Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte en f-getal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Scherptediepte en f-getal

De afstand tot de achtergrond, juist ja. Wat ik meende te zeggen was dat het onderwerp zich niet verplaatst had voor de tweede
    foto, maar inderdaad, als de fotograaf zich verplaatst dan is zijn "kijk" op de achtergrond anders alhoewel die niet bewogen heeft.
    Ik ben blij dat we er zo ongeveer zijn, bedankt voor het geduld en de volharding om te blijven antwoorden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
      Je bedoelde dat sommige zoekers er niet goed genoeg voor zijn?
      Het kwartje is gevallen.....

Comment

Jaja, uiteindelijk valt een licht muntje ook (volgens sommigen zelfs even snel dan een zwaar )
        't Is hier weliswaar niet het juiste sub-forum om daar wat dieper op in te gaan, maar nu het er toch over gaat....
        De helderheid van de zoeker is iets wat me wel zorgen baart bij de keuze van een reflextoestel. Aan de ene
        kant weet ik dat een prisma beter is, aan de andere kant weegt dat meer dan een spiegel en gewicht is, althans voor
        mij, geen onbelangrijke factor. Het is wellicht wat kort door de bocht om aan te nemen dat indien fabrikanten wel
        een DOF knop voorzien, dat ook betekent dat de functie buikbaar zal zijn. Wel lees ik dat de Canon pentaspiegels bij
        de betere van hun soort horen. En dat hoop ik eigenlijk, een 550D of 600D zegt me wel wat, lekker licht, zeker met
        de standaard zoom kitlens.

Comment

Het is wellicht wat kort door de bocht om aan te nemen dat indien fabrikanten wel een DOF knop voorzien, dat ook betekent dat de functie buikbaar zal zijn.
          Ik zou het beperkt bruikbaar willen noemen, extreme onscherpte is wel te zien, maar niet waar de grens exact ligt en dat wil je nu net.
          De doorsnee gebruiker beschikt niet over lichtsterke lenzen, dus in het donkere zoekerbeeld heeft ie er niks aan, daarom hebben diverse instappers die knop niet meer.

Comment

De helderheid van de zoeker is iets wat me wel zorgen baart bij de keuze van een reflextoestel. Aan de ene kant weet ik dat een prisma beter is, aan de andere kant weegt dat meer dan een spiegel en gewicht is, althans voor mij, geen onbelangrijke factor. Het is wellicht wat kort door de bocht om aan te nemen dat indien fabrikanten wel een DOF knop voorzien, dat ook betekent dat de functie buikbaar zal zijn. Wel lees ik dat de Canon pentaspiegels bij de betere van hun soort horen. En dat hoop ik eigenlijk, een 550D of 600D zegt me wel wat, lekker licht, zeker met
            de standaard zoom kitlens.
            Helderheid en grootte van een zoekerbeeld zijn eigenschappen waaraan meestal te weinig aandacht wordt besteed.
            Bekijk even rustig volgende tabel (rangschikking volgens effectieve grootte).
            Visueel krijg je hier een idee.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Bij gebrek aan een like-knop :

@ Jazzer en Keeskanon :
              Bedankt voor jullie uitleg in dit en andere onderwerpen
              Zo eenvoudig mogelijk & to the point.
              Three thumbs up

ike.
              It's all a matter of perspective.

Comment

Nice links

Comment

ik een Canon 5D invul ipv van een 7D, zonder verder nog iets te veranderen, dan
                  neemt de scherptediepte toe.
                  dat hoort ook zo te zijn. De max toelaatbare verstrooiingscirkel is groter dus er is iets meer marge om scherpe punten te krijgen. De scherptediepte op een grotere sensor/film wordt wel merkbaar kleiner als je op verschillende formaten dezelfde beeldhoek wil. Je hebt daarvoor een langere lens nodig en de invloed daarvan is een pak groter dan die van de verstrooiingscirkel.

Het is dus op je compactje niet zozeer de kleine sensor, maar de heel kleine brandpuntsafstand die de grote scherptediepte veroorzaakt.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                  X