Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

samyang 8mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: samyang 8mm

Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
    dus samengevat is deze lens niet aan te raden ?
    Welke raden jullie dan aan?
    Samengevat op een D90 heeft de Samyang zijn beperkingen. Maar dat wil niet zeggen dat het ding onbruikbaar is, zoek eens op Flickr met keywords samyang 8mm d90 en je zal zien dat er zeker mooie resultaten kunnen uitgehaald worden, maar er zijn de reeds besproken beperkingen.
    Alternatieven voor de Samyang zijn eventueel de Peleng 8mm, maar ook voor dit objectief gelden dezelfde beperkingen (non-cpu).
    Het meest voor de hand liggende alternatief is een Nikkor 10.5mm die wel een heel stuk duurder is, tenzij een tweedehands exemplaar misschien.
    Een Tokina 10-17 fisheye is een soort zoom-fisheye, dat kan eventueel ook een alternatief zijn.

Comment

Er is natuurlijk ook nog een Sigma 10mm FE.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik weet dat dit topic al van heel lang geleden is, maar om even terug in te pikken op dit gesprek.

Indien ik een Samyang 8mm zou kopen voor mijn Sony alpha 390, zou dit dan ook enkel in M mode functioneren?
        En hoe zit het dan voor de lichtmeting?

Trail and error, en telkens zien dat ik goed zit qua licht?

Dan zit ik eigenlijk met dezelfde beperking als een M42-lens die ik zou kunnen gebruiken voor mn toestel met een adapterring?
        Last edited by Jeandk; 5 januari 2012, 22:41.

Comment

Volgens de topics & reviews dat ik al heb gelezen over de Samyang lenzen, zal je met eender welke body toch nog manueel moeten scherpstellen.
          Correct me if I'm wrong, ik ben zelf ook informatie aan het verzamelen over Samyang (wegens geïnteresseerd)

Comment

Vraag me af in welke mate dat storend is.
            Want als ik een oude lens monteer, vind ik het al moeilijk te weten welke F/ stop te kiezen voor de juiste belichting, en bij een 28mm breedhoek om dan nog eens pietjeprecies te focussen.

Vandaar dat ik het me een beetje ontzie, maar meeste reviews zeggen dat het "manuele" aan een fisheye heus niet zo ingewikkeld is.

Dan vraag ik me af, "hoe dan?"...

Comment

zou hij gaan op de d7000

Comment

Als je de lens neemt met Nikon mount wel ja ..

Comment

Ik heb zelf de Samyang 8mm en ben daar heel tevreden van. Ik gebruik hem op een canon 550d, en doe alles manueel. Ik ben nog niet lang bezig met fotografie maar alles manueel met deze lens is echt geen probleem. Diafragma staat bijna standaard op f3.5 bij indoor, buiten met veel zon meestal rond f8,f11.

Scherpstellen moet gewoon niet, tenzij je dingen dichter dan 10 cm trekt, dan draai ik op scherp te stellen. Voor de rest staat de lens altijd op oneindig, en ik ben altijd tevreden over mijn foto's, maar ik ben dan ook geen mierenneuker.

Mijns inziens is dit de beste Fisheye in zijn prijscategorie. Voor 300 vindt je echt geen betere.
                  Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

Comment

Bedankt voor de tip
                    En qua lichtgevoeligheid is alles dan "goed"?
                    Want heb wat problemen met oudere M42-mount lenzen ( ook manueel) en daar zijn de fotos vaak niet zo super qua belichting.

Comment

Ik heb er weinig problemen mee, hier een voorbeeldje:

De belichting is misschien niet perfect, er zijn wat uitgebrande vlakken, maar wanneer ik naar de foto kijk vind ik hem mooi, in 't algemeen dan.

Ik zou zeggen als het mogelijk is, leen hem eens een dagje van iemand en kijk of de lens je ligt, dan weet je het meteen.
                      Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

Comment

Niet mogelijk dus.

Zou Sony mount moeten zijn, en ken eigenlijk niemand met een Sony mount, maar denk wel dat ik het graag zal hebben.
                        Heb gisteren met een Takumar 50mm1.8 ( M42 mount) zitten spelen, dus eigenlijk ook een vast brandpunt, en zat ook voor veel van de fotos juist.
                        Binnen op f/1.8 buiten op f/11 en gaf wel mooie fotos...

Mooie foto trouwens, maar ik vermoed dat een flits ook wel wat verandering kan brengen, dus wss geen probleem

Bedankt!!

Edit: deze foto is gecropt, toch?

Comment

Lichtjes gecropt ja, zonder flits, snel uit de hand genomen. Hij kon dus nog wel een beetje beter

Comment

Gewoon die vraag om te weten of de foto zo rechthoekig uitkomt
                            Kan niet wachten tot ik ze heb..

Comment

Up?
                              is besteld.
                              En bij fullframe camera, zie je dan pas echt de "bol"?

Comment

Working...
                              X