Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 met oudere lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D50 met oudere lens

Oorspronkelijk geplaatst door Benoit Ingels Bekijk bericht
    u heeft gelijk

het is een standaard antwoord die ik mijn geheugen had opgeslagen voor oude af lezen voor gebruik met de d40/d60/d5000 ik dacht dat d50 ook tot die categorie behoorde.
    maar ook je informatie betreffende de d40/d60/d5000 is niet correct.... FX lenzen zijn evengoed volledig compatibel met deze toestellen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      maar ook je informatie betreffende de d40/d60/d5000 is niet correct.... FX lenzen zijn evengoed volledig compatibel met deze toestellen...
      u heeft gelijk maar ik had het over oude lezen af lezen. FX lezen dacht ik nieuwe lezen te zijn ontworpen voor full frame body's.

Comment

@xJOMAXx

er is zopas een 18/70 te koop gezet hier op BD voor 120 euro, daar kan je al goed mee uit de voeten. Zeker goed als je nog wat kan onderhandelen en het natuurlijk niet te ver rijden is.

En het besluit voor je lenzen is dus dat alle AF lenzen werken op je D50, zowel AF-D als
        AF-S en zowel DX(crop) als FF lenzen.

hier heb je nog een mooi tabelletje;

mvg Jozef
        D800 en een goed glasservies

Comment

u heeft gelijk maar ik had het over oude lezen af lezen. FX lezen dacht ik nieuwe lezen te zijn ontworpen voor full frame body's.
          Tja, weer verkeerd;

Oude AF-D lenzen zijn ook FF(FX) lenzen want FF is gelijk aan 35mm film.

Alle oude lenzen zijn trouwens FX want je had toen geen croptoestellen.
          Wat natuurlijk niet zegt dat ze volledig compatibel zijn met moderne Dslr's
          maar Ken's tabelletje uit m'n vorige post zegt het mooi.

mvg Jozef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
            Tja, weer verkeerd;

uh uh er zijn toch camera's voor APS film gemaakt en daarop zaten APS lenzen. Ongeveer hetzelfde formaat als APS-C sensors. Nikon heeft daarvoor verwisselbare IX lenzen gemaakt. Men heeft dat nooit cropcamera genoemd, maar eigenlijk is het dat wel.

APS is beter gekend als de film in cassette.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ontzettend bedankt allemaal!
              Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Comment

uh uh er zijn toch camera's voor APS film gemaakt en daarop zaten APS lenzen. Ongeveer hetzelfde formaat als APS-C sensors. Nikon heeft daarvoor verwisselbare IX lenzen gemaakt. Men heeft dat nooit cropcamera genoemd, maar eigenlijk is het dat wel.

APS is beter gekend als de film in cassette.
                Je hebt idd gelijk maar dan kan je ook nog lenzen zoeken van reflexcamera's met 110 film want dat is er ook geweest.
                Ik denk dat Af-d en Af-s lenzen voor de topicstarter al genoeg stof zijn hé.

grtjs Jozef

Comment

Je hebt idd gelijk maar dan kan je ook nog lenzen zoeken van reflexcamera's met 110 film want dat is er ook geweest.
                  Ik denk dat Af-d en Af-s lenzen voor de topicstarter al genoeg stof zijn hé.

grtjs Jozef
                  Inderdaad . Bedankt!
                  Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Comment

Tja, weer verkeerd;

Wat natuurlijk niet zegt dat ze volledig compatibel zijn met moderne Dslr's
                    maar Ken's tabelletje uit m'n vorige post zegt het mooi.

mvg Jozef
                    fx = een digitale term gegeven aan die digitale full frame toestellen wanneer ik het heb over fx lenzen zijn het de nieuw lenzen niet de oude ff lenzen.

Comment

Nog een vraagje:

de standaardlens van Nikon F65, namelijk Nikkor AF 28-80mm f/3.5-5.6D wordt gecropt voor de D50.

Welke afmetingen zou ze dan hebben? Is de kwaliteit hiervan doenbaar?

Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                        Nog een vraagje:

de standaardlens van Nikon F65, namelijk Nikkor AF 28-80mm f/3.5-5.6D wordt gecropt voor de D50.

Groeten
                        Je krijgt een beeldhoek die gelijk is aan een 37-120mm zoom op film. Kwaliteit is doenbaar, maar niet geweldig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht

Cropfactor van een D50 is 1.5. Dit verandert enkel iets aan de beeldhoek, voor de rest blijft de lens hetzelfde. Je moet dit zien alsof je een van je huidige foto's op 10/15 gaat uitsnijden om een foto van 6.66/10 over te houden, en die dan gaat vergroten naar 10/15.

Om te weten hoeveel breedbeeld je gaat overhouden met je lens, zet je die op 28*1.5=42mm op je huidige camera. Erg breed is dit niet meer, je zal waarschijnlijk snel nog een bredere lens willen bijkopen. Opgepast: het is een dure hobby, aangezien je nooit lenzen genoeg hebt

Wat betreft kwaliteit: gemiddeld gezien presteren lenzen beter in het midden dan in de hoeken. Aangezien je nu enkel het midden gaat gebruiken, denk ik niet dat je kwaliteit zal verliezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                            Je krijgt een beeldhoek die gelijk is aan een 37-120mm zoom op film. Kwaliteit is doenbaar, maar niet geweldig.
                            Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                            Cropfactor van een D50 is 1.5. Dit verandert enkel iets aan de beeldhoek, voor de rest blijft de lens hetzelfde. Je moet dit zien alsof je een van je huidige foto's op 10/15 gaat uitsnijden om een foto van 6.66/10 over te houden, en die dan gaat vergroten naar 10/15.

Om te weten hoeveel breedbeeld je gaat overhouden met je lens, zet je die op 28*1.5=42mm op je huidige camera. Erg breed is dit niet meer, je zal waarschijnlijk snel nog een bredere lens willen bijkopen. Opgepast: het is een dure hobby, aangezien je nooit lenzen genoeg hebt

Wat betreft kwaliteit: gemiddeld gezien presteren lenzen beter in het midden dan in de hoeken. Aangezien je nu enkel het midden gaat gebruiken, denk ik niet dat je kwaliteit zal verliezen.
                            Alvast bedankt voor de reacties. Als het 'doenbaar' is, dan zal ik op zoek gaan naar een betere lens (of wachten op mijn verjaardag ). Maar voorlopig amuseer ik me wel met de tweede oudere objectieven die ik nog heb

Comment

Working...
                            X