Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Product en portret: met welke lens doen julle het ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Product en portret: met welke lens doen julle het ?

Ik heb al heel wat lofzang gehoord over de Nikon AF-S 50mm en 85mm (beide 1.4). Daarom mijn volgende vraagjes ?

1. Ik beschik over een D300 (DX formaat dus), hoewel een FF er misschien wel eens van komt, met als meest gebruikt objectief een AF-S 17-55. Nu zou ik mij graag wat meer toeleggen op studiofotografie: enerzijds voor detail-/sfeerhots van producten en anderzijds voor portretfotografie. Daarnaast doe ik wel wat binnenfotografie van sportevenementen. Concreet: voor productshots: zeer mooie sfeer, perfecte scherpte-diepte, mooie bokeh en voor sportfotografie: licht en scherpte.

2. Stel dan nog dat ik het budget voor de 85mm 1.4 wil spenderen, het verschil met de 50mm is wel erg groot (+/- 1.100 euro duurder). Zie ik hier iets technisch over het hoofd ?

Wat zouden jullie mij aanraden: de 50mm of de 85 ? Of de 50mm gecombineerd met de 85 1.8 die weer heel wat goedkoper is ?

Re: Product en portret: met welke lens doen julle het ?

kijk zeker es naar de sigma 85 f1.4 best wel ok (wel voldoende testen, sigma QC is niet altijd even consequent)

nikon f1.8 AF-D is zeker niet slecht.
    nikon stuff

Comment

Sigma is idd een te overwegen alternatief, maar vraag blijft: de 85mm of 50mm

Comment

zou zeggen de 85, 50 sta je soms echt te dicht voor portret (hoofd en schouders) product maakt het minder uit
        nikon stuff

Comment

waarom geen 85mm f1.8?
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            waarom geen 85mm f1.8?
            dacht net hetzelfde

f1.8 is vaak al meer dan ruim genoeg , zeker als je de luxe hebt om in een studio te werken, waar je de omstandigheden toch vaak wat naar je hand kan zetten qua licht?
            Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darth rikush Bekijk bericht
              dacht net hetzelfde

f1.8 is vaak al meer dan ruim genoeg , zeker als je de luxe hebt om in een studio te werken, waar je de omstandigheden toch vaak wat naar je hand kan zetten qua licht?
              in studio ga je nooit met f1.8 werken... tracht maar eens je studio lampen in te stellen zodat je op f1.8 kan werken... heel dikwijls hebben die veel te veel power daarvoor...
              ik zie ook niet in waar om je het nodig zou hebben...

in studio moet je geen onderscheid maken van je model en de achtergrond door de DOF
              voor locatie fotografie is dat nuttig, niet voor studio....
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hartelijk dank voor de reacties ... die 1.8 is bovendien een heel stuk budgetvriendelijker, dus dat scheelt. Heeft iemand een idee waarom die 50mm 1.4 slechts 1/3 van de prijs is van de 85mm 1.4, technisch zit er toch niet zoveel verschil tussen, of vergis ik mij ergens ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrankL Bekijk bericht
                  Hartelijk dank voor de reacties ... die 1.8 is bovendien een heel stuk budgetvriendelijker, dus dat scheelt. Heeft iemand een idee waarom die 50mm 1.4 slechts 1/3 van de prijs is van de 85mm 1.4, technisch zit er toch niet zoveel verschil tussen, of vergis ik mij ergens ?
                  je vergist je... 't groot verschil zit 'm in 't glas...

Comment

Ik zou voor de 105 macro 2.8 gaan.
                    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Ben super-tevreden van mijn 85 f1.8, is een superlens
                      Nikon Df

Comment

Heb me onlangs de 85 1.8 voor portretjes aangeschaft. Prima lens. Dik tevreden. 50 vind
                        ik ook net iets te veel op het onderwerp zitten.

Comment

Een brandpuntafstand van 50 mm op een cropcamera is voor een portret vaak te weinig, vooral als je een krap gekaderd portret maakt. Neus en kin worden als het ware vergroot.

Sigma levert een 70 mm/2.8 macro. Fraai objectief. De AF kan mij ervan niet bekoren.

De al eerder genoemde Nikkor 85mm/1.8 is een alternatief. Mooi objectief en je kan spelen met scherptediepte.

Ga je ooit overstappen naar FX formaat dan is die 85 mm weer te krap. Een 105 mm zou dan het overwegen waard zijn.

Succes met je keuze!
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            Een brandpuntafstand van 50 mm op een cropcamera is voor een portret vaak te weinig, vooral als je een krap gekaderd portret maakt. Neus en kin worden als het ware vergroot.

Interessante opmerking ... maar hier ontbreekt mij wat technische bagage, bedoel je dat een 50mm tegenover een 85mm (beide op een cropcamera) dus meer vertekening zou geven bij een close up ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrankL Bekijk bericht
                              Interessante opmerking ... maar hier ontbreekt mij wat technische bagage, bedoel je dat een 50mm tegenover een 85mm (beide op een cropcamera) dus meer vertekening zou geven bij een close up ?
                              kijk hier eens

Comment

Working...
                              X