Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: lens 5D

    Oorspronkelijk geplaatst door SACH Bekijk bericht
    ik zou je die zeker aanraden. Ik ben zelf geen Canon man maar hoor, zie en lees heel goede dingen over die 70-200 f/4 L. De kwaliteit van de bokeh (achtergrondonscherpte) is niet zozeer afhankelijk van de grootte van het diafragma, maar van de vorm een het aantal van de diafragmabladen.

    Dat is een lens die in het Nikon kamp zijn evenknie niet heeft qua bouwkwaliteit, optiek, prijs, , vast diafragma over het zoombereik (wat niet iedereen belangrijk vindt), ... Ik heb door die lens een overstap naar Canon overwogen toen ik nog niet veel materiaal had.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: lens 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
      De 24-105 f4L IS is geen portretlens, maar een "allround wandellens", liefst indien voldoende licht indien u zonder flits wenst te werken.
      Het typische aan een portretlens is scherpte + bokeh (lichtsterkte).
      De 24-105 is even goed een portretlens als de door jou aangeraden 28-70 dat is. Bokeh is meer afhankelijk van brandpuntsafstand dan van diafragma, dus met 105mm F4 zul je een kleinere scherptediepte krijgen dan met 70mm F2.8. Het is waar dat je met een groot diafragma prachtige bokeh kunt krijgen maar van de drie factoren (brandpunt, afstand tot object en diafragma) is laatstgenoemde de minst bepalende factor.

      Sommige lenzen krijgen een predikaat "portretlens" en andere het predikaat "walkaround-lens". Het maakt niet uit hoe je het wilt noemen, als iemand er voor kiest een 24-105 als portretlens te gebruiken is dat prima te doen.

      Natuurlijk zou ik de 85mm, 100mm of 135mm aanraden, maar de OP vroeg nadrukkelijk om beeldstabilisatie.

      Comment


      • #18
        Re: lens 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        De kwaliteit van de bokeh (achtergrondonscherpte) is niet zozeer afhankelijk van de grootte van het diafragma, maar van de vorm een het aantal van de diafragmabladen.
        De meest doorslaggevende factor - naast het diafragmagetal zelf natuurlijk, is vooral de achtergrond. Warrige achtergrond geeft warrige bokeh. En vice versa. Met een kitlens kan je zachtere achtergronden maken dan met een 85 f1.4.. als de achtergronden verschillen. De kwaliteit van het diafragma zelf, rond het geheel af. Letterlijk en figuurlijk.

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        Dat is een lens die in het Nikon kamp zijn evenknie niet heeft qua bouwkwaliteit, optiek, prijs, , vast diafragma over het zoombereik (wat niet iedereen belangrijk vindt), ... Ik heb door die lens een overstap naar Canon overwogen toen ik nog niet veel materiaal had.
        Wordt vaak over het hoofd gezien: Nikkor 70-210mm f4 AF. Gebouwd als een tank en zeer scherp. Enige nadeel was de ietwat trage AF. Maar bij portret is dit zelden een probleem. Ik ben een van de weinigen die deze lens in bezit had blijkbaar. Voor ik de 80-200 f2.8 kocht - helaas weegt deze een pak meer.

        @ TS. Portret én IS?
        Lijkt mij maar één optie: de 70-200 f2.8 IS
        Anders voor 85mm F1.8 (1.2) of 135 F2 gaan.

        Comment


        • #19
          Re: lens 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
          T'is tezien hoeveel je betaalt hé, sommige lenzen zoals de 50 1.4 zijn pas scherp vanaf f2.2, maar anderen zoals de 85 1.2L zijn reeds scherp vanaf f1.2.
          Klopt, ik heb de 50/1.4 - een heel toffe en kwaliteitsvolle lens, zeker geen klachten, maar op F1.4 haal je er geen haarscherpe foto uit. 1 stop naar beneden naar F2.0 en dan lukt het wel.

          Voor portret is 50mm waarschijnlijk wel te weinig op FF. De 85/1.2L is inderdaad een van de meest fantastische lenzen uit de line-up, maar niet bepaald bankrekeningvriendelijk. Mocht ik dat geld willen uitgeven kocht ik een 70-200/2.8 L IS II denk ik. De Canon 100mm F2 lijkt mij voor de vragensteller met het opgestelde budget ideaal.

          PS: idd mooi blondje
          Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

          Comment


          • #20
            Re: lens 5D

            ik merk dat hier de mogelijkheid met weinig scherptediepte te fotograferen zo goed als automatisch wordt gelijkgeschakeld aan mooie bokeh.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #21
              Re: lens 5D

              Als ik de antwoorden hier lees moet ik noodgedwongen één ding concluderen : er is een serieus verschil in klanten

              Ik gebruik de 24-105 f4 IS op mijn 5dII ... en mijn klanten zijn zéér tevreden over de scherpte van deze lens, en ook over de 'bokeh' waar iedereen toch zo graag mee speelt hier.

              Er is inderdaad een enorme markt van klanten die echt wel willen dat héél het gezicht scherp is, en al die kunstige foto's (ik vind ze zelf ook mooi hoor) met 1.2 of 1.8 lenzen zijn niet voor dit type klant weggelegd, sorry.

              Zorg gewoon dat het model (wie of 'wat' het ook is ) een mooie afstand van de achtergrond kan staan, en dan kan je op f4.0 heel mooi OOF achtergronden hebben hoor, wel de juiste afstand bewaren tot je model hé, waarom denk je dat een studio 8m of 10m diep moet zijn ? Echt niet omdat het parfum van het model TE erg is dat je er meters vandaan moet gaan staan hoor

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #22
                Re: lens 5D

                Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM,
                429 euro of 70-200 usm zonder IS ,360 EURO(2dehands)
                Ga dit weekend moeten beslissen

                Comment


                • #23
                  Re: lens 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door SACH Bekijk bericht
                  Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM,
                  429 euro of 70-200 usm zonder IS ,360 EURO(2dehands)
                  Ga dit weekend moeten beslissen
                  als't voor portret is, dan zou ik voor een 70-200mm gaan...
                  op m'n fullframe gebruik ik voor portret uitsluitend een 85mm f1.4 een 135mm f2 en een 70-200mm f2.8, Enkel die 70-200mm heeft anti vibratie, maar voor portret heb ik dit eigenlijk niet nodig.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #24
                    Re: lens 5D

                    Vergeet die 28-135.

                    Comment


                    • #25
                      Re: lens 5D

                      een dure body zoals de 5D, en een budget van 500€ voor een lens is mi een slechte combinatie
                      Last edited by Frie01; 26 maart 2011, 11:03.
                      mvg Wilfried

                      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                      Comment


                      • #26
                        Re: lens 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                        een dure body zoals de 5D, en een budget van 500€ voor een lens is mi een slechte combinatie
                        och er zijn heel goede lenzen die nieuw niet duur zijn. Er zijn er hier al enkele vermeld.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #27
                          Re: lens 5D

                          70% van de tijd plakt op mijn 5D de nifty fifty. (canon 50mm F1,8)

                          Comment


                          • #28
                            Re: lens 5D

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            och er zijn heel goede lenzen die nieuw niet duur zijn. Er zijn er hier al enkele vermeld.
                            jij weet goed genoeg wat ik bedoel!
                            mvg Wilfried

                            7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                            Comment


                            • #29
                              Re: lens 5D

                              Een goedkopere lens op de 5D is echt geen goed idee...

                              mindere randscherpte en vignettering van bepaalde goedkopere lenzen is nog beter zichtbaar in de hoeken.

                              Ik zou gaan voor toch tenminste 1 van de volgende lenzen.

                              24 1.4, 35 1.4, 50 1.4 en voor portret 70-200 2.8 of 85 1.8

                              ik zou beginnen met de 50 mm...
                              van bovenstaande aankopen krijg je nooit spijt...

                              en verder sparen hee
                              Website http://www.kristofpattyn.be

                              a lotta canonstuff

                              Comment


                              • #30
                                Re: lens 5D

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                                70% van de tijd plakt op mijn 5D de nifty fifty. (canon 50mm F1,8)
                                Bijnaam die ik nog nooit gehoord had kende enkel de "plastic fantastic".
                                Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                                Comment

                                Working...
                                X