Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens voor nikon d700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: groothoeklens voor nikon d700

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Voor wat het waard is, de 16-35 heeft een fameuse VR, hier een voorbeeldje van een duistere trap van 160 treden naar een Champagnekelder.
    35mm, ISO 3200, f5.6, 1/8 sec. uit de hand, het was er zo donker dat je amper door de zoeker wat zag.


    Uploaded with ImageShack.us
    Schitterend! Ik heb nooit echt rekening gehouden met een VR functie, het leek me onmogelijk om zonder kwaliteitsverlies enkele lichtstops te winnen. Deze foto bewijst echter het tegendeel. Ik fotografeer namelijk veel uit de hand, je statief installeren neemt vaak te veel tijd in.
    Wat mij betreft is dit voorlopig de beste optie. De VR functie compenseert ruimschoots de eerder beperktere lichtsterkte van de lens.
    Bedankt voor deze post!
    nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

    Comment


    • #17
      Re: groothoeklens voor nikon d700

      Vanwege dat ik de 14-24 heb en die soms aan de zware en grote kant is om mee te nemen (en er ook geen filters op passen) heb ik de Nikon f2.8 18mm AFD als licht en compact alternatief, ben daar behoorlijk tevreden over.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #18
        Over de Nikkor 16-35 VR nog even dit:
        - deze lens heeft een groter zoombereik dan de 14-24, dus minder vaak van objectief wisselen zoals TS al zelf aanhaalde.
        - VR zorgt voor een grotere flexibiliteit, hetgeen in lichtarme omstandigheden een pluspunt is (volgens dpreview kan je makkelijk 2 stops of meer winnen)
        - op reis heb je groothoek vaker nodig dan zoom (neem wel de 2 mee), dus als je moet kiezen tss. de 16-35 en de 24-70, dan adviseer ik de eerste (de zoom die ik meeneem is de 70-200).
        - de 16-35 is ook een goede close-up lens: je kan er mooi bloemen mee fotograferen op korte afstand (ca. 25cm) en je hebt dan toch nog een beetje meer DOF dan een macro op dezelfde afstand (de FOV is uiteraard wel anders).

        Dit laatste wist ik niet, dus ik nog meer content toen ik dit ontdekte, en vaststelde tot hoever je kan gaan.

        Wat lensfouten betreft: weet dat *elke* lens fouten maakt --zelf de beste prime-- en dus ook de 16-24.
        En tegenwoordig is dat heel simpel te corrigeren: elk zichzelf respecterend stuk SW voor post processing (PP) is in staat om dit automatisch weg te werken. Ikzelf gebruik Lightroom (LR), en daarin volstaat één vinkje om automatische profielcorrectie toe te passen. Meer zelfs: het zit zelfs in de preset die ik toepas bij het importeren van de foto's in de cataloog, dus zelfs dat vinkje gebeurt automatisch.

        Conclusie: de 16-35 is mijn meest gebruikte en daarom mijn favoriete lens.
        Groeten,
        ShaoLynx

        Comment

        Working...
        X