Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Een brandpuntafstand van 100 mm is bij portret mesal ideaal. Ga je met een kortere afstand werekn dan wordt de neus soms teveel vergroot. Bij een langere afstand kan het portret te plat worden.
Canon levert een mooi 100mm/2.0 objectief.
Test vind je hier:
Welke lens zou ik best aankopen voor een 5D 2,beeldstabilisatie is voor mij een noodzaak en het zou voor portret zijn.
Heb max 500 EURO te besteden.
Waarom is beeldstabilisatie een noodzaak? Erger bibberen dan mij zult ge nooit doen en tot zover mis ik het dus totaal niet. (zeker niet de prijskaart die met IS meekomt )
Een brandpuntafstand van 100 mm is bij portret mesal ideaal. Ga je met een kortere afstand werekn dan wordt de neus soms teveel vergroot. Bij een langere afstand kan het portret te plat worden.
Neuzen worden niet vergroot of afgeplat door brandpunten, maar door standpunten. Elke model heeft zijn ideale afstand die hem/haar flatteert. Wie een klein neuzeke heeft mag van dichter gefotografeerd worden om die verhouding te veranderen.
Als je voor Canon FF een lens wil voor minder dan 500 € is de 70-200 f/4 L binnen bereik. Daarmee ga je mooie portretten kunnen maken.
De 24-105L wordt beschouwd als dé partner voor de 5D(II), maar is absoluut géén kitlens en bijna het dubbele van jouw richtprijs.
Maar eigenlijk wist je wel op voorhand wat je wou maar zocht een schouderklopje om je over de (financiele) streep te trekken.
Je lijkt wel een fotograaf met (teveel) vrouwelijke trekjes om ons zo op het verkeerde been te zetten .
Vraag gewoon in het vervolg de mening over wat je wél wil zodat we je dan ook correct kunnen bedienen. Nu is er simpelweg veel miscommunicatie.
Succes,
Alain,
Als ik wist wat ik wou vroeg ik niks,de 24-105 is te koop in kit met de 5D II en de goedkoopste van de kits.Daarom mijn voorkeur.Hij is trouwens niet het dubbele wel iets duurder in kit.Dat hij beschouwd wordt als DE lens wist ik niet dus bedankt :-)
Tsja, de 24-105 L is inderdaad een prachtige lens voor de 5D. Als je per sé beeldstabilisatie wilt, kun je ook kijken naar de veel goedkopere 28-135mm. Of wellicht de 100mm F2.8 L IS Macrolens of de 70-300mm F4-5.6 IS.
De 24-105 f4L IS is geen portretlens, maar een "allround wandellens", liefst indien voldoende licht indien u zonder flits wenst te werken.
Het typische aan een portretlens is scherpte + bokeh (lichtsterkte).
Betaalbare klassiekers volgens uw budget zijn :
85 1.8
50 1.4
Indien u echt een zoom wenst zijn dit de 3 toppers :
28-70 2.8L (tweedehands +-€650-€700 dus nog wat bijsparen)
24-70 2.8L (€800-€900)
70-200 2.8L (non-IS rond de €650-€700 tweedehands).
Ik begon met de 5D en de 24-105 f4 IS voor het grote bereik en IS, maar na een maand of 6 meteen verkocht.
Voordelen 24-105:
IS
groot bereik
Nadelen :
f4 minder lichtsterk
f4 minder zachte bokeh dan f2.8 voor portretten
zware vignetering op 24mm en 105mm (corrigeerbaar, maar niet leuk voor elke foto)
Ik vind de nadelen zwaarder wegend tegenover de voordelen.
De meeste portretfotografen kiezen voor lichtsterkte & bokeh, fotografie = schrijven met licht.
Net als de 17-50 f2.8 op crop, is de 28-70 2.8L & 24-70 2.8L de tegenhanger voor FF.
Tot 135mm heb je geen IS nodig, ik heb zelfs een 70-200 zonder IS, wegens veel goedkoper (en toevallig scherper).
Staar je niet blind op IS of een groot bereik.
Hoe groter het bereik in een lens hoe meer vervorming.
Staar je liever blind op de f1.4-f2.8 voor portretten
De 24-105 is zeker geen slechte lens, leuk om op reis mee te nemen als wandellens en populair wegens bereik en IS.
Maar wetende met wat ik heb getest zou ik hem niet meer opnieuw kopen, gezien ik ook veel portretfotos neem.
Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotographyBekijk bericht
Staar je liever blind op de f1.4-f2.8 voor portretten
ik dat beu geworden. Beheersing van scherpte betekent niet er zo weinig mogelijk van in steken. Voor mij mag een hoofd nog alijt van neus tot oren scherp zijn.
T'is tezien hoeveel je betaalt hé, sommige lenzen zoals de 50 1.4 zijn pas scherp vanaf f2.2, maar anderen zoals de 85 1.2L zijn reeds scherp vanaf f1.2.
Platte fotos zonder bokeh zijn er genoeg met al die compactcamera's.
Het portret van het blondje onderaan de link vind ik naast de andere fotos alvast niet mis
ik dat beu geworden. Beheersing van scherpte betekent niet er zo weinig mogelijk van in steken. Voor mij mag een hoofd nog alijt van neus tot oren scherp zijn.
Er zijn geen specifieke portretlenzen te koop met IS. Wel diverse telezooms waarmee je aanvaardbare portretten kunt schieten, maar die zijn boven je budget.
Comment