Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade doen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• upgrade doen

Beste

Begin vorig jaar kocht ik een Sony A330 met kitlens 18-55mm.
    Omdat ik meer zoombereik wou, kocht ik in juni een Tamron 18-200mm welke ik sindsdien eigenlijk als standaard lens gebruik.
    Nu heb ik eens aandachtig mijn foto’s onderzocht en blijkt dat ik het bereik tussen 70/80-150/160mm nauwelijks gebruik en ook de kwaliteit op beide uitersten wat onbevredigend uitkomt Bijgevolg wil ik de twee genoemde lenzen vervangen door een breedhoekzoom (is dit een goede benaming?) en een telezoomlens.

Als breedhoekzoom(?) had ik mijn zinnen gezet op de Sigma DC 17-70 f/2.8-4.0 Macro OS HSM Sony of de Sigma DC EX 17-50mm F2.8 OS HSM Sony. Aangezien 70 % van mijn, kortebereikfoto’s(?) op 18mm en 50-70mm zitten, gaat mijn voorkeur uit naar de 17-70 van Sigma maar ook omdat ik nogal regelmatig in minder goed belichte omstandigheden/locaties fotografeer, lijkt de vaste 2.8 waarde mij ook best interessant, hoewel ik dan wel mijn70mm bereik verlies. Anderzijds krijg ik de indruk bij het lezen van diverse opinies alsook eigen vergelijktests(pogingen) dat het 50-70mm verschil toch ook niet altijd zo groot is.
    Wat telezoom betreft, behoort een bereik tot 4-500mm tot de wishlist maar voorlopig ga ik mij tevreden houden met een 70/75-300mm hetgeen vooral voor natuur en dierenfotografie zal dienen. Hier weet ik echter niet helemaal zeker of een hoge f-waarde van groot belang is terwijl de prijzen uiteenlopen van 139€ tot 800+€. Of maakt het verschil 200-300mm niet zo veel uit en ga ik beter voor een lichtsterke telezoom met een wat hogere f-waarde.

Het maximumbudget ligt op 450-500€ per lens.

Weet niet of het belangrijk is maar voor het einde van het jaar wil ik ook mijn camera vervangen(of aanvullen) met een toestel met video-optie maar blijf hierin wel bij Sony.

Graag ontving ik van jullie enige tips of ervaringen betreffende het bovenstaande met alvast dank bij voorbaat

Vriendelijke groet
    Geert
    Last edited by loner; 16 februari 2011, 14:52.

Re: upgrade doen

Oorspronkelijk geplaatst door loner Bekijk bericht
    Beste

Begin vorig jaar kocht ik een Sony A330 met kitlens 18-55mm.
    Omdat ik meer zoombereik wou, kocht ik in juni een Tamron 18-200mm welke ik sindsdien eigenlijk als standaard lens gebruik.
    Nu heb ik eens aandachtig mijn foto’s onderzocht en blijkt dat ik het bereik tussen 70/80-150/160mm nauwelijks gebruik en ook de kwaliteit op beide uitersten wat onbevredigend uitkomt Bijgevolg wil ik de twee genoemde lenzen vervangen door een breedhoekzoom (is dit een goede benaming?) en een telezoomlens.

Als breedhoekzoom(?) had ik mijn zinnen gezet op de Sigma DC 17-70 f/2.8-4.0 Macro OS HSM Sony of de Sigma DC EX 17-50mm F2.8 OS HSM Sony. Aangezien 70 % van mijn, kortebereikfoto’s(?) op 18mm en 50-70mm zitten, gaat mijn voorkeur uit naar de 17-70 van Sigma maar ook omdat ik nogal regelmatig in minder goed belichte omstandigheden/locaties fotografeer, lijkt de vaste 2.8 waarde mij ook best interessant, hoewel ik dan wel mijn70mm bereik verlies. Anderzijds krijg ik de indruk bij het lezen van diverse opinies alsook eigen vergelijktests(pogingen) dat het 50-70mm verschil toch ook niet altijd zo groot is.
    Wat telezoom betreft, behoort een bereik tot 4-500mm tot de wishlist maar voorlopig ga ik mij tevreden houden met een 70/75-300mm hetgeen vooral voor natuur en dierenfotografie zal dienen. Hier weet ik echter niet helemaal zeker of een hoge f-waarde van groot belang is terwijl de prijzen uiteenlopen van 139€ tot 800+€. Of maakt het verschil 200-300mm niet zo veel uit en ga ik beter voor een lichtsterke telezoom met een wat hogere f-waarde.

Het maximumbudget ligt op 450-500€ per lens.

Weet niet of het belangrijk is maar voor het einde van het jaar wil ik ook mijn camera vervangen(of aanvullen) met een toestel met video-optie maar blijf hierin wel bij Sony.

Graag ontving ik van jullie enige tips of ervaringen betreffende het bovenstaande met alvast dank bij voorbaat

Vriendelijke groet
    Geert
    Tja, kwaliteitslenzen en goedkoop gaat helaas niet samen
    Met je budget zal je keuzes moete maken.

Ik zou toch een 2.8 versie kiezen, en de 70 tov die 50 is een grote pas voorwaarts.
    Maar de 2.8 zal je meer mogelijkheden geven.
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Ga voor de Sigma 17-50/F2.8, een dijk van een lens en zelfs beter als de Nikon/Canon/Tamron variant. De Sigma 17-70 is ook niet slecht, maar bij 50 en 70mm moet je hem dichtknijpen tot F5.6 voor goede resultaten. De 17-50/2.8 heeft al direkt vanaf F2.8 op eender welke brandpuntsafstand een zeer hoge scherpte.
      Qua tele, hangt ervan af, maar ik zou kiezen voor een Sigma 50-500mm, dan ga je later niet klagen dat je te weining bereik hebt. Gebruik je die specifiek voor de vogeltjes dan is een Sony 500mm Reflex ook een goede optie, ik ben er toch tevreden over. Heb je die 500mm niet nodig, de Sony 70-300g is de beste lens in zijn klasse, dus ook beter als de Nikon/Canon variant.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Dit is inderdaad niet helemaal onbelangrijk: als je nieuwe Sigma-lenzen koopt, zorg er dan voor dat ze een sticker "a33-a55 compatible" dragen op de doos - klik

NB: de Tamron 17-50 F2.8 XR Di II LD is ook een zeer goede, betaalbare optie (zelfs iets goedkoper dacht ik)
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Beste

als je bij Sony blijft, zou ik zeker splitsen.
          fotocamera voor foto,s en een videocamera voor video.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            als je bij Sony blijft, zou ik zeker splitsen.
            fotocamera voor foto,s en een videocamera voor video.
            grt,bouk.
            En toch zijn er die een fototoestel kopen alleen voor video (5D mkII)
            Ach ja, soms is het makkelijk als het kan in 1 toestel (foto/video)
            Maar je moet een behoorlijke vaste hand hebben en wat zoom-ervaring, want het blijft helaas manueel scherstellen.
            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Beste,

De videofunctie zou de hoofdreden zijn voor het veranderen van toestel want technisch gezien heb ik nog genoeg mogelijkheden te ontdekken bij mijn huidig toestel. Gezien de adviezen zal de a330 dus nog wel enige tijd voor plezier (moeten) zorgen.

Maar waar het hier om gaat zijn de lenzen natuurlijk. Ik weet dat mijn budget naar ‘semi-prof’maatstaven niet al te groot is, maar die ‘semi-prof’prijzen zijn voor mij niet altijd bereikbaar, noch heb ik het er (momenteel) voor over. Ter illustratie; de locale fotograaf raadde mij, met het zoombereik in gedachten, de Sony 16-105/135mm CZ aan, een schijnbaar klasselens maar ik ben bang dat deze voor mij niet lichtsterk genoeg is en dan daar bijna 800€ aan geven vind ik niet bevredigend. Geef mij dan een kleiner bereik maar een goeie lichtsterkte. Net omwille van het regelmatig binnen en in andere minder gunstig belichte omstandigheden fotograferen.
              Wat de telezoom betreft, heb ik bijvoorbeeld reeds bijzondere lofzangen gelezen over de Sony 70-300 G lens en als ik wat spaar kan ik die ook wel kopen maar, ben niet zeker of voor mij, being an amateur, het hogere niveau als mooiere bokeh, betere DOF, en wat heb ik nog gelezen, ook echt zichtbaar of zelfs belangrijk() gaan zijn om zijn, meer dan dubbele prijs, voor mij persoonlijk dan, te verantwoorden.
              Ik kan ook de 70-300mm van 140€ nemen maar daar voel ik mij dan ook niet echt helemaal zeker bij.

Met vriendelijke groet
              Geert

Comment

@alex hoewel ik over die Bigma toch redelijk positieve commentaren heb gelezen, boeit me die niet echt omdat het een 10X zoom is en ik toch al meermaals heb gelezen dat kwalitatief gezien, een 4x of 5x zoom toch een 'maximum zou zijn.

In essentie is mijn streefdoel een korte-afstand zoomlens 17-70 dan wel 17-50, liefst lichtsterk gecombineerd met een telezoom 70-300.
                Echter zit ik dan met die overbrugging 50-70mm die wegvalt. Nu blijkt uit mijn 'onderzoekje' van fotogegevens dat ik die afstand daartussen nauwelijks gebruik maar 50mm en 70mm op zich gebruik ik dan weer, onbewust, vrij veel. Maw, de hoofdreden om naar de 17-70mm te gaan(hoewel mijn voorkeur naar de constante f2.8 van de 17-50mm gaat) is om niet steeds te moeten switchen tussen de korte en de telelens.

Comment

Ga voor de Sigma 17-50/F2.8, verschil tussen 70 en 50mm zijn een paar stappen. Je hebt een lichtsterke lens die in slechte lichtomstandigheden beter zal focussen omwille vd F2.8, en je krijgt professioneel ogende foto's als je op 50mm en F2.8 portretten maakt, dat is een luxe als je dat kan.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50

Comment

Beste,

Omwille van de constante 2.8 lichtsterkte, wordt het vermoedelijk toch de Sigma 17-50mm f2.8. Overigens kan ik, als de kwaliteit van deze lens echt zo goed is, in uiterste gevallen nog wat croppen(ter compensatie van die 70mm) zonder al te veel kwaliteitsverlies, klopt die redenering ?

Wat de tele betreft, zie ik effe door het bos de bomen niet meer daar er, alleen al voor mijn Sony Alpha, meerdere 70-300mm varianten bestaan.
                    Ik heb al diverse sites geraadpleegd maar vermits ik helemaal niet technisch aangelegd ben, vroeg ik me af wie mij in lekentaal de voornaamste verschillen kan uitleggen tussen bvb deze of deze en deze. Ik kan moeilijk geloven dat enkel een betere afwerking de meerprijzen verantwoordt.
                    Of spaar ik beter even door voor dit model ook weer omwille van de lichtsterkte en dan indien nodig ook croppen om opnieuw die 100mm eventueel ietwat te compenseren.
                    Het vele lezen allerhande heeft mij overgehaald kwaliteit boven mm's te verkiezen, hoewel die kwaliteit nog steeds toch wel een max budget heeft.
                    Ik hoop dat jullie mij nog wat kunnen adviseren want de technische reviews zijn mij namelijk niet altijd even duidelijk.
                    Alvast dank bij voorbaat.

vriendelijke groet
                    Geert

Comment

De niet-os versie vd Sigma 70-200/F2.8 zou ik links laten liggen, beeldkwaliteit is stukken minder als de OS versie en soft op F2.8 waarvoor je hem toch wil kopen. Ik zou voor de Tamron 70-200/F2.8 gaan, dezelfde beeldkwaliteit als de dure os-versie vd Sigma voor een mooi prijsje Tamron 70-200/F2.8. De Tamron is niet gestabiliseerd maar je hebt een Sony, dus niet nodig want in de body.
                      Die lens van 139€ van Tamron, eerlijk gezegd, daar kijk ik zelfs niet meer naar.
                      Wil je een lens waar je geen spijt van gaat krijgen, neem de Sony 70-300g of de Tamron 70-200/F2.8, met een voorkeur voor de F2.8 van de Tamron.
                      Over de Sigma 17-50/F2.8: je 18-55mm kitlens presteert prima, alleen op 50mm is het iets minder. Neem de Sony 50mm/1.8, die zelfs beter presteert als de Nikon/Canon varianten, en al direkt bruikbaar vanaf F1.8, wat zeker bij de Canon niet het geval is. Voor 159€ heb je die al, het geld dat je hiermee spaart kan je uitgeven aan een telezoom.
                      Last edited by alex606; 18 februari 2011, 20:01.

Comment

Wat de tele betreft, zie ik effe door het bos de bomen niet meer daar er, alleen al voor mijn Sony Alpha, meerdere 70-300mm varianten bestaan.
                        Ik heb al diverse sites geraadpleegd maar vermits ik helemaal niet technisch aangelegd ben, vroeg ik me af wie mij in lekentaal de voornaamste verschillen kan uitleggen tussen bvb
                        deze of
                        deze en
                        deze. Ik kan moeilijk geloven dat enkel een betere afwerking de meerprijzen verantwoordt.
                        Of spaar ik beter even door voor dit model
                        Kijk alvast eens op de volgende links, in volgorde:
                        - http://www.dyxum.com/lenses/Tamron-A...o_lens283.html
                        - http://www.dyxum.com/lenses/Sony-AF-...6_lens316.html
                        - http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-70...S_lens549.html
                        en
                        - http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-70...M_lens452.html

Je kan via de links meteen op zoek naar nog tal van andere opties
                        De individuele scores moet je wel met een korrel zout nemen, maar het geeft wel een idee. Via de reviews zie je ook dat er nog veel meer is buiten bouwkwaliteit. Hou er ook rekening mee dat de laatste een stuk groter is en bijna 3 keer zo zwaar als de andere
                        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

De 17-50 Sigma is wellicht optiosch interessant. Echter, een brandpuntafstand van 50 mm met een cropfactor van 1.5 vind ik erg kort. Zeker als je een wat sterk gekaderd portret maakt kan je dan beter voor 70 of 85 mm kiezen. Bij 50 mm wordt neus en kin soms te sterk vergroot, is meestal niet zo fraai!
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Beste,

Hopelijk stamp ik niet tegen schenen maar portretfotografie boeit mij persoonlijk niet zoveel. Wellicht omdat ik niet sociaal genoeg aangelegd ben. nogal mensenschuw eigenlijk
                            Uiteraard leg ik wel graag regelmatig mijn vrouw en kinderen vast op de gevoelige plaat maar die schitteren met eender welke lens.
                            Mijn interesse ligt echter vooral in natuur (dier en plant), landschap en architectuurfotografie. kan de 50mm f1.8 ook daar van enig nut zijn ?

Btw; mijn kitlens 18-55mm was idd niet echt slechte kwaliteit maar moest de 50mm f1.8 er komen, kan ik dan ook niet beter, weliswaar op termijn, een echte breedhoek erbij nemen voor de echte landschaps- en architectuurfoto's ?

Met dank en vriendelijke groet
                            Geert
                            Last edited by loner; 18 februari 2011, 21:47.

Comment

Hopelijk stamp ik niet tegen schenen maar portretfotografie boeit mij persoonlijk niet zoveel
                              Ik ben ook geen portretmens mezelf, heb 248 foto's op mijn website en je ziet niet één portret. Een groothoeklens vind ik is een must voor elke hobbyfotograaf, dus ik zou het doen ja, maar niet die Sigma die je laat zien, ik zou voor de Sigma 8-16mm gaan, veel scherper. Ik heb de Sigma 10-20/F4-5.6 en de foto's zijn ok, maar dat is het ook, vind die een beetje soft.

Comment

Working...
                              X