Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens voor D90

    Ik twijfel tussen de AF-S DX 85mm en de AF-S 105mm
    De 85 mm is voor een DX camera, de 105mm voor Full Frame
    Wat is nu precies het verschil, heeft de ene voor of nadelen tegenover de andere ?
    Ik zou de lens willen gebruiken voor Macro en productfotografie of sla ik de bal hier helemaal mis ?
    Graag een klare uitleg , ik kom nog uit het analoge tijdperk

    Groeten, Fossil

  • #2
    Re: Macro lens voor D90

    Beide objectieven zijn perfect voor de genoemde toepassingen bruikbaar; de 105 mm is echter te gebruiken op zowel een DX alsmede een fullframe body, terwijl de 85 mm een specifiek DX objectief is en bij gebruik op een fullframe body pixelverlies oplevert doordat er een kleiner deel van de sensor gebruikt wordt.
    Afhankelijk van wat je wil doen in de macrofotografie, kun je de 105 mm beter kiezen als je ook interesse hebt in het vastleggen van insecten. Beide objectieven hebben ook VibratieReductie aan boord, zodat je iets langere sluitertijden kan gebruiken zonder het risico te lopen op een bewogen beeld t.g.v. je eigen beweging.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens voor D90

      Dank je, zijn beide lenzen ook bruikbaar voor portretfotografie, of zie ik dat verkeerd ?

      groeten, Fossil

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens voor D90

        ik gebruik bijna altijd de 105 vr macro lens voor als ik shoots, portretten doe ,mooie dof en goed scherp ,lenzen zijn daar zeker geschikt voor!
        gr.Danny

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens voor D90

          Oorspronkelijk geplaatst door Fossil Bekijk bericht
          Dank je, zijn beide lenzen ook bruikbaar voor portretfotografie, of zie ik dat verkeerd ?

          groeten, Fossil
          met een achterkant van een bijl kan je ook een nagel in kloppen...

          niet zo goed... door hun specifieke eigenschappen (macro), focussen ze erg traag... als je er naast zit... duurt het erg lang en ben je soms het moment kwijt...
          kunnen ook erg scherp overkomen...

          voor portret beter naar een echte portret lens gaan bv.. 85mm f1.8 of f1.4
          die hebben ook een veel mooiere bokeh en heel fijne DOF
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment

          Working...
          X