Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginner: lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beginner: lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door steffie52 Bekijk bericht
    Is de lens die bij een instapcamera zit, bvb bij de nikon d3100 zit een 18-55 mm lens, goed? Kan je daarmee al verder voor een tijdje? bedankt voor een antwoord!
    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    voor een hele tijd kan je daarmee voort. Ik heb geen idee waar die hysterie vandaan komt dat men zo snel mogelijk van zijn kitlens af zou moeten. Objectief gezien is die Nikkor 18-55 f3.5-5.6 een heel goede lens met een klein beetje meer tonvorming dan de betere lenzen die honderden tot duizend euro duurder zijn.
    Inderdaad: om te beginnen is de Nikkor 18-55 f3.5-5.6 evt. met VR een schitterende lens qua prijs/kwaliteit en waarschijnlijk voor heel wat mensen/omstandigheden voldoende voor 3/4 van alle opnames.

Pas na een tijdje kan je dan zelf inschatten wat je eventueel meer zou willen hebben/kunnen en gericht geld uitgeven!!
    dslr4dummies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
      Inderdaad: om te beginnen is de Nikkor 18-55 f3.5-5.6 evt. met VR een schitterende lens qua prijs/kwaliteit en waarschijnlijk voor heel wat mensen/omstandigheden voldoende voor 3/4 van alle opnames.

Pas na een tijdje kan je dan zelf inschatten wat je eventueel meer zou willen hebben/kunnen en gericht geld uitgeven!!

helemaal mee akkoord (gaat wel over de canon hier)
      Last edited by Jeroen Demaeght; 1 maart 2011, 22:04. Reden: typfout
      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
      hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
        helemaal mee akkoord (gaat wel over de canon hier)
        de vraag van steffie52 enkele antwoorden eerder, ging wel degelijk over de Nikon 3100 en 18-55...
        de oorspronkelijke topic ging over Canon... maar daar ken ik niks van
        maar ik durf aannemen dat de 18-55 van Canon ook wel zéér degelijk te noemen is... zelfs voor een Nikongebruiker
        Last edited by dslr4dummies; 1 maart 2011, 22:13.
        dslr4dummies

Comment

beginners lenzen bestaan niet.
          is alleen in het leven geroepen om een beginnend fotograaf niet meteen op hoge kosten te jagen.
          ook voor een beginnend (hobby)fotograaf, is een goeie lens even belangrijk als voor een gevorderde (beroeps)fotograaf.
          dus als je begint met fotograferen koop dan meteen goeie spullen.
          als je begint......doe het dan meteen goed.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

het is wel zo dat de huidige "beginnerslenzen" erg goed zijn, zeker voor de prijs die je ervoor betaalt

er zullen niet veel mensen het verschil zien tussen een foto in normale omstandigheden genomen met de EF-S 18-55 IS kitlens en één met een veel duurdere lens

tenzij je zeker weet dat je maar één lens gaat kopen (waarom heb je dan een DSLR gekocht ?), hou je beter wat geld over

bij tele bv koop je beter "meteen goeie spullen"
            Last edited by palombian; 2 maart 2011, 13:07. Reden: "meteen goeie spullen" exacte quote van bouk

Comment

ik zou graag 1 willen hebben dat ik voor alles kan gebruiken met goede kwaliteit hiermee kunnen helpen om uit te leggen wat dit (+ EF-S 18-55) allemaal betekent of mij een site kunnen geven waar informatie staat tussen het verschil van al die lenzen.
              Ik zou ook graag willen weten wat voor lens je moet kopen om van ver in het donker en/of licht moet gebruiken.
              qua objectieven moet je met verschillende zaken rekening houden: de lichtsterkte (f number/diafragma), het bereik ervan (bv.: tele, breedhoek), vast brandpunt of niet? (bv vast 50 mm), bouwkwaliteit.

Gemakkelijk is een 18-200 IS voor canon, hier heb je meteen breedhoek en tele in 1, zo'n groot bereik heeft echter nadelen, onder andere meer Chromatische aberratie, vignettering, enz...
              Maar het is te doen om ermee te leren werken of als je geen hoop objectieven kunt meeslepen. Al bij al is het best wel een redelijk goede lens, maar met zijn typische nadelen in de typische superzoomreeksen, De tamron 18-270 is ook wel een aanrader.

Wil je betere kwaliteit neem dan de volgende objectieven.
              je hebt waarschijnlijk de kitlens: 18-55, hou die.
              neem een 55-250 voor tele. Deze lens valt mee qua scherpte en is een goede aanvulling op de 18-55 en heeft een goede IS, ik geloof tot 4 stops.

Ook een optie van ongeveer +_ 100 euro is de 50 mm f1.8 II, deze is scherp, is goed om binnen te fotograferen (mits een bepaalde hoeveelheid lichtinval) en is compact. Wel een vast brandpunt, dus je speelt zelf voor zoom.

Als je echt kwaliteit wilt zit je echter wel weer in een hogere prijsklasse. dan is de EF-s 17-55 is echt een prachtobjectief op een 1,6x cropcamera zoals de 450D

hopelijk heb ik u wat kunnen helpen

Grtz

Miguel
              "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

Comment

Ik stem voor 50mm 1.8! Ik vermoed dat dit ook voor canon heus meevalt van prijs?
                Dit is het soort lensje dat je als eerste aankoop doet maar niet snel zal verkopen.
                Beste prijs/optische kwaliteit denk ik! Dat zou de kitlens moeten zijn op een nieuwe dslr, maar ja, zoom klinkt beter hé...(ben maar aant zwansen, heb zelf ook de 18-55vr en die doet z'n werk ook goed)

Indien je jezelf wil geruststellen over de kitlenzen en dergelijke, bekijk dan gewoon eens wat foto's op het net van bekwame mensen. Dan zal je onmiddelijk zien dat een goed fotograaf met zo'n kitlens betere foto's neemt dan een amateur met de crème de la crème lens..... Of lees de pagina over lenzen van Ken Rockwell, die is steeds zeer positief over bijna alles wat goedkoop is.
                http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
                Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

Comment

ahn de plastic fantastic, gaat voor 100 euro(nieuwprijs)de deur uit. Probeer als het kan misschien nog de Mark I te vinden (ondertussen is het al markII) want die heeft een metalen vatting ipv een plastieken. wordt af en toe nog tweedehands aangeboden.
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Working...
                  X