Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm 1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 85mm 1.8

Ik heb de Canon variant en vind dit een prima lensje. Prachtige bokeh. En niet alleen goed
    voor portretten trouwens. Ik denk hierbij aan concerten bij minder of slecht licht. Maar ik
    neem ze ook wel mee naar zee, fijne afstand om mens en elementen ongestoord vast te
    leggen. (Een 70-200 zal in dit opzicht nog wel beter zijn, maar daar heb ik het geld niet
    voor.)

Comment

Een 28-200 zal inderdaad iets minder geschikt zijn voor échte portretfotografie.
      Het is natuurlijk niet gezegd dat je er geen leuke foto mee zal kunnen nemen :-)
      Als je het diafragma gaat vergelijken. Je spreekt van een minimum waarde van f3.3 maar die minimumwaarde zal verder verhogen naarmate je meer zal inzoomen.
      Je moet bijvoorbeeld eens inzoomen tot 85mm. Waarschijnlijk zal je diafragma al richting f5 gaan. Die minimumwaarde zegt iets, maar ook niet alles. Om het maximum aan kwaliteit en scherpte te halen moet je best het diafragma een paar stops hoger instellen dan de uiterste waarde. Dan zal je moeten vaststellen dat je diafragma al behoorlijk anders is, met minder scherptediepte en er ook veel meer licht zal nodig blijken.

Om je helemaal te overtuigen moet je beslist eens een prime lens met F1.8 proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        ik heb mijn 18-200mm vlug verkocht na het aankopen van een tweedehands 80-200mm...
        Idem hier...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andydeglorie Bekijk bericht
          Een 28-200 zal inderdaad iets minder geschikt zijn voor échte portretfotografie.
          Het is natuurlijk niet gezegd dat je er geen leuke foto mee zal kunnen nemen :-)
          Als je het diafragma gaat vergelijken. Je spreekt van een minimum waarde van f3.3 maar die minimumwaarde zal verder verhogen naarmate je meer zal inzoomen.
          Je moet bijvoorbeeld eens inzoomen tot 85mm. Waarschijnlijk zal je diafragma al richting f5 gaan. Die minimumwaarde zegt iets, maar ook niet alles. Om het maximum aan kwaliteit en scherpte te halen moet je best het diafragma een paar stops hoger instellen dan de uiterste waarde. Dan zal je moeten vaststellen dat je diafragma al behoorlijk anders is, met minder scherptediepte en er ook veel meer licht zal nodig blijken.

Om je helemaal te overtuigen moet je beslist eens een prime lens met F1.8 proberen.
          Dat noem ik nu eens een duidelijk, vriendelijk antwoord! Bedankt! Vanaf het moment dat ik terug wat geld heb gespaard, zal ik zeker eens een 1.8 proberen
          Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Comment

mercie allemaal.... lijkt erop dat ik toch eens moet uitkijken voor een 85mm 1.8 op de kop te tikken...
            Nikonian

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom V Bekijk bericht
              Idem hier...

+1 hier. hij komt hier nog amper de doos uit ...
              Racing Pics
              Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

eventueel de 105 micro f2,8 vr ook in overweging nemen.

een beetje 2 vliegen in 1 klap.
                mij lijkt dit voor de amateur een beetje een breder inzetbare lens.
                omdat je hiermee portretten kan maken (lees maar enkele reviews van deze lens) maar ook macro fotografie doen.

tenzij je echt een specifieke lens wil hebben. of echt de 1,8 wil hebben,
                de 85 f 1,8 is zeker een goede lens, je moet je geen zorgen maken.

Comment

Working...
                X