Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Nikon D 7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens voor Nikon D 7000

Ik zou graag een poging doen in macro, tot zover al wat close-up gedaan maar met macro geen ervaring. Ik ben dus aan het uitkijken naar een macrolens voor de D 7000 en dacht hierbij aan een sigma 105 of 150 of nikon 105. Iemand ervaring met deze lenzen op DX ? Bijkomend; is VR (of dergelijke systeem) nodig voor macro of juist hinderlijk ?
    Vragen die wel al meermaals gesteld zijn en ik heb ook wat lectuur doorgenomen maar ik wou het graag nog eens op een rijtje, voordelen en nadelen. Dit zijn toch vrij dure lenzen en daarom had ik liever direct de juiste gehad;
    Alvast bedankt voor de hulp.
    Photography is an art of observation.

Re: Macrolens voor Nikon D 7000

de oude Nikkor 105 is optisch heel goed maar aan trage kant (heb die zelf)
    de nieuwe 105 met AF-S en VR zal sneller zijn
    en als VR niet geschikt zou zijn voor macro
    kan 't zeker dienen voor portretten !
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Bedankt voor de reactie, kan iemand de Nikkor 105 vergelijken met de Sigma 105 ?
      En misschien een rare vraag maar wat zijn de nadelen van een grotere brandpuntsafstand voor macro ? Voordelen en nadelen van 105 t.o.v. 150 ? Heeft iemand een Sigma 150 ?
      Alvast bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixxel Bekijk bericht
        Bedankt voor de reactie, kan iemand de Nikkor 105 vergelijken met de Sigma 105 ?
        En misschien een rare vraag maar wat zijn de nadelen van een grotere brandpuntsafstand voor macro ? Voordelen en nadelen van 105 t.o.v. 150 ? Heeft iemand een Sigma 150 ?
        Alvast bedankt.
        De Nikkor 105 VR heeft een mooi afgerond diafragma waardoor hooglichten in de onscherpte mooi rond afgetekend worden, de Sigma geeft veelhoekjes. Persoonlijk vind ik dat minder mooi.

Ik heb zelf geen Sigma 150mm, maar het is een van de meest populaire macrolenzen die er zijn. Ze kan zich zonder blozen meten met macrolenzen van Nikon en Canon. De nadelen van een groter brandpuntafstand voor macro? Je hebt het tele-effect, en niet iedereen vind dat even mooi. Langere macrolenzen wegen iets meer, maar ik vind dat geen nadeel.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Kijk eens naar dit linkje,

Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Ik was daarstraks in de fotowinkel omdat ik een macrolens van sigma wilde bestellen.
            Ze raadde mij een 105mm aan (omdat ik voor mijn opleiding ook portretfoto's moet inleveren), nu blijkt er binnenkort van deze lens een nieuwe versie uit te komen met een beeldstabilisator. wat doe ik? wachten?

Comment

Je zou moeten weten wanneer de lens leverbaar is en wat deze mag kosten. Volgens de site van SigmaBenelux zijn deze gegevens nog niet bekend.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buizerd Bekijk bericht
                Ik was daarstraks in de fotowinkel omdat ik een macrolens van sigma wilde bestellen.
                Ze raadde mij een 105mm aan (omdat ik voor mijn opleiding ook portretfoto's moet inleveren), nu blijkt er binnenkort van deze lens een nieuwe versie uit te komen met een beeldstabilisator. wat doe ik? wachten?
                Rekening houdend met de prijs zou ik wachten

Stabilisatie is niet te versmaden voor algemene fotografie; en hiervoor kan je de lens toch ook zeker gebruiken...

Als je puur voor macrowerk zou gaan, ligt het anders natuurlijk

Comment

De Sigma 150 is blijkbaar de meest populaire macrolens, dat zal het waarschijnlijk worden. Is stabilisatie eigenlijk een must voor macro of kan dat met een 150 zonder OS ook ? Geloof dat er een Sigam 150 met OS op de markt komt of reeds is ?

Comment

Normaal gezien komt volgende maand de 150mm met OS op de markt . Maar , de prijs is bijna het dubbele van de versie zonder OS . Volgens de sigma benelux meer dan 1200 Euro . Ik heb net ook de versie zonder OS gekocht , en was al heel moeilijk te bestellen , dus als u het van plan bent beter in een winkel waar ze in voorraad is .

Grtz .

Dirk .
                    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

Comment

OS of geen OS - het belet je onderwerp niet van te bewegen. OS is maar in een heel klein segmentje bruikbaar, bv 1/100 zonder OS, met OS kan je mss tot 1/30ste gaan, maar in 1/30ste bewegen de meeste onderwerpen, macro, portret,... Het is in mijn ogen geen wondermiddel om opeens onder moeilijke omstandigheden toch goeie foto's te kunnen nemen.
                      Het dubbele van de prijs voor OS is echt de moeite niet. Je kunt er nog een tweede macrolens (of andere) voor kopen.
                      Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Masschi Bekijk bericht
                        maar in 1/30ste bewegen de meeste onderwerpen, macro, portret,...
                        vind je ?
                        heb zelf geen stabilisatie op mijn oude Nikkor 105 micro
                        maar als 't maar een fractie van je eigen trilling opvangt zelfs bij 1/100s, kan da toch ni slecht zijn denk ik dan
                        of 't zijn meerprijs waard is, da's andere vraag

't is toch al een lichte tele hé
                        heb zelf ondervonden bij concertshots da 1/60s met 70-200 VR
                        meer scherpe shots gaf dan met andere lenzen zonder VR
                        Last edited by Dirtyharry71; 23 februari 2011, 09:53.
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                        X