 personen toch geen groot diafragma gebruiken vanwege de beperkte scherptediepte. En als je nog iets van de omgeving mee wilt fotograferen zal dit helemaal onscherp zijn.

                  Vb: Je zet je 9 personen binnenshuis in twee rijtjes achter elkaar. Als objectief gebruik je één van de 85mm's. Weinig licht dus diafragma 1.8. Je kan met je voetenzoom op een meter of 6 - 7 gaan staan om je foto te maken. (binnen kan je nu eenmaal niet onbeperkt achteruit gaan). Ik gok dat je dan een scherptedieptegebied gaat hebben tussen de 50 en 80 cm. (kan je opzoeken op het internet) Dan moeten die personen al (iets te) gezellig dicht bij elkaar gaan staan.

                  Ik ben zelf geen flitsexpert, maar is het ook niet moeilijk om 9 personen "goed" belicht te krijgen met bijv. 1 flitser en 1 parapluutje en een "klein" reflectiescherm? (corrigeer me als ik me vergis)

                  Mijn advies: Voor één of enkele personen kan je binnenshuis flits/paraplu/triggers gebruiken. Met groepen van mensen zou ik toch proberen met zoveel mogelijk natuurlijk licht te werken. D.w.z. buitenshuis of bij een groot raam.
                  En schrijf die 17-40mm niet te snel af. Als je veel binnen in de winkel moet fotograferen ben je weinig met veel mm's wegens beperkte ruimte.

                  Grts

                  Comment


                  • #24
                    Re: snelle lens of flits?

                    Bedankt voor de vele reacties.

                    Ik heb gisteren de Canon 580 EX II gekocht (niet van de beste, ik weet het, maar ik wil alle functionaliteit met mijn 5D kunnen gebruiken, ook ETTL, sturing op afstand enz.)
                    met Cactus V5 tranceivers, paraplutje wit/reflector, voetje van Jinbei en swiveltje van konijn. Heb één en ander gisteravond nog uitgeprobeerd. Lijkt prima te werken. Nu veel oefenen.
                    Ben voor de gelegenheid ook eens tot Turnhout gereden om de winkel es te zien. Vond de bediening maar zo-zo, en Art&Craft heeft minstens evenveel materiaal in stock voor wat lenzen en body's betreft. Niet flitsmateriaal en ander spul. (boeken, kijkers, ...)

                    Bedankt Userke, dat ik eens mocht komen kijken.

                    Ch.
                    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                    Comment


                    • #25
                      Re: snelle lens of flits?

                      Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                      Bedankt voor de vele reacties.

                      Ik heb gisteren de Canon 580 EX II gekocht (niet van de beste, ik weet het, maar ik wil alle functionaliteit met mijn 5D kunnen gebruiken, ook ETTL, sturing op afstand enz.)
                      met Cactus V5 tranceivers, paraplutje wit/reflector, voetje van Jinbei en swiveltje van konijn. Heb één en ander gisteravond nog uitgeprobeerd. Lijkt prima te werken. Nu veel oefenen.
                      Ben voor de gelegenheid ook eens tot Turnhout gereden om de winkel es te zien. Vond de bediening maar zo-zo, en Art&Craft heeft minstens evenveel materiaal in stock voor wat lenzen en body's betreft. Niet flitsmateriaal en ander spul. (boeken, kijkers, ...)

                      Bedankt Userke, dat ik eens mocht komen kijken.

                      Ch.
                      graag gedaan zenne

                      nu kan het experimenteren beginnen he

                      A&C is dicht in de buurt voor ons maar ze hebben idd een pak minder op vlak van strobist-wise dingen en zeker in een aanvaardbare prijsklasse
                      Ik heb er nog niet gekocht en met hun prijskaartjes ben ik het ook niet onmiddellijk van plan tenzij in de toekomst mss voor een body maar voor de rest kijk ik tegenwoordig voor glas & body's ook tss konijn en rubens, waar rubens voor naartoe te rijden iets praktischer is

                      Nu heb je indd de winkel eens gezien van konijn. En pas op, veel hangt ook van de verkoper af zenne, ik heb er al een paar gehad en het kan zijn dat je net op een van de mindere bent gevallen want er zijn mannen die weten waarover ze het hebben
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: snelle lens of flits?

                        Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                        dank Userke, jij bent van Ninove?
                        als er nog nieuwe opinies zijn, of ervaringen met de sigma 85 of 50 mm, breek maar los.
                        Met de Sigma niet, maar de Canon 85mm 1.8 is een superlensje. Test ze eens allebei naast elkaar voor je de canon uitsluit, dat kan alweer een paar honderd euro schelen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: snelle lens of flits?

                          als je, zoals je zelf schreef niet vies bent van wat benenwerk, waarom koop je dan geen Samyang 85mm f/1.4 lensje?
                          Het heeft geen AF maar de behaalde resultaten die ik al heb gezien en gelezen zijn allemaal ronduit PRACHTIG!
                          Het zal niet meer lang duren voor ook ik deze lens aan mijn verzameling toevoeg.

                          kijk maar eens op http://www.lenstip.com/166.1-Lens_re...rical_IF_.html
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                          Comment


                          • #28
                            Re: snelle lens of flits?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                            Met de Sigma niet, maar de Canon 85mm 1.8 is een superlensje. Test ze eens allebei naast elkaar voor je de canon uitsluit, dat kan alweer een paar honderd euro schelen.
                            ik heb met de Canon 1.8 en de Sigma 1.4 een paar testshots gemaakt bij Konijn, begin dees week.
                            Sigma lijkt me scherper te zijn al vol open, en mooiere bokeh. is idd wel meer dan 2x de prijs van de Canon. Ik vond het jammer dat ze de CZ niet binnen hadden voor Canon.

                            Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                            als je, zoals je zelf schreef niet vies bent van wat benenwerk, waarom koop je dan geen Samyang 85mm f/1.4 lensje?
                            Het heeft geen AF maar de behaalde resultaten die ik al heb gezien en gelezen zijn allemaal ronduit PRACHTIG!
                            Het zal niet meer lang duren voor ook ik deze lens aan mijn verzameling toevoeg.

                            kijk maar eens op http://www.lenstip.com/166.1-Lens_re...rical_IF_.html
                            Scherpte? Vignetting op FF? Flare?
                            Ik gebruik voor portretten nu de 135 f2 L en die is echt suuuper scherp. Ik denk dat ik wat ontgoocheld ga zijn met de Samyang want die lijkt me toch véél lager te scoren dan de andere, vooral dan stopped down. Wél een koopje, dat zeker. Ik weet wel, dan zal men zeggen, waarom dan een 1.4 kopen, als je hem toch wil dichtknijpen. ...
                            Soms wil je dat, soms niet.

                            ben er nog niet uit voor de 85mm

                            Ch.
                            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                            Comment


                            • #29
                              Re: snelle lens of flits?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                              graag gedaan zenne

                              nu kan het experimenteren beginnen he

                              A&C is dicht in de buurt voor ons maar ze hebben idd een pak minder op vlak van strobist-wise dingen en zeker in een aanvaardbare prijsklasse
                              Ik heb er nog niet gekocht en met hun prijskaartjes ben ik het ook niet onmiddellijk van plan tenzij in de toekomst mss voor een body maar voor de rest kijk ik tegenwoordig voor glas & body's ook tss konijn en rubens, waar rubens voor naartoe te rijden iets praktischer is

                              Nu heb je indd de winkel eens gezien van konijn. En pas op, veel hangt ook van de verkoper af zenne, ik heb er al een paar gehad en het kan zijn dat je net op een van de mindere bent gevallen want er zijn mannen die weten waarover ze het hebben
                              hier komt alles van a&c body, lenzen (net 70-200 vr2), flits, ...

                              strobist stuff;

                              statieven, swivels: cameratools
                              plu's, yn560,rf602,gells, ... ebay
                              nikon stuff

                              Comment


                              • #30
                                Re: snelle lens of flits?

                                Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                                Scherpte? Vignetting op FF? Flare?
                                Ik gebruik voor portretten nu de 135 f2 L en die is echt suuuper scherp. Ik denk dat ik wat ontgoocheld ga zijn met de Samyang want die lijkt me toch véél lager te scoren dan de andere, vooral dan stopped down. Wél een koopje, dat zeker. Ik weet wel, dan zal men zeggen, waarom dan een 1.4 kopen, als je hem toch wil dichtknijpen. ...
                                Soms wil je dat, soms niet.

                                ben er nog niet uit voor de 85mm

                                Ch.
                                Kijk dan maar eens op http://photography-on-the.net/forum/...t=samyang+85mm en oordeel zelf...
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                                Comment

                                Working...
                                X