Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik heb een 550d met 18-135mm lens nu zou ik een macro lens bij willen voor portret fotos
welk een lens raden jullie mij aan ik had gedacht van een 50mm 1.4
Een portretfoto is een foto die een persoon (of soms een dier) laat zien op zo'n manier dat het iets laat zien over de persoon zelf. Het is aan de fotograaf om het beste uit mensen naar voren te halen en dit in een portret te tonen.
De 100mm f2,8 macro (en ook de 100mm f2,8 L IS) is bruikbaar als portretlens.
Voor een 550D is er ook nog een EF-S 60mm f2,8 macro.
Als ik een keuze moest maken tussen de 50mm f1,4 en de 85mm f1,8 dan zou het de 85mm worden omdat die net iets beter is, en ze kost ongeveer hetzelfde.
De AF van de 85mm is ook veel sneller waardoor je die ook voor bijvoorbeeld indoor-sport heel erg goed kunt gebruiken.
De Canon 100mm macrolenzen hebben ook allebei een snelle AF.
Ik had een 50mm f1,4 en een 85mm f1,8. De 50mm heb ik ondertussen verkocht omdat ik die bijna nooit gebruikte, de 85mm hou ik wel bij omdat die (samen met de 135mm f2,0 L) heel goed is voor concertfotografie op plaatsen waar er echt niet veel licht is (als er wat meer licht is dan gebruik ik daarvoor de 70-200 f2,8 L IS II).
dacht zo van een 350 euro eigenlijk weet ik niet wat het kost ben daar echt nog niet in thuis ben een beginner
Ben je bekend met de basis principes Diafragma, sluitertijd ISO etc. ? En weet je het toe te passen ?
Voor portret fotografie kun je erg veel objectieven gebruiken. Van vast brandpunt (prime) tot (tele)zoom objectief. Het is maar wat je zelf prettig vind fotograferen/werken. Dit verschild per persoon.
Primes kun je bijvoorbeeld denken aan 28 | 50 | 85 | 100 | 135 | 200. En zo zijn er ook een groot aantal zooms te benoemen die gebruikt kunnen worden.
Zelf heb ik een Canon 50 II f/18. Die ik zelden tot nooit gebruik, maar wel vaak uitleen aan vrienden. Die hem hoofdzakelijk gebruiken voor portreten. Leuk lens voor niet al te veel geld. Nog geen 100 euro. Ook wel plastic fantastic genoemd
De 50mm f/1.8 lens wordt door fotografen vaak liefkozend de 'Plastic Fantastic' of de 'Nifty Fifty' lens genoemd. De bouwkwaliteit mag dan niet briljant zijn (plastic), de lage prijs (onder de € 100) en de prestaties (lichtsterk, mooie kleuren, scherp) zorgen ervoor dat hij de benaming Fantastic meer dan waard is.
Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
Als je voor een 50mm gaat, dan zou ik je de 1.4 van Canon willen aanraden, ik vind die toch een stuk beter dan de 1.8. Het mag dan wel de plastic fantastic zijn, maar ze is en blijft een plastieken doosje, precies eentje van fisher price.
Ik heb die van mij net vervangen door de 1.4 en ben daar toch gelukkiger mee.
Verder is de 100mm L IS ook een superlens, maar wel serieus boven het budget dat je voorstelde. Toch vind ik ze haar geld zeker waard.
Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM
Comment