Heb een 60mm macrolens.
Wens mij een tweede macrolens aan te schaffen, met brandpuntafstand 150mm. of 180mm., om pakweg, vlinders en libellen te fotograferen.
Voor de Nikon body zal het voorlopig een niet 'VR' versie zijn vrees ik.
Op zich geen probleem.
Ben gewoon om handmatig scherp te stellen, bij macro opnames.
Zit uiteraard met een aantal vragen.
Hoop dat jullie enige duidelijkheid kunnen brengen,
welke mij zal toelaten om de juiste keuze te maken.
1- welke versie kunnen jullie mij aanbevelen, de lichtsterke f2.8 150mm versie, of de 3.5 180mm versie?
2- kan de 180mm. ook vanuit de hand bediend worden, of is een statief een noodzaak in alle omstandigheden?
3- wat zijn de voornaamste voordelen van een lichtsterke lens voor macro fotografie, ten opzichte van een minder lichtsterke lens?
4- zijn beide lenzen geschikt voor wat ik er wil mee gaan doen, pakweg vlinders en libellen fotograferen?
5- kunnen jullie, voor mijn doel, beter geschikte lenzen aanraden?
Met heel veel dank.
Wens mij een tweede macrolens aan te schaffen, met brandpuntafstand 150mm. of 180mm., om pakweg, vlinders en libellen te fotograferen.
Voor de Nikon body zal het voorlopig een niet 'VR' versie zijn vrees ik.
Op zich geen probleem.
Ben gewoon om handmatig scherp te stellen, bij macro opnames.
Zit uiteraard met een aantal vragen.
Hoop dat jullie enige duidelijkheid kunnen brengen,
welke mij zal toelaten om de juiste keuze te maken.
1- welke versie kunnen jullie mij aanbevelen, de lichtsterke f2.8 150mm versie, of de 3.5 180mm versie?
2- kan de 180mm. ook vanuit de hand bediend worden, of is een statief een noodzaak in alle omstandigheden?
3- wat zijn de voornaamste voordelen van een lichtsterke lens voor macro fotografie, ten opzichte van een minder lichtsterke lens?
4- zijn beide lenzen geschikt voor wat ik er wil mee gaan doen, pakweg vlinders en libellen fotograferen?
5- kunnen jullie, voor mijn doel, beter geschikte lenzen aanraden?
Met heel veel dank.
Comment