Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zooms ruilen voor primes?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zooms ruilen voor primes?

    Ik heb mooie foto's liggen met Mk1 getrokken maar ze zijn te persoonlijk om hier te plaatsen. Gemaakt op f/2.8 in volle zon. Resultaat: haarscherp, zachte achtergrond, sterke kleuren, geen vignettering... Niks optisch aan te merken. Voorlopig goed genoeg.

    Comment


    • #17
      Re: Zooms ruilen voor primes?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
      Inderdaad. Wat mij betreft wordt de 50mm 1.8 hier vaak onterecht opgehemeld. Qua beeldkwaliteit is hij misschien goed (scherpte dan, bokeh vind ik ook niet echt fantastisch) maar voor de rest heb ik er toch nooit lekker mee kunnen werken. Gekocht en eigenlijk nooit gebruikt. Nu heb ik een 50mm 1.4 en die schroef ik wel vaak op de camera.
      Zelfde ervaring.
      Niet scherp vol open (op f:8 wel maar mijn zooms ook).
      Daarenboven slechte AF bij weinig licht.

      Ik heb de 50mm 1.8 en de 100mm 2.8 macro vervangen door de (Sigma) 30mm 1.4 en de 60mm 2.8 macro.
      Handigere beeldhoeken op een crop.
      De 100mm macro heb ik als tele enkel gebruik wanneer ik niets anders bijhad, een stevige scherpe lens met goede AF, maar de beeldhoek lag me niet.

      Comment


      • #18
        Re: Zooms ruilen voor primes?

        Ik zou de 70-200 f4 IS ruilen tegen de 70-200 2.8L (non IS), ultrascherp, goede prijs, mooie f2.8 bokeh en lichtsterker. Schiet op sluitertijdvoorkeur 1/200 of 1/250 en je vergeet dat IS ooit bestond.

        Voor breedhoek : 16-35 MKII ipv een 17-40 maar is ook vele malen duurder.
        Of als 24-28 voldoende is : 24-70 2.8L of 28-70 2.8L

        Indien lage prijs maar beste kwaliteit, de Samyang 14mm f2.8 presteert zeer goed voor +-€300 maar is wel manuele focus (wat niet echt een probleem is bij uwa).

        Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
        Niks slechts aan te merken aan de 70-200/4 IS, maar een 100mm macro IS lijkt me toch veelzijdiger.

        Idem voor breedhoek: 17-40/4 ruilen tegen 28/1.8 en aanvullen met 50/1.8? Ik heb moeite ultra-groothoek goed te benutten en denk voldoende te hebben aan 24-28mm.

        Ik denk dat zooms hun plaats hebben, maar als je twee zooms gebruikt en toch moet wisselen, waarom dan niet meteen een snelle lens of macro?

        Op digitaal kun je zo makkelijk een foto uitsnijden dat je niet perfect hoeft te kadreren; zeker als je 21 megapixels over hebt. Mis ik iets?

        Comment


        • #19
          Re: Zooms ruilen voor primes?

          Ik zou de 70-200 f4 IS ruilen tegen de 70-200 2.8L (non IS), ultrascherp, goede prijs, mooie f2.8 bokeh en lichtsterker. Schiet op sluitertijdvoorkeur 1/200 of 1/250 en je vergeet dat IS ooit bestond.
          Dat gaat dus niet binnenin, dan zit je met veel kortere sluiter.

          Voor breedhoek : 16-35 MKII ipv een 17-40 maar is ook vele malen duurder.
          Of als 24-28 voldoende is : 24-70 2.8L of 28-70 2.8L
          Waarom zo'n lomp en duur ding dat bovendien een dikke stop trager is dan 28/1.8 (zelfs twee stops trager dan 50/1.4) en minder dichtijbij kan scherpstellen?
          16-35 is dubbel de prijs van 17-40, 28/1.8 is een derde prijs van 24-70/2.8 en 50/1.4 is een kwart van 24-70/2.8.
          Indien lage prijs maar beste kwaliteit, de Samyang 14mm f2.8 presteert zeer goed voor +-€300 maar is wel manuele focus (wat niet echt een probleem is bij uwa).
          Veel te breed
          Last edited by Hocus Focus; 15 april 2011, 17:12.

          Comment


          • #20
            Re: Zooms ruilen voor primes?

            test eerst je huidige lenzenverzameling uit en kijk wat er ontbreekt. Indien je breedhoek nodig hebt kan je nog altijd een prime kopen die breed genoeg zou zijn voor jou.
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #21
              Re: Zooms ruilen voor primes?

              1> Jij moet het weten, de 70-200 2.8L een ZALIGE lens voor wie geen budget heeft voor de zeer dure IS MKII, de sluitertijd is zeker geen probleem, je kan toch probleemloos je iso verhogen (indien echt nodig voor bvb show binnen tot 3200) of werkt u niet met fullframe? Check this : http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&cat=27&page=2

              2> De 24-70 2.8L & 28-70 2.8L voelen professioneel aan, stevige bouwkwaliteit, maar vooral de L beeldkwaliteit. Ze wegen natuurlijk meer dan primes, maar er zit ook meer glas in om te kunnen zoomen.

              Toch zou ik liever de 16-35 I of II hebben dan de 17-40, heb al veel reviews gelezen, je merkt dat men op het eerste zicht de 17-40 goed vind, maar hem later toch verkoopt voor een 16-35. Ken er ook veel die de MKI voor de MKII verkopen en dan erbij blijven. Is veel duurder, maar voor fullframe zijn niet veel goede alternatieve UWA-zooms.

              Mijn enige niet-lompe lens is de 35 1.4L, de overige zijn lomper (28-70 2.8, 70-200 2.8, 85 1.2L), maar dan ook de beste beeldkwaliteit
              In het begin ging ik nooit een opvallend witte zware 70-200 kopen of andere zwaardere L-lenzen, maar iets meer gewicht vergeet je meteen als je de fotos ziet

              Weet eigenlijk niet welk toestel u heeft, indien crop is de Sigma 30 1.4 geschikt voor u of een 17-50 2.8 of 17-55 2.8.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
              Dat gaat dus niet binnenin, dan zit je met veel kortere sluiter.

              Waarom zo'n lomp en duur ding dat bovendien een dikke stop trager is dan 28/1.8 (zelfs twee stops trager dan 50/1.4) en minder dichtijbij kan scherpstellen?
              16-35 is dubbel de prijs van 17-40, 28/1.8 is een derde prijs van 24-70/2.8 en 50/1.4 is een kwart van 24-70/2.8.


              Veel te breed
              Last edited by PurePhotography; 16 april 2011, 07:33.

              Comment


              • #22
                Re: Zooms ruilen voor primes?

                Budget is niet het probleem, comfort wel

                Misschien ben jij voltijds beroepsfotograaf. Ik niet, en dan speelt comfort ook wel een rol. Overigens vind ik 70-200 nogal lastig binnenshuis omdat je niet altijd plaats genoeg hebt. Uiteraard een geschikte lens voor concert of evenement waar je niet dicht genoeg kunt komen. Binnenin zit je zowiezo op hoge ISO, dan kom je er zonder IS niet. Zonder IS moet je al naar f/2 of bijflitsen. Ik mis zoom niet maar ik mis wel korte focusafstand.

                Mijn toestel is 5D2. Sigma en andere brol, nee dank je

                Veel plezier met jouw materiaal!
                Last edited by Hocus Focus; 16 april 2011, 14:03.

                Comment


                • #23
                  Re: Zooms ruilen voor primes?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                  Sigma en andere brol, nee dank je

                  Veel plezier met jouw materiaal!
                  Vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht!
                  Ik heb hier in het verleden een sigma 70-200 2.8 gehad en een Tamron 28-75mm F2.8
                  Super tevreden over. Reden van verkoop: De sigma omdat ik meer mm nodig had en de tamron omdat ik meer breedhoek wou. Maar brol zou ik de lenzen niet noemen integendeel, canon heeft lenzen die veel minder zijn dan deze.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zooms ruilen voor primes?

                    Eigenlijk is het heel simpel:

                    Wie voor primes kiest?
                    Snelheid tot 1.2, beperkte scherptediepte, kwaliteit en vooral een apparte stijl van fotografie.

                    Wie voor zoom kiest?
                    Snelheid tot 2.8, gebruiksgemak, kwaliteit en vooral gebruiksgemak.

                    Primes zoals de 85 1.2 , 50 1.2, 35 1.4 zijn superlenzen en heeeeeel duuuuur.
                    Maar op een reportage waarbij het heel snel moet gaan, zoals huwelijken is het toch makkelijker als je een 24-70 2.8 en een 70-200 2.8 bij hebt.

                    Dat neemt niet weg, dat je met primes zeer zeker of zelfs beter zo een reportages kunt doen, maar dan moet je altijd goed inschatten welke afstand je nodig hebt...
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zooms ruilen voor primes?

                      Wat bedoel je met aparte stijl?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zooms ruilen voor primes?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht

                        Mijn toestel is 5D2. Sigma en andere brol, nee dank je

                        Veel plezier met jouw materiaal!
                        dees vindt ik hard aankomen. Ik heb een sigma 8-16 lens en die presteerd zoveel beter dan de Canon 10-22 ik heb ook nog een sigma 180 macro gehad die zoveel beter is dan de 180 macro van canon.

                        Enig nadeel is: je moet een goed exemplaar te pakken krijgen. Eens ik een 5D2 ga hebben ga ik zeker voor de sigma 50 1.4, goedkoper maar daarom niet slechter. Mij ga je niet horen klagen over Sigma, best nog goeie lenzen.

                        Phote4you heeft het volledig verwoord hoe het eigenlijk zit met zooms en primes en ik volg hem hierin ivm gebruiksgemak en kwaliteit.
                        Met aparte stijl zal hij waarschijnlijk bedoelen dat je met zo een lenzen altijd op f/1.2 of 1.4 zal schieten waardoor de dof zo klein zal zijn dat de foto's speciaal zijn. Primes is een kwestie van oefenen, want zoomen doe je plots met je voeten en zodus moet je wat meer nadenken
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zooms ruilen voor primes?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                          dees vindt ik hard aankomen. Ik heb een sigma 8-16 lens en die presteerd zoveel beter dan de Canon 10-22 ik heb ook nog een sigma 180 macro gehad die zoveel beter is dan de 180 macro van canon.

                          Enig nadeel is: je moet een goed exemplaar te pakken krijgen. Eens ik een 5D2 ga hebben ga ik zeker voor de sigma 50 1.4, goedkoper maar daarom niet slechter. Mij ga je niet horen klagen over Sigma, best nog goeie lenzen.

                          Phote4you heeft het volledig verwoord hoe het eigenlijk zit met zooms en primes en ik volg hem hierin ivm gebruiksgemak en kwaliteit.
                          Met aparte stijl zal hij waarschijnlijk bedoelen dat je met zo een lenzen altijd op f/1.2 of 1.4 zal schieten waardoor de dof zo klein zal zijn dat de foto's speciaal zijn. Primes is een kwestie van oefenen, want zoomen doe je plots met je voeten en zodus moet je wat meer nadenken
                          Idd Oli,

                          Met apparte stijl bedoel ik zeer zeker beperkte dof !!!
                          Velen denken dat ze met een f 1.4 of 1.8 prime ineens de foto's van hun leven gaan maken. Maar het vergt enorm wat ervaring om de juiste scherpte te plaatsen waar je ze wilt hebben.
                          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zooms ruilen voor primes?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                            Met aparte stijl zal hij waarschijnlijk bedoelen dat je met zo een lenzen altijd op f/1.2 of 1.4 zal schieten waardoor de dof zo klein zal zijn dat de foto's speciaal zijn.
                            Hoezo altijd?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zooms ruilen voor primes?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                              Hoezo altijd?
                              Hij bedoelt natuurlijk niet altijd, maar veel .

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zooms ruilen voor primes?

                                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                Hij bedoelt natuurlijk niet altijd, maar veel .
                                idd
                                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X