Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat denken jullie over de Canon EF 24-105mm F:4.0 L IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wat denken jullie over de Canon EF 24-105mm F:4.0 L IS USM

Ik wou de lenzen testen is de 17-55 uitgeput en ze weten niet wanneer ze terug binnen komt de 24 -105 is er wel ik ga morgen eens kijken nu twijfel ik nog meer omdat ik ze niet meteen kan vergelijken .
    Ik heb die 1.8 van Canon nog voor in huis maar dat is geen zoomlens .

Comment

Ik heb zowel de EF-S17-55 2.8 IS als de 24-105 4.0 IS gehad ... samen, dus ik heb ze perfect kunnen vergelijken, en dit zijn mijn bevindingen van beide lenzen :

De EF-S 17-55 is een super lens ... op een crop toestel, mooi scherp, vrij snel in AF en goede kleuren ... en heeft zowel 2.8 als IS, wat ik zelf enorm belangrijk vond, deze lens was dan ook zo goed als vastgeroest op mijn 40D (bij manier van spreken hé) ... zelf heb ik ook nooit last van stof gehad zoals sommige vertellen.

De 24-105 is een L-Lens ... en dat ene lettertje geeft al heel veel prijs, deze lens is vlijmscherp (de mijne toch), geeft mooi gesatureerde kleuren en heeft een bloedsnelle AF ... echt wel sneller dan de 17-55, heeft ook IS (heb ik al gezegd dat ik dat heel belangrijk vind) maar is een 4.0 lens ... nu op een 5dII (FF dus) geeft dit nog altijd een mooie dof hoor, maar ik kan mij voorstellen dat voor sommige toepassingen een 2.8 lens beter uitkomt.

Nu weet je nog niet welke nemen hé ... als ik naar een autosalon ging dan wist ik dat 24mm gewoon te weinig waas, dan moet je 17mm hebben om heel de wagen op de foto te krijgen, als ik foto's neem op een feestje van de kinderen zal ik de 24-105 nemen omdat dan 24mm wel breed genoeg is, en het extra bereik van 55 naar 105mm komt dan echt van pas.

Op een crop toestel is de 17-55 een heel mooie lens, maar het bereik vond ik altijd net te kort (ik had eerst de 17-85 IS lens) daarom heb ik later de 24-105 erbij gekocht, maar als 24mm je 'breedste' lens is ga je waarschijnlijk wel eens in de problemen komen.

Nu je hebt al een 70-200, dan zou ik toch de 17-55 aanraden, de 15mm die je mist tussen beide lenzen is echt geen probleem in 99,99% van de gevallen
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Hoi :-) ,

ik heb er zelfs eentje te koop 24-105 F4
        Kan er moeilijk afstand van doen, maar toch ... gebruik meer men vaste lenzen en zoom lenzen

groetjes juan wyns

Comment

Is de 24-105 snel genoeg voor de autosport?
          Ik heb de 70-200 en de100-400 van canon maar sinds ik met accreditatie korter op de baan sta mis ik toch wat groothoek.
          Ohja,de 24-105 zou op een 5D of 7D komen te staan.
          www.fotojoel.be
          7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
            Is de 24-105 snel genoeg voor de autosport?
            Ik heb de 70-200 en de100-400 van canon maar sinds ik met accreditatie korter op de baan sta mis ik toch wat groothoek.
            Ohja,de 24-105 zou op een 5D of 7D komen te staan.
            Absoluut, ik heb al veel foto's gemaakt met de 5dII 24-105 combinatie rond het circuit van Spa Francorchamps
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Wat ook belangrijk is om even naar de toekomst te kijken, wil je b.v in de toekomst een full frame camera, dan heb je niets meer aan de genoemde 15-85 en 17-55 deze zijn enkel voor EF-S en niet te gebruiken op FF.

De 24-105 kun je dus wel op een FF plaatsen en is een erg fijne lens, heb hem zelf ook en bevalt me uitstekend, ook binnenshuis goed mee te werken en als het moet met flitser, de meeste externe flitsers kun je instellen zodat ze minimaal flitsen maar toch net de omgeving goed uit weten te lichten voor een mooie heldere foto binnenshuis, zelf heb ik een 580II van canon.

Nu hoeft een EF-S objectief geen belemmering te zijn, ik heb zelf ook de 10-22 van canon dit is ook een EF-S en ben erg blij met dat objectief maar komt er een FF camera dan ruil ik hem in voor een 16-35.

Comment

Ik ga in de toekomst geen full frame camera kopen omdat die te groot zijn voor mijn handen dus voor mij is de 17-55 geen miskoop .

Comment

De 24-105 staat het meest op mijn crop toestel, ondanks de beperkte groothoek.
                  De extra mm's aan de andere kant (105mm) zijn voor mij meestal nuttiger (voor close-ups) dan het bereik tussen 17-24mm, maar dit is persoonlijk.

Voor foto's binnen, heb ik het niet zo op lichtsterke lenzen (2.8 of beter) voor mijn type van onderwerpen, wegens de beperkte scherptediepte. Neem maar eens een foto van familieleden aan tafel: enkel de neus van de middenste persoon is scherp, bij wijze van spreken.
                  Voor zulke foto's ben ik eerder een flitsliefhebber, maar dan wel met degelijk materieel (Metz 45 met 2 flitsbuizen bv.).
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

Dus als ik het begrijp kan je met die lens 17 - 55 geen goede familie foto's maken aan tafel ?
                    Past de Metz 54 AF-1C bij 24 -105 lens ?
                    Ik wil een lens die ik niet heel de tijd moet wisselen en op zich vind ik het niet zo erg om een flitser te gebruiken .
                    Is het dan beter om de 24 -105 te nemen en later een breedhoek bij te kopen ?
                    pPPFF wat een luxe probleem ik wil een lens voor altijd want als je ze achteraf verkoopt verlies je altijd geld .
                    Last edited by maudy; 15 juni 2011, 15:11.

Comment

Kunt hier juist wel heerlijke platen mee schieten binnenshuis

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de 17-55. 24-105 ligt al tijden werkloos en zielig toe te kijken. Op crop zeker de 17-55

Comment

Hey,

Ik heb beide lenzen. Eerst mij de 17-55 f2.8 aangeschaft. Super lens en geen klagen over. Maar als allround lens kwam ik bij uitstapjes vaak zoom tekort, dus na lang nadenken mij toch een 24-105 aangeschaft en deze zit er nu het meeste op. Het zijn beide heel goeie lenzen, maar de 17-55 komt er enkel nog op wanneer ik echt die f2.8 nodig heb. Het is een moeilijke keuze. Ideaal zou een 24-105 f2.8 zijn natuurlijk.
                        Wat de 24mm betreft, ik had ook bang om niet breed genoeg te kunnen gaan maar valt reuze mee en als het te weinig is kan je nog nr uwa lens gaan achteraf.

Geert
                        Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
                        http://www.500px.com/Forex7d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                          Dus als ik het begrijp kan je met die lens 17 - 55 geen goede familie foto's maken aan tafel ?.
                          Waar heb ik dit beweerd
                          Een lichtsterke lens kan uiteraard alles wat een minder lichtsterke lens kan: draai ze allebei op f4 en je krijgt dezelfde foto (ruw gezegd).

Mijn punt is: bij grote lensopeningen krijg je ook een erg beperkte scherptediepte en voor familiefoto's - waar niet iedereen ong. in het scherpstelvlak staat/zit - is dit eerder een nadeel.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

Comment

Ik ben vandaag naar de winkel geweest en de 24-105 op mijne body gezet helaas was de Canon 17-55 f2.8 uitgeput dus even vergelijken met 2 andere lensen de Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical (IF) en de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM.
                            Wat een prijsverschil tegen over de 17 55 van Canon ..
                            De 24-105 maakt zeer mooie foto's maar wat het bereik betreft wat het beste aansluit bij mijn 70-200 ga ik toch voor de 17-55 .
                            Nu vraag ik me af of die 2 bovenstaande lenzen goed zijn ?
                            Gezien de gebeurtenis in Japan weten ze bij Rubens niet wanneer de lenzen binnen komen en ik heb ze nodig voor 1 juli want mijne Sigma is verkocht .
                            Bij grobet is de Canon aanwezig maar daar kost ze 899 en bij Rubens 859 .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Absoluut, ik heb al veel foto's gemaakt met de 5dII 24-105 combinatie rond het circuit van Spa Francorchamps
                              Is er veel verschil voor autosportfotografie tussen de 24-105 en de 24-70mm
                              www.fotojoel.be
                              7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                                Bij grobet is de Canon aanwezig maar daar kost ze 899 en bij Rubens 859 .
                                Dat is geen prijs waar je enige waarde aan kan hechten, het is de prijs van de laatste levering en je weet nooit wat de volgende levering gaat kosten en je hebt ook nog de kans dat die straks overal uitverkocht is en je niks hebt, ja €859, maar daar maak je geen foto's mee, maar wel met een lens en -€40.....
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X