Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Volgens dit artikel klopt het dat hij op DX minder presteert: http://www.fotografie.fr/fotoforum/v...php?f=54&t=638
    Ok, dus toch. Maarrr....:

"Whereas the 70-200VRII @ 200mm and F2.8 gets a comfortable "8+" -quote while used on a D3s and a "9" -quote while used on a D3X, it only gets a "6.3" quote while used on a D300 @200mm and F2.8. At F4 and 200mm the 70-200VRII mounted on the D300 gets a "7.6" and a "7.8" @ F5.6."

...In vergelijking met genoemde FX camera's vind ik een score van 7.6/7.8 met de D300 op f/4 / f/5.6 nog vrij goed hoor

Comment

Ik heb enkel ervaring met een 2x versie II van Canon, ik gebruik die eveneens op een 300F2.8 en 500F4 lens. De resultaten kunnen heel goed zijn maar mijn ervaring leert dat de lichtomstandigheden er zich dan wel moeten toe dienen en dat het object niet al te ver van je af zit. De nieuwe versie 3 zou beter moeten zijn naar het schijnt, Nikon heeft er ook een nieuwe versie van gemaakt blijkbaar maar in combinatie met een 500mm moet de Nikon het toch afleggen tegen de Canon variant ( of het moet aan de lens liggen wat ik betwijfel trouwens ) :
      View the image quality delivered by the Nikon 500mm f/4G AF-S VR Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

In combinatie met een 300F2.8 is het verschil nog een pak groter :
      http://www.the-digital-picture.com/R...mp=4&APIComp=2 ( en dit is dan nog in combinatie met de "oude" 300 en 500 mm Canon varianten )
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Kwaliteitsverlies ligt niet noodzakelijk aan de lens of de TC zelf, maar aan de combinatie van beide.
        Het kan heel goed zijn dat de TC20 III een heel goede converter is, maar dan ook weer niet universeel te combineren is en enkel op bepaalde lenzen redelijke resultaten neerzet (bvb 200/2 AFS VR). Voor elke supertele zou eigenlijk een 'dedicated' converter moeten bestaan...
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Kwaliteitsverlies ligt niet noodzakelijk aan de lens of de TC zelf, maar aan de combinatie van beide.
          Het kan heel goed zijn dat de TC20 III een heel goede converter is, maar dan ook weer niet universeel te combineren is en enkel op bepaalde lenzen redelijke resultaten neerzet (bvb 200/2 AFS VR). Voor elke supertele zou eigenlijk een 'dedicated' converter moeten bestaan...
          Ik kan niet echt een lens vinden die met die 2x van Nikon echt betere resultaten toont dan een Canon alternatief, zelfs met die allernieuwste 200F2 VR II , wat nu niet onmiddellijk een rommellensje is , de prestaties van die 2X zijn in mijn ogen vrij pover...
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Ik kan niet echt een lens vinden die met die 2x van Nikon echt betere resultaten toont dan een Canon alternatief, zelfs met die allernieuwste 200F2 VR II , wat nu niet onmiddellijk een rommellensje is , de prestaties van die 2X zijn in mijn ogen vrij pover...
            Al foto's gezien van de 200 2.0+tc2.0 III ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
              Al foto's gezien van de 200 2.0+tc2.0 III ?
              Neen, niet direct foto's, maar als ik dit zie http://www.the-digital-picture.com/R...mp=4&APIComp=1 , dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat die 2x extender toch niet van zo'n denderende kwaliteit blijkt te zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Neen, niet direct foto's, maar als ik dit zie http://www.the-digital-picture.com/R...mp=4&APIComp=1 , dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat die 2x extender toch niet van zo'n denderende kwaliteit blijkt te zijn
                Vraag is natuurlijk of het gebruikte exemplaar op voornoemde website wel een goed exemplaar is.
                Op een aantal forums heb ik toch al schitterende resultaten gezien van deze converter in combinatie met de 300/2.8 VR II, de lens waar hij oorspronkelijk mee op de markt kwam.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik gebruik de Nikon TC-20E III in combinatie met de 70 - 200 VRII en ben daar wel tevreden mee.
                  Ook gezien het gewicht van deze combinatie.
                  De geplaatste foto's zijn genomen op 400mm F7.1

Comment

Om de twijfel nog wat groter te maken:
                    http://www.the-digital-picture.com/R...mp=3&APIComp=2
                    De resultaten van deze test zijn naar mijn ervaring volkomen waardeloos, lachwekkend zelfs. Er is uiteraard een verschil, maar het is bijlange niet zo groot als hier gesuggereerd. Ofwel is het gebruikte materiaal defect, ofwel weten de reviewers niet hoe het te gebruiken

Op het allerbeste Nikon glas kan de TC-20EIII zonder probleem op de grootste opening gebruikt worden, mits je je onderwerp exact in het centrum plaatst. Wil je een groot vlak scherp, dan moet je 1 stop diafragmeren. het volledige frame scherp bereik je met 2 stops dicht, al zal een langere prime zonder TC hier altijd beter presteren.

Tov de TC-17EII hangt het gewoon af op welk toestel je het gaat gebruiken: Op de APS-C toestellen met hun hogere pixeldensiteit is de winst aan detail eerder minimaal. Op D3/D700 is het verschil groter. Naar mijn aanvoelen is de TC-20EIII dan ook de meest aangewezen extender voor gebruik met deze 12MP FX toestellen

Vergelijkingen met de TC-14EII zijn eerder nutteloos. Een testkaart zal altijd scherper blijven, omdat reviewers hun toestel + objectief gewoon dichterbij schuiven. Als ons onderwerp in de vrije natuur ook even rustig zou blijven zitten, hebben we allemaal genoeg aan een 100mm objectief...
                    Last edited by frank207be; 11 maart 2011, 20:37.

Comment

D3-200 2.0 en 2.0tc III Diafragma F5 Uit de hand

Comment

Hier ook 3 voorbeeldjes van de TC-20EIII teleconverter...

Foto's

Comment

Working...
                        X