Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb de 17-55 2.8 nog gebruikt met een 350D en was daar danig van onder de indruk. En
nog, als ik de foto's terugzie. Dus met een opvolger zal dat wel niet minder zijn...
Doudeke, de 500D is zowel de opvolger van de 350D (wat jij hier dus denkt) en een voorzetlens, om bv met een tele toch macro-opnames te kunnen maken. Beetje gek dat Canon dezelfde terminologie gebruikt voor totaal uiteenlopende dingen.
Hoe groter je brandpuntsafstand, hoe meer je het effect zal hebben
Dit door de optische constructie
vb een 28mm F2.8 en een 200mm F2.8 hebben een vergrotingsfactor van 0.16, met de 500D zan de 28mm een ~0.20 halen en de 200mm een ~0.55
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Doudeke, de 500D is zowel de opvolger van de 350D (wat jij hier dus denkt) en een voorzetlens, om bv met een tele toch macro-opnames te kunnen maken. Beetje gek dat Canon dezelfde terminologie gebruikt voor totaal uiteenlopende dingen.
Inderdaad. Sorry. Had ook iets aandachtiger kunnen lezen.
Als je een macro-voorzetlens gebruikt op een breedhoeklens, dan moet je met het voorste lenselement (de voorzetles zelf dus) tot bijna tegen het onderwerp komen om nog scherp te kunnen stellen.
Die combinatie is dus niet aan te raden, op een tele werkt zo'n voorzetlens heel wat beter.
Ik heb die 500D close-up lens ooit getest op de 100-400, de beeldkwaliteit was vrij goed. Maar het probleem is dat de werkafstand heel beperkt is, je kan alleen maar foto's maken op een bepaalde afstand. Wil je wat verder af blijven om een iets groter onderwerp in beeld te brengen, dan kan je niet meer scherpstellen.
Dat is de reden waarom ik die voorzetlens al snel terug heb verkocht.
Maar het kan een handig hulpmiddel zijn voor iemand die maar eens af en toe foto's wil maken van kleine onderwerpen. Als je op reis gaat, dan kan je die voorzetlens meenemen in plaats van een veel zwaardere macrolens.
Comment