Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Merk lenzen Nikon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Merk lenzen Nikon?

    Wel ambetant dat elke site andere ratings geeft, andere informatie... Heel moeilijk om zo keuzes te maken...
    Deviantart account: Klikje!

    Comment


    • #32
      Re: Merk lenzen Nikon?

      als je ze 'nu' nodig hebt, lijkt het me zinloos te wachten op de OS versie...ga misschien voor nu op zoek naar een tweedehands koopje (er passeren regelmatig macro lenzen met nikon vatting) e zorg ervoor dat je onmiddelijk kan fotograferen...

      investeer dan binnen een jaar in de OS versie (als ze daadwerkelijk in de winkel ligt) als blijkt dat je OS echt nodig hebt....

      Comment


      • #33
        Re: Merk lenzen Nikon?

        Van de OS versie Sigma 150 mm/2.8 macro circuleren al adviesprijzen op het web rond. Nogal wat duurder dan de niet-OS versie.

        Overigens, ik heb zelf de 150 mm van Sigma en het is een fraai stukje glaswerk!

        Toen Canon uit kwam met de 100 macro in IS versie kwamen er nogwal wat gebruikte niet-IS exemplaren op de tweede hands markt. Misschien gaat dat ook met de Sigma gebeuren.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #34
          Re: Merk lenzen Nikon?

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Van de OS versie Sigma 150 mm/2.8 macro circuleren al adviesprijzen op het web rond. Nogal wat duurder dan de niet-OS versie.

          Overigens, ik heb zelf de 150 mm van Sigma en het is een fraai stukje glaswerk!

          Toen Canon uit kwam met de 100 macro in IS versie kwamen er nogwal wat gebruikte niet-IS exemplaren op de tweede hands markt. Misschien gaat dat ook met de Sigma gebeuren.
          Maar is het mogelijk met tussenringen die dingen goed te krijgen? Want er zijn wel AF ringen heb ik al gezien...

          en wat is het verschil tussen een 70 - 200mm macro en bijvoorbeeld een 105mm van sigma?

          Snap dit niet echt allemaal...
          Last edited by KillerRu; 18 juni 2011, 21:03.
          Deviantart account: Klikje!

          Comment


          • #35
            Re: Merk lenzen Nikon?

            Ik kan bij iemand voor 350€ een Nikkor (zonder VR) 105mm kopen voor 350€
            Maar nieuw kost de Tokina 100mm bijvoorbeeld 399€

            Voor 49€ meer heb ik dus een nieuwe maar wat zouden jullie als meer ervaren fotografen doen?

            Mvg
            Deviantart account: Klikje!

            Comment


            • #36
              Re: Merk lenzen Nikon?

              Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
              Heb jij de OS gemist of is dit voor jou niet nodig?
              Ik heb dat niet nodig, ik maak enkel macrofoto's op statief.

              Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
              Maar is het mogelijk met tussenringen die dingen goed te krijgen? Want er zijn wel AF ringen heb ik al gezien...

              en wat is het verschil tussen een 70 - 200mm macro en bijvoorbeeld een 105mm van sigma?

              Snap dit niet echt allemaal...
              Dit is theoretische achtergrond die je best wel even doorneemt voor je een macrolens koopt; zoek eens een en ander op over macrolenzen. Om je op weg te helpen: macrolenzen onderscheiden zich van gewone lenzen in het feit dat ze dichterbij kunnen scherpstellen (en daarbij 1:1 vergroting halen), dit allemaal zonder hulpstukken. Gewone lenzen kun je ook meer laten vergroten (soms tot méér dan een gewone macrolens, afhankelijk van wat je gebruikt), maar dan heb je hulpstukken nodig (voorzetlenzen, tussenringen, etc.). Het gebruik van die hulpstukken kan soms wel de kwaliteit van het eindresultaat (negatief) beïnvloeden. Een macrolens is reeds geoptimaliseerd om te werken bij dergelijke vergrotingen.

              De brandpuntsafstand van een macrolens bepaalt niet de vergroting (die is in principe altijd maximaal 1:1), maar wel de afstand tot het onderwerp bij een bepaalde vergroting (en de beeldhoek uiteraard).

              En als je niet weet wat er bedoeld wordt met 1:1 => zéker eens opzoeken!

              Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
              Ik kan bij iemand voor 350€ een Nikkor (zonder VR) 105mm kopen voor 350€
              Maar nieuw kost de Tokina 100mm bijvoorbeeld 399€
              Vraag eens of je die Nikkor mag testen. Als je tevreden bent: kopen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #37
                Re: Merk lenzen Nikon?

                Hé bedankt voor de info
                Ware grootte is dus 1:1 is dus gewoon schaal :P Had ik achteraf gezien al zelf ondervonden, beetje dom van me eigenlijk

                En mjah ik kan de nikkor niet op voorhand testen dat is het probleem eigenlijk, moet namelijk van nogal vrij ver komen... Daar wringt het schoentje een beetje...

                Heb me trouwens ergens laten wijsmaken dat je al een Tokina 100mm voor 315€ hebt
                Deviantart account: Klikje!

                Comment


                • #38
                  Re: Merk lenzen Nikon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                  Nu wordt het weer moeilijk, ben er wel uit dat het wss dan de 105 van sigma wordt. Maar moet ik nu wachten op die OS of niet?
                  Je mag blij zijn wanneer je nog ergens de oude kunt kopen: die zijn bijna de helft goedkoper dan de nieuwe. OS is voor macrogebruik niet van belang.
                  Toen Sigma de nieuwe peperdure macro objectieven presenteerde onstond er een run op de populaire oude objectieven zodat ze bijna nergens nog te koop zijn, de 150mm is nagenoeg nergens meer te koop.
                  Last edited by Binnenuit; 21 juni 2011, 09:01.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Merk lenzen Nikon?

                    Als je kiest voor een 105; dan zou ik toch maar eens nadenken of je niet gaat voor de Micro-Nikkor 105 Afs.

                    Comment

                    Working...
                    X