Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4
Collapse
X
-
-
Re: Hoe goed doet 50mm f/1.4 het op f/1.4
Oorspronkelijk geplaatst door Dieter Verbauwhede Bekijk berichtIk heb geen FF, maar mocht mijn bevinding je toch interesseren dan bij deze. Ik heb de Canon 50mm f/1.4 en die is niet scherp vol open. OK, je hebt een enorm beperkte DOF maar daar ligt het niet aan: zelfs als je bij een portret op de ogen focust kan je er een beetje naast zitten, maar dan zouden minstens enkele haartjes of de neus of oren moeten scherp zijn. Je krijgt echter zelfs knal op je scherpstelpunt een soft resultaat.
1 stop naar beneden is mijns inziens echter voldoende, vanaf f/2 is ie echt top!
Ik ben momenteel niet thuis dus kan spijtig genoeg geen voorbeelden uploaden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk berichtNou, volgens mij reageerde je zelf ook niet zo fijnzinnig...Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
www.musicinframe.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dieter Verbauwhede Bekijk berichtIk heb geen FF, maar mocht mijn bevinding je toch interesseren dan bij deze. Ik heb de Canon 50mm f/1.4 en die is niet scherp vol open. OK, je hebt een enorm beperkte DOF maar daar ligt het niet aan: zelfs als je bij een portret op de ogen focust kan je er een beetje naast zitten, maar dan zouden minstens enkele haartjes of de neus of oren moeten scherp zijn. Je krijgt echter zelfs knal op je scherpstelpunt een soft resultaat.
1 stop naar beneden is mijns inziens echter voldoende, vanaf f/2 is ie echt top!
Ik ben momenteel niet thuis dus kan spijtig genoeg geen voorbeelden uploaden.
kan je dan niet beter de 1.8 versie kopen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk berichtkan je dan niet beter de 1.8 versie kopen?
Zoals bij zo goed als elke lens het geval is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk berichtVoor de beter opgevoede types, kijk hier eens.
Deze zijn met 50mm getrokken. De eerste uit de reeks heeft geen scherpe oren. Ik vermoed daarom f/1.4 of f/1.6. Oogt mooi. Is dit sterk bewerkt in postprod of kan ik dergelijke kwaliteit verwachten bij f/1.4 RAW?
op een fullframe kan je nog verder, zie hieronder een voorbeeld van 85mm f1.4...
zelfs de neus is niet scherp, terwijl de ogen dat wel zijn...
persoonlijk vind ik een mooie Bokeh veel interessanter...
de sigma 50mm F1.4 heeft met grote voorsprong de mooiste bokeh...
echter 50mm als portret voor een fullframe zal erg vervormend werken... op een crop is dat noch net te doen... alhoewel je in je voorbeelden al lelijke vervorming ziet...
dus beter een 85mm en nog beter een 135mm als portret lens...some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk berichtDeze zijn met 50mm getrokken. De eerste uit de reeks heeft geen scherpe oren. Ik vermoed daarom f/1.4 of f/1.6. Oogt mooi. Is dit sterk bewerkt in postprod of kan ik dergelijke kwaliteit verwachten bij f/1.4 RAW?
EXIF IFD0
Camera Make = NIKON CORPORATION
Camera Model = NIKON D200
X-Resolution = 240/1 ===> 240
Y-Resolution = 240/1 ===> 240
X/Y-Resolution Unit = inch (2)
Software / Firmware Version = Ver.1.00
Last Modified Date/Time = 2007:08:20 21:36:49
Time Zone Offset = 2,2
EXIF Sub IFD
Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/180 second ===> 0.00556 second
Lens F-Number / F-Stop = 16/10 ===> ƒ/1.6
Exposure Program = aperture priority (3)
ISO Speed Ratings = 200
EXIF Version = 0221
Original Date/Time = 2007:07:20 20:10:18
Digitization Date/Time = 2007:07:20 20:10:18
Shutter Speed Value (APEX) = 7491853/1000000
Shutter Speed (Exposure Time) = 1/180 second
Aperture Value (APEX) = 1356144/1000000
Aperture = ƒ/1.6
Exposure Bias (EV) = 2/6 ===> 0.33
Max Aperture Value (APEX) = 10/10 ===> 1
Max Aperture = ƒ/1.41
Metering Mode = spot (3)
Light Source / White Balance = unknown (0)
Flash = Flash did not fire
Focal Length = 500/10 mm ===> 50 mm
Comment
-
Dit is de Sigma 50mm op 1,6 (full frame)
Dit is dezelfde lens / toestel combo maar dan op 1,4
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk berichtDit is de Sigma 50mm op 1,6 (full frame)
Dit is dezelfde lens / toestel combo maar dan op 1,4
lens staat op m'n verlang lijstje...Last edited by d_oracle; 27 mei 2011, 16:03.some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk berichtwil hebben!!
lens staat op m'n verlang lijstje...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk berichtIk had de nieuwe Sigma 85mm 1.4 ook ... maar na 10min testen meteen teruggezonden - totaal NIET tevreden
ben nog steeds tevreden van m'n 85 f1.4 af Dsome pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk berichtIk had de nieuwe Sigma 85mm 1.4 ook ... maar na 10min testen meteen teruggezonden - totaal NIET tevreden
Ik lees er zoveel positiefs over.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk berichtZo slecht?
Ik had ook de vele lovende reviews gelezen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk berichtZo slecht?
En reviews zeggen meestal ook hetzelfde :
http://hofferphotography.com/2010/11...on-85l-review/
http://www.danfreemanphotography.com...ex-review-ish/
http://www.slrgear.com/reviews/showp...ct/1331/cat/30Last edited by K-2; 27 mei 2011, 21:26."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment
Comment