Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge lenzen vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Analoge lenzen vraag

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht

Fun verzekerd voor kleine investering, foto's niet zoals echte hassy, maar toch...

Dpaul
    ik heb een paar keer op t punt gestaan een Kiev te kopen (uiteindelijk elke keer gerief voor mijn DSLR gekocht). Beeldkwaliteit is niet waar t schort met die dingen, maar betrouwbaarheid zou problematisch zijn.

Schijnt dat er daar in de Oekraine een aantal zeldzame mineralen in het wit zand zitten waarvan men glas en lenzen met een bijzonder lage T-waarde (mate van lichtabsorbtie door het glas) geven. Een betrouwbare bron heb ik daar echter nooit van gevonden.

@ Mathijs, als het je echt interesseert, ik heb hier nog een Minolta XG-M staan, met een heel goede 135 f/2.8 en een flutachtige standaardzoom en een 70-200 van dezelfde kwaliteit. PM bij interesse.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Die Kiev lijkt me wel wat. @ Putor: ik denk er even over..
      http://www.mathijsdelva.be
      http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
        De tamron is Adaptall 2. Dus dat kan ik mounten op gelijk welke analoge camera dmv een adapter? De Pentax 50mm is blijkbaar ook adaptall 2; althans de achterkant van beide lenzen zien er hetzelfde uit en de op de dop staat er adaptall 2 en hij past.

Dus 'het past' maar enkel via een adapter. Da's ook niet ideaal natuurlijk.. Ik denk dat ik beter gewoon afstap van beide lenzen en ga voor een 'nieuw' systeem via ebay met eventueel bijhorende lenzen. In het achterhoofd weet ik dan dat ik huidige lenzen via een adapter ooit nog kan aanspreken. over welke adapter spreken we dan?
        Adaptall2 wil zeggen dat je op het objectief een verwisselbare mount kan zetten voor gebruik op verschillende merken. Da's de adapter waarvan sprake. Allicht zit op de Tamron al een Pentax adaptall2 adapter. De Pentax M50/2 heeft gewoon een Pentax-vatting, die werd immers nooit in een andere vatting gemaakt. Op de Tamron zal je de vatting kunnen verwijderen en er een Adaptall2 vatting voor een ander merk kunnen opdraaien zodat je 'm ook daarop kan gebruiken.

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt Wim, is duidelijk! Ok, ik heb een lijstje van kanshebbers; heeft iemand hier een mening of voorkeur over?

KIEV-4A met lens jupiter-8m (2/50)
          Fed 4 camera met lens Industar-61 2.8/55
          Zenit TTL met lens Helios 44M 2/58
          Zenit E met lens Helios-44-2 2/58

Ik weet niet of ik moet gaan voor een 'echte vintage' camera of voor meer een professionelere camera. Ik ben bang dat vintage ook echt té wazige qualiteit zal zijn..?

Comment

ik kocht zelf ook van dat Russisch gedoe. Is goedkoop maar zoals hier al eerder gezegd niet erg betrouwbaar.

Ik werkte een tijdje met een Zenza Bronica ETRS (6 x 4.5). Is goed materiaal en wel betrouwbaar (het bedrijf bestaat el sinds enkele jaren niet meer).
            Je kan deze toestellen en de lenzen redelijk goedkoop vinden en de kwaliteit is goed. De sluiter is een centraalsluiter en zit in elk objectief, niet in de camera. Dus als er iets met de sluiter scheelt hoef je de camera tenminste niet weg te gooien. Je hebt deze camera ook in 6 x6 formaat SQ-A en in 6 x 7 formaat, GS1.

Comment

... heeft iemand hier een mening of voorkeur over?
              Zenit TTL met lens Helios 44M 2/58
              Zenit E met lens Helios-44-2 2/58
              Bokeh-alert!!! Allebei een Russische kopie van de Carls Zeisis Biotar 2/58. Zeker het proberen waard!

De twee Helios-lenzen zijn optisch identiek. Allebei hebben hoogstwaarschijnlijk een M42-schroefvatting (dus ander adaptertje nodig, maar zijn makkelijk te vinden). De 44M is naar mijn mening de interessantste, de 44-2 is iets ouder en heeft een presetdiafragma (diafragmaring zit vooraan).

Ik heb'm onlangs nog gebruikt op m'n Pentax K-7 dslr. Enkele voorbeeldjes van m'n natte latenamiddagtuin (smalle DOF's = F2, bredere DOF = F4)

1.

2.

3.

4.

5.

Last edited by frederik9111; 18 juni 2011, 19:05.
              Pentaxian in hart en nieren...

Comment

Cool, dankje voor de foto's! Ik begin wel stilaan in te zien dat ik het vintage effect vooral moet hebben van expired film

Comment

Ik heb nog een Pentax ME liggen die eventueel weg mag.
                  Met lenzen 50mm 1:1,7 en 28mm 1:2,8 verder nog een tamron135mm 1:2,8 met mount voor Pentax.

Comment

Ga eens langs met je lenzen in Brussel in de Zuidstraat bij Ali Photo. Of bij andere winkels elders waar men nog analoge tweedehands dinges verkoopt.

Ali heeft wellicht nog een hele reeks oude Pentax toestellen. En dan eens testen of je lenzen er op passen.

Comment

Ik begin wel stilaan in te zien dat ik het vintage effect vooral moet hebben van expired film
                      Eventueel een camera met lichtlekken kan ook wel zorgen voor wat onperfect ogende foto's. Rode vlekken op de foto enzo.

Alvast mooie foto's op je website, Mathijs, ik kan me er helemaal in vinden. Het doet me denken aan de foto's van de (voor mezelf) bekende fotograaf Felix Baumsteiger.

Comment

Working...
                      X