Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

    Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
    Black = viet
    Silver = jap
    heb ik ook maar ergens gelezen.:P
    Het vershil zit'm meer tussen de oren, denk ik. (Mythe)
    Het doosje van de mijne is helemal verschillend tegenover de DA limiteds.
    Lichtgrijs en aan beide kanten made in Japan.

    Gooby
    De grijzen kleur van de doos is de standaardkleur voor alle dozen voor objectieven van de FA generatie, niets bijzonders dus en zeker niets te maken met de herkomst van je FA31.

    Het zwart/zilver verhaal heeft al evenmin met het land van origine te maken. Toen alle limiteds nog in Japan werden gemaakt, waren er ook al zwarte exemplaren beschikbaar. Deze werden zelfs gemaakt op expliciete vraag van de Japanse markt omdat ze daar de zilveren blijkbaar niet zo zagen zitten. Je kon de zwarte FA limiteds in 't begin zelfs enkel in Japan krijgen, en dus ook via via in de rest van technologisch Azië.

    M'n eerste, de FA77, heb ik in Hong Kong gekocht omdat ik een zwarte wou. En ook m'n FA43 komt uit Japan, via een Australisch maatje dat zelf op de volgende productiebatch van zwarte FA43's zat te wachten en me liet weten wanneer hij van Pentax teken had gekregen dat er weer een levering uit Japan kwam. Hij kocht er twee en stuurde er mij eentje door. De FA31 kocht is tussen die twee door, tweedehands van een Zweedse Pentaxian die naar een Canon 5D wou overstappen (wat hij 6mnd later beu was, en dus naar Oly overstapte omdat hij compact wou. Pentax zat toen in de K10D/K20D fase, voor hem geen optie meer). Ik heb het nog niet kunnen checken, maar ik ben er intss zeker van dat ook die in Japan gemaakt is (omwille van bovenstaande chronologie).

    Bon, dus even beginnen nadenken door je dozen-verhaal, en daaruit geconcludeerd dat ik eigenlijk niets kan zeggen over de kwaliteit van de Viet FA limiteds omdat de mijne alle drie Jappen zijn.

    Wim
    Last edited by ishpuini; 28 maart 2011, 08:35.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #32
      Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

      Ik heb ze ook alle drie, en (uiteraard) alle drie Jappers (waar rook is, is meestal ook vuur, dus je weet maar nooit ).

      De 31 & 77 had ik al eerder en boden me al allebei bijzonder veel fotofun. Overtuigd van de kwaliteit van deze reeks, zocht ik twee jaar geleden dus nog naar deSmc Pentax-FA 1:1.9 43mm ltd. Jammer genoeg was ze op dat moment steeds moeilijker te vinden. Bij de meeste dozenschuivers is ie geheel niet te krijgen en zelfs Konijn heeft 'm uit het assortiment geschrapt.

      Toen ze plots eentje in set met een Mz-3 op www.marktplaats.nl verscheen heb ik meteen toegehapt! De verkoper bleek een gepensioneerd fotohandelaar te zijn.
      Het betreft eigenlijk een interessant setje: een zogenaamd celebration package (zoals de K1000 Anniversary, LX Limited, LX2000, of de recente K10d Grand Prix).

      Ik weet dat er in 1998 voor de Japanse markt een MZ-3 SE Special Edition package werd geproduceerd (MZ-3, met SMC Pentax-FA 43mm f/1.9 Limited, UV filter en bruin lederen nekstrap) maar die had gouden randjes en bruine belettering. In 2000 was er een Black finish MZ-3 Limited Package (black finished MZ-3, met SMC Pentax-FA 43mm f/1.9 Limited in black finish, UV filter en bruin lederen nekstrap). Beide sets werden énkel in het thuisland aangeboden en duiken uiterst zelden in de lage landen op.

      Mogelijk is dit dus een Europese variant van de Mz-3 Limited Package set, want ze zit ook in een mooi houten kistje met schuimrubber, lenstasje voor de SMC Pentax-FA 43mm f/1.9, houten uitlichtvakje met daaronder ruimte voor de papierwinkel,... (normaliter hoort er vooraan op het kistje een metalen plaatje met vermelding 'MZ-3' te zitten, maar dat heeft de tand des tijds niet overleeft). De body heeft echter niet de goudrandafwerking en een zwart lederen riem. In het kistje vind ik ook niet de UV-filter die er normaliter bij hoort te zitten... Moet ik dus nog even verder google-gewijs onderzoeken...

      't Kistje mist het metalen plaatje en vooraan links is een flinke splinter uit het hout, maar binnenin was alles spiksplinternieuw!!!

      De camerabody zit op dit moment nog steeds in dat zelfde kistje, maar de lens hoort in de tussentijd bij m'n standaarduitrusting




      Pentaxian in hart en nieren...

      Comment


      • #33
        Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

        Mooi spul Frederik. De FA43 is, sinds ik vierkant ben beginnen kadreren, één van m'n meest gebruikte objectieven geworden als matige tele, maar eigenlijk hoort die natuurlijk op een klassieke kleinbeeldcamera hé.

        43mm is nl de zgn "natuurlijke" standaard op kleinbeeld, een beetje wat 28mm op APS-C geeft. Natuurlijk is dat een erg persoonlijk en relatief begrip, maar persoonlijk onderschrijf ik dat wel. Ik heb 50mm (op kleinbeeld) en 35mm (op APS-C) altijd wat te strikt gevonden als standaard. Vandaar dat (o.a. voor mij) de FA31/1.8 zo mooi op APS-C werkt, omdat die van alle limiteds het dichtst bij 28mm zit, en dus bij die "natuurlijke" standaard op APS-C. Sinds mijn vierkanten periode begon past de 21mm echter beter in dat plaatje... Ieder zijn ding hé...

        Rode draad hier is de diameter van negatief/sensor. Op kleinbeeld is die 43mm, op APS-C een dikke 28mm, en op vierkanten crop uit APS-C zit die rond de 22mm. Toeval?

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #34
          Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

          Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
          Levenslessen kunnen we je niet leren, meschien dat je eega je intoomt, een man heeft dat soms nodig in zijn enthousiasme.
          Op termijn komt dat wel goed (jezelf :-)).

          Ik begrijp haar wel zene.
          Ze wil zo snel als't kan in haar eigen huisje wonen, maar ik vind dat je nog mag genieten van iets anders, ook nog!!

          Gooby

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Och weet je, de mijne ben ik al fotograferend tegengekomen. Ze wist van in 't begin waar ze aan begon. Dus ik blijf m'n zin doen zonder dat in vraag wordt gesteld. Hoewel de algemene kosten wel toegenomen zijn tov m'n vrijgezellendagen, dus dat maakt wel da'k er zelf iets meer op let...

          Wim
          Idem als hier boven

          Gooby

          Comment

          Working...
          X