Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikte lens voor concerten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geschikte lens voor concerten

Ik ben 18 en fotografeer sinds een jaartje met een Nikon D5000. Ik gebruik momenteel een Sigma 18-200mm f 3.5-5.6.
    Bij ons in het jeugdhuis worden vaak feestjes georganiseerd of is er eens een rockbandje dat komt optreden. Ze vragen me dan om foto's te nemen. Er is meestal heel weinig licht... Ik stel mijn ISO in op 3200, zet het diafragma helemaal open en probeer de snelste sluitertijd in te stellen waardoor de foto niet té bewogen is.
    Mijn lens is waarschijnlijk niet echt geschikt voor dit soort fotografie, want ik slaag er maar niet in mooie foto's te maken...
    Tips om met deze lens toch iets wat scherpe foto's te maken zijn altijd welkom of ervaring met andere lenzen mag je altijd posten. Ik studeer nog en heb geen tijd voor een studentenjobje tijdens het schooljaar dus ik kan me geen ontzettend dure lenzen permitteren.

Ik heb ook een Nissin Di622 flitser, maar die gebruik ik enkel om groepjes jongeren te fotograferen.

Hier enkele resultaten van enkele dagen geleden:

Hier stond wel een grote spot op de dj:
    Last edited by Franciskine; 6 maart 2011, 13:12. Reden: foto te groot
    www.ilona.tv

Re: Geschikte lens voor concerten

Een nikkor 50mm f/1.8 kan je tweedehands vinden tussen 75 en 100€
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

als het kleine optredens zijn in een jeugdhuis kan je heel veel doen met een 50mm. Beetje rondlopen is ook beter voor de condititie dan zoomen.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

85 1.8 is een stukje duurder, maar vind ik persoonlijk wel veel beter. En lijkt me ideaal
        om in een jeugdhuis de sfeer vast te leggen.

Comment

Ik zou voordat je een andre lens gaat kopen je foto's even goed bekijken. Het gaat dan niet om de (on)scherpte, het gaat om de gebruikte brandpuntafstand. In de Exif getallen, via bv Photoshop kan je die tevoorschijn halen, kan je zien met welke brandpuntafstand je een foto gemaakt hebt. Misschien blijkt dat jij heel veel foto's maakt met een brandpuntafstand van pakweg 25 mm, of juist 50 mm of juist een andere brandpuntafstand.

Je zou dan een lens moeten kopen die lichtsterk is en een brandpuntafstand die jij veel gebruikt.

Wij kunnen nu wel jouw adviseren dat je een 1.8/85 mm of een 1.8/50 mm of een 2.0/35 mm of een 1.8/20 mm moet kopen maar jij zal ons meer informatie moeten geven over te gebruikte brandpuntafstanden.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Dat was ik inderdaad aan het denken...
            Als vlak naast de dj sta is een 35mm zeer geschikt, maar sta ik iets verderaf zou ik eerder opteren voor een 50mm..
            Ik denk dat ik de gulden weg neem en voor een 50mm 1.8 zal gaan. Die kan ik ook goed gebruiken voor portretten. Mijn pa heeft nog eentje van 20 jaar oud liggen van onze analoge Nikon. Die gebruik ik af en toe, maar die is zeer moeilijk te gebruiken bij weinig ligt omdat die natuurlijk geen autofocus heeft.
            Alvast bedankt voor jullie tips!
            www.ilona.tv

Comment

Ik gebruik momenteel de 35mm 1,8 (ook D5000) en fotografeer ook veel in het jeugdhuis en lokale feesten, een waar plezier.

voor portret op een fuif is het ideaal, ik sta dan wel maximaal 2 meter van de personen en die gaan dan automatisch poseren, ik denk dat je met een 50mm meer kan verrassen, hangt van je wensen af.

kijk hier eens op mijn flickr voor fuiffoto met de 35mm
              (http://www.flickr.com/photos/weckx/sets/72157626169538116/)
              Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

Working...
              X