Tzijn weer examens. Tijd genoeg om mijn lenzen eens te testen (@18MP 550D) op mijn cursus. Ik trek al jaren met de 50mm f1.8, met niets dan lof daarover. Je moet natuurlijk wel weten dat je pas redelijke kwaliteit hebt vanaf f4. Onlangs kocht ik de 17-55mm. Met een 10x hogere prijs geeft die mij slechts 1/10 van het geluk dat de 50mm me bezorgt. Al sinds de dag van aankoop zit ik te pixelpeepen, en mij lijkt dat, hoewel de 17-55 vele flexibeler is, je uit de 50mm veel meer kan halen inzake beeldkwaliteit.
De 50mm had me de woorden "chromatisch abberatie" stilaan doen vergeten. Van "purple fringing" had ik zelfs nog nooit gehoord. Met de 17-55mm is dit echter dagelijkse kost.
CA:
de ongegeneerde 17-55mm mét lightroom lenscorrectie (die eigenlijk niks deed):
de kleine 50mm, trots, scherpzinnig doch bescheiden:
Purple fringing met 17-55:
Velen spreken boekdelen en prijzen de 17-55mm. Ik trek ondertussen terug met "da goeikoop stukske plastiek". Moesten de prijzen omgekeerd zijn (€100 voor de 17-55mm en €1000 voor de 50mm), dan zou je de 'upgrade' iedereen aanbevelen.
Even serieus: leg ik de lat te hoog voor een zoom? Is de 50mm gewoon 'the hulk' van de lenzen? Is dit een slecht exemplaar van de 17-55? Wat vinden jullie werkelijk van de kwaliteit van de 17-55mm? Is dit geen valabele test? Het is wat ik over het algemeen ervaar.
Mijn enige conclusie is: Op vlak van scherpte, contrast zijn beide lenzen fantastisch, maar op vlak van neveneffecten als CA en PF wint de 50mm.
Ook hier mogen de foto's niet groter zijn dan 900 pixels langste zijde.
RF
Mod
De 50mm had me de woorden "chromatisch abberatie" stilaan doen vergeten. Van "purple fringing" had ik zelfs nog nooit gehoord. Met de 17-55mm is dit echter dagelijkse kost.
CA:
de ongegeneerde 17-55mm mét lightroom lenscorrectie (die eigenlijk niks deed):
de kleine 50mm, trots, scherpzinnig doch bescheiden:
Purple fringing met 17-55:
Velen spreken boekdelen en prijzen de 17-55mm. Ik trek ondertussen terug met "da goeikoop stukske plastiek". Moesten de prijzen omgekeerd zijn (€100 voor de 17-55mm en €1000 voor de 50mm), dan zou je de 'upgrade' iedereen aanbevelen.
Even serieus: leg ik de lat te hoog voor een zoom? Is de 50mm gewoon 'the hulk' van de lenzen? Is dit een slecht exemplaar van de 17-55? Wat vinden jullie werkelijk van de kwaliteit van de 17-55mm? Is dit geen valabele test? Het is wat ik over het algemeen ervaar.
Mijn enige conclusie is: Op vlak van scherpte, contrast zijn beide lenzen fantastisch, maar op vlak van neveneffecten als CA en PF wint de 50mm.
Ook hier mogen de foto's niet groter zijn dan 900 pixels langste zijde.
RF
Mod
Comment