Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
    Voor jou hoef ik mijn woorden niet te wikken,
    maar hier zitten wel mensen op het forum die alles tot op de laatste letter juist willen.

Laat ik nou net vwb de theorie het nu net even precies hebben willen weten

Nadat ik gistermiddag dit topic gelezen had, en zag dat ik niets zinnigs kon bijdragen - op dat moment - ben ik de middag en ene deel van de avond bezig geweest om de bijdrage van Tin-tin te proberen te doorgronden.

Eerst al bezigde het voro mij nieuwe begrip "ingebouwd eextensie"m gebruikte ene formule die ik me niet kon herinneren, en vulde toen opeens een vergroting in, die voor mij uit de lucht kwam vallen.
    Ik snapte het niet.

In de mailwisseling met hem daarna, gaf hij me een paar links, en vertelde dat die vergroting "geleend" was van de site van Canon; het was één van de eigenschappen van het objectief.
    Ok, de bijdrage was nu te volgen maar .. Hoe zat het nou met 1/f=1/b+1/v ?

In 1976 kocht ik mijn eerste camera, en kocht dara al snel tussenringen bij. Bij dat setje tussenringen, was een tabel, met opgave van de vergroting, en de verlengingsfactor voor de sluitertijd (door het lichtverlies).
    Tijdens de mailwisseling was ik maar eens begonnen met dat in een spreadsheet in te voeren, om zo de achterliggende formules te proberen op te stellen en te verifiëren met die tabel.
    Voorbeeld:
    Brandpunstafstand= 55
    Lengte tussenring=11
    Voorwerpsafstand =331
    Vergroting=0.20

Voor 1/f=1/v+1/b kreeg ik dan de volgende uitkomst:
    1/f=0.0182
    1/v=0.0030
    Uitkomst: b=66 ....
    Oftewel: b=f+lengtev/d geplaatste tussenring(en).
    En dit bleek te gelden voor alle combinaties van tussen ringen

Dat moet ook wel, want: Bij macro-opnames moet de instelling van de afstandsring van het objectief oneindig zijn.
    1/v wordt dan gelijk aan 0, dus geldt: !/f=1/b => b=f

Voor het kunnen berekenen van de vergroting - die was immers voor mij een uit de brandpuntsafstand herleide grootheid - ben ik even gana Googlen, en kwam op de volgende link:

De formule voor "M" onder "photography" lijkt wle erg op die van Tin-tin
    Als ik M=(f/d0-f) hanteer, vanuit de in de tabel opgegeven waarden, kom ik inderdada op 0.20
    Met M=(di-f)/f kreeg ik vreemde waarden, als ik voor di de lengte van de tussenring gebruikte.
    Tot ik me realiseerdee, dat de totale lengte moet zijn, de brandpuntsafstand + lengte tussenringen.
    Resultaat van die berekening: 0.20 (=lengte tussenringen / brandpuntsafstand = 11/55)

Dus mijn conclusie:
    Vergroting= lengte tussenringen/brandpuntsafstand.

Overigens: Ook geldt M=b/v
    Bij instelling op oneindig: b=f => Vergroting= 331/55 = 0.20 .....
    Last edited by JohnB; 14 juni 2011, 14:50.
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

tussenringen voor nog geen €100.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Persoonlijk zou ik je om te beginnen de tussenringen willen aanraden. Zelfs als je later een macro-objectief koop zijn deze ook nog prima te gebruiken om verder dan 1:1 te gaan.
        En zo'n set van Kenko (heb ik ook) zijn prima van kwaliteit en kosten maar zo'n 80 euro.

Groeten,
        Geert

Comment

Je verklaring klopt helaas niet, john B.
          Je stelt het volgende :

Door John B.:
          "Dus mijn conclusie:
          Vergroting= lengte tussenringen/brandpuntsafstand."

Vul in jouw formule eens de waarden vermeld in onderstaand linkje, klopt niet helemaal hé : En geloof mij, die waardes kloppen wel hoor.
          http://bobatkins.com/photography/eosfaq/closeup.htm

Het gaat hier wel over de maximaal leverbare vergroting door een objectief met of zonder extensieringen. Die zonder extensieringen vind je in de technische info van je objectief, of op de site van het resp. merk, de vergroting met behulp van extensieringen moet je afleiden zoals vermeld in hogere post door mij.

Hier nogmaals de formule om de max. vergroting te berekenen in één keer :

M = [(mlxF) + E] / F

M = max. vergroting
          ml = vergroting van het objectief zonder extensie
          F = brandpuntsafstand
          E = lengte van de extensieringen
          Last edited by Tin_tin; 14 juni 2011, 20:02.
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

vroeger werkte ik veel met een omkeerring op een 50mm lens. Je hebt natuurlijk geen info meer die doorgestuurd wordt (betekent manuele scherpstelling). Ik weet te weinig van canon om te kunnen zeggen of de lichtmeting nog zal werken.
            Maar een zeer goedkoop en goed alternatief (± 25 €)

mvg
            Paul
            Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
              of kan ik iets moois doen met mijn 50 mm Canon 1.4 en tussenringen.
              Ik ben zelf niet zo super in macro maar ik heb deze foto gemaakt met mijn 50mm 1.4 en de grootste tussenring http://forum.belgiumdigital.com/f74/...it-368071.html

Ik was verast door het optisch mooie resultaat . nadeel kan zijn dat ik wel op geen 15 cm van het onderwerp zat. zal met een macro meer zijn.

Met een voorzetlens heb je echt kwaliteitsverlies, die heb ik ook maar had ik beter niet gekocht

Comment

Zeer mooie foto! Ben overtuigd.
                Ik ga volgend weekend op zoek naar goede tussenringen.
                Zijn die ook merkgebonden (Canon 500D en Canon 50mm 1.4) bv.Canon EF 12 II Opzetring, of zijn Kenko kwalitief ook zeer goed?

Comment

Working...
                X