Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.. ik was zo goed als overtuigd om voor de Nikon 200mm te gaan, maar de prijs blijft belangrijk (andere halve trouwboek )...
Na weeral een paar sessies surfen viel mijn oog op de Sigma 180 mm F/3.5 EX DG Macro Nikon-D AF die nog te vinden is voor een 700Euro... goed alternatief?
Mijn website: http://www.ronnypetitjean.be Nikon D90 | Nikkor AF-S VR 18-105mm f/3.5-5.6G ED | Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED | Sigma 180 mm F/3.5 EX DG Macro Nikon-D AF
Zeker een goed alternatief, ik gebruik deze lens sinds april 2008. Lens is heel scherp en tekent ook mooi de onscherpte. Enig relevant nadeel: mijn exemplaar vertoonde vorig jaar speling ter hoogte van de lens-mount. Bleek dat enkele kleine vijsjes achterop de lens aan het loskomen waren.
Ik vermoed dat dit exemplarisch is (je leest er links en rechts wel over op het net, + enkele gelijkaardige gevalletjes met de 150mm), en dat het zich enkel voordoet bij intensief gebruik. Het is ook wel relatief eenvoudig op te lossen: de vijsjes gewoon terug aandraaien, evt. met wat loctite.
Nog een alternatief is de Tamron 180mm f/3.5. Heeft ook een puike reputatie en is nog iets goedkoper. Indien mijn Sigma ooit de geest geeft koop ik wellicht die Tamron in de plaats. Tenzij Nikon eindelijk eens een nieuwe lange macrolens uitbrengt.
Zeker een goed alternatief, ik gebruik deze lens sinds april 2008. Lens is heel scherp en tekent ook mooi de onscherpte. Enig relevant nadeel: mijn exemplaar vertoonde vorig jaar speling ter hoogte van de lens-mount. Bleek dat enkele kleine vijsjes achterop de lens aan het loskomen waren.
Ik vermoed dat dit exemplarisch is (je leest er links en rechts wel over op het net, + enkele gelijkaardige gevalletjes met de 150mm), en dat het zich enkel voordoet bij intensief gebruik. Het is ook wel relatief eenvoudig op te lossen: de vijsjes gewoon terug aandraaien, evt. met wat loctite.
Nog een alternatief is de Tamron 180mm f/3.5. Heeft ook een puike reputatie en is nog iets goedkoper. Indien mijn Sigma ooit de geest geeft koop ik wellicht die Tamron in de plaats. Tenzij Nikon eindelijk eens een nieuwe lange macrolens uitbrengt.
De Tamron 180mm f/3.5 een puike reputatie? Hmmm bij mij toch niet Ik heb er eentje intensief gebruikt, maar wil voor geen geld mijn huidige Sigma 150mm f/2.8 terug omruilen. Het enige wat de Tamron extra biedt, is de 9cm extra minimum werkafstand (47cm tov de 38cm bij de Sigma). Verder vind ik de ergonomie van de Tamron een stuk slechter: tergend trage AF zonder limiter zodat 'm enkel maar voor macro doeleinden geschikt is, AF-MF koppeling lomp en onhandig en gevoelig voor slijtage. De mijne werkte op het laatst nog amper en de lens is dan met "gekend defect" voor een flink lagere prijs verkocht. Ook sleet het plastic van de zonnekap veel te snel, waardoor die snel losser kwam zitten. Toch nog één positieve noot: de filter effect ring maakte werken met een pola filter een stuk aangenamer.
Tja, die loskomende vijsjes bij de Sigma 150mm/180mm getuigen ook niet van de beste bouwkwaliteit, en toch worden die hier ook aangeraden.
Ik ken veel fotografen die heel tevreden zijn met de Tamron 180. Je vergeet ook te vermelden dat ze optisch excellent presteert en zonder blozen naast de L-versie van Canon kan staan (aan de helft van de prijs). Het verschil 150/180mm is relatief klein, maar ook wel meer dan alleen werkafstand.
Verder vind ik de ergonomie van de Tamron een stuk slechter: tergend trage AF zonder limiter zodat 'm enkel maar voor macro doeleinden geschikt is...
Trager dan de 200 f/4 van Nikon? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar voor iemand met zo'n uitgebreid arsenaal aan lenzen vind ik het vreemd dat je je macrolens überhaupt voor andere doeleinden wil gebruiken.
AF-MF koppeling lomp en onhandig en gevoelig voor slijtage. De mijne werkte op het laatst nog amper en de lens is dan met "gekend defect" voor een flink lagere prijs verkocht.
Dat is ambetant, als je die autofocus nodig hebt.
Edit: blijkt toch dat de 200 f/4 hier ook problemen mee ervaart. En die lens is wél meer dan dubbel zo duur
Many AF 200 Micro Nikkors develop a problem with the A/M collar. It has a poor plastic construction, is too wide, and hairline cracks eventually develop around the mounting screws. On my sample, the collar broke apart after 6 years of not being used.
(Bjorn Rorslett)
Moest Nikon nu eens met een goeie lange micro nikkor komen...
Tja, die loskomende vijsjes bij de Sigma 150mm/180mm getuigen ook niet van de beste bouwkwaliteit, en toch worden die hier ook aangeraden.
Ik ken veel fotografen die heel tevreden zijn met de Tamron 180. Je vergeet ook te vermelden dat ze optisch excellent presteert en zonder blozen naast de L-versie van Canon kan staan (aan de helft van de prijs). Het verschil 150/180mm is relatief klein, maar ook wel meer dan alleen werkafstand.
Trager dan de 200 f/4 van Nikon? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar voor iemand met zo'n uitgebreid arsenaal aan lenzen vind ik het vreemd dat je je macrolens überhaupt voor andere doeleinden wil gebruiken.
Dat is ambetant, als je die autofocus nodig hebt.
Edit: blijkt toch dat de 200 f/4 hier ook problemen mee ervaart. En die lens is wél meer dan dubbel zo duur
(Bjorn Rorslett)
Moest Nikon nu eens met een goeie lange micro nikkor komen...
De Tamron is absoluut scherp, contrast- en kleurrijk, maar zet zeker geen uitzonderlijke scores neer op de grotere diafragma's. Dit doet de Sigma net wel Mijn ervaringen zijn overigens opvallend gelijklopend met die van photozone.de (DX)
Ik ken de AF snelheid van de Nikon 200mm niet, maar ik kan me wel voorstellen dat die ook niet bijster snel is. Verder heb ik lange tijd geen 70-200mm f/2.8 gehad, en dan was 150mm f/2.8 een welkome overbrugging tussen 85mm en 200mm. Nu nog neem ik de Sigma af en toe mee in mijn "light kit".
Het was vooral in de MF stand dat de Tamron blokkeerde. Je moest dan de koppeling nog verder naar de MF kant trekken om manueel te kunnen focussen. Maar inderdaad, aan elk objectief dat hier genoemd is, scheelt er blijkbaar iets
Ik ga dus uiteindelijk akkoord. Nikon MOET een goeie lange macro uitbrengen! Liefst ineens met alles erop en eraan: 200mm f/4 VR Nano met een degelijke limiter en stevige statiefvoet
Bedankt voor de verdere toelichting
Het is sowieso moeilijk kiezen tussen de verschillende opties, zeker met de introductie van de nieuwe -duurdere- Sigma's. Nikon, if you're reading this...
Comment