Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte en f-getal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Scherptediepte en f-getal

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
    Klopt uiteraard. Daarom dacht ik ook dat, aangezien de dofmaster calculator een database bezit van toestellen,
    dat meteen dan ook de verschillen in sensor (en dus crop) zouden worden verrekend zodat je voor het vergelijken
    van de scherptediepte voor verschillende camera's enkel het merk en type diende te veranderen.
    Fout gedacht dus, men gaat er als ik het goed begrijp van uit dat de gebruiker zelf afstand/zoom omrekent naar eenzelfde
    afbeeldingsgrootte om dan te weten te komen welke scherptediepte er zal zijn als er camera's vergeleken worden.
    Hier ben ik even niet mee. De DOF-calculator houdt toch rekening met de sensorgrootte (en dus met de vereiste vergrotingsfactor om tot een standaard eindresultaat te komen).
    Als je alleen de gegevens onder "Camera, film format, or circle of confusion" verandert, krijg je - indien daardoor de sensorgrootte verandert (bv. van Canon 1D naar 7D) - andere resultaten betreffende de scherptediepte.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Wat ik bedoel is dat als je alle parameters laat wat ze zijn, ik dacht dat de berekende scherptediepte dan bij
      het invullen van een camera met een andere sensor qua afmetingen, de uitkomst rechtstreeks vergelijkbaar
      zou zijn zodat ik op een handige en snelle manier het verschil in scherptediepte zou kunnen vergelijken tussen
      camera's waarvan de sensor "anders geschapen" is
      Zo werkt het dus niet, want als ik een Canon 5D invul ipv van een 7D, zonder verder nog iets te veranderen, dan
      neemt de scherptediepte toe. Aangezien (denk ik) de calculator veel geraadpleegd wordt om te weten te komen
      hoe een sensorafmeting zich tot scherptediepte verhoudt dan zijn de resultaten van de berekening wat raar.
      Als je helemaal weet hoe de vork aan de steel zit dan gebeurt dat wellicht niet, maar dan heb je waarschijnlijk
      zo'n hulpmiddel ook niet echt (meer) nodig.
      Last edited by Zahra; 12 februari 2011, 17:36.

Comment

Wat ik bedoel is dat als je alle parameters laat wat ze zijn, ik dacht dat de berekende scherptediepte dan bij
        het invullen van een camera met een andere sensor qua afmetingen, de uitkomst rechtstreeks vergelijkbaar
        zou zijn zodat ik op een handige en snelle manier het verschil in scherptediepte zou kunnen vergelijken tussen
        Zo werkt het dus niet, want als ik een Canon 5D invul ipv van een 7D, zonder verder nog iets te veranderen, dan
        neemt de scherptediepte toe.
        dat is toch logisch? je vergelijkt appelen met peren...

als je vanaf een gegeven afstand, een onderwerp fotografeert, met dezelfde parameters, maar eens met een fulfframe en dan met een crop... dan heb je toch een verschillende foto? die crop zal er veel meer ingezoomd uitzien...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ja, zover ben ik ook, ik was gewoon in de veronderstelling dat dofmaster van eenzelfde afbeeldingsgrootte zou
          uitgaan, zoals ik afleidde uit het feit dat de calculator om de camera vraagt waarvoor je de berekening wil maken.
          Zoals ik ergens hierboven al vermeldde is dat een foute redenering

Comment

Zelfde afbeeldingsgrootte?
            Wel,... Neen.
            De input parameters zijn: camera (dus sensorgrootte), f-getal, brandpuntafstand en scherpstelafstand.
            Dat zijn gegevens die je in de praktijk makkelijk kan kiezen of meten (scherpstelafstand).
            Meer heb je niet nodig om de DOF te berekenen. Afbeeldingsgrootte is daar niet bij.
            Als je enkel de camera verandert en een FF vergelijkt met een crop frame, dan zal je idd. zien dat de DOF op dde crop frame kleiner is.
            Zoals hoger aangegeven: wil je goed vergelijken dan moet je je focusdistance ook aanpassen.
            N.B.: heb je een mobile device dat begint met een "i", dan kan je een heel leuke app aanschaffen voor weinig geld: simpleDOF.
            Gebruik ikzelf ook, handig ten velde als je je DOF zeker goed wil hebben.
            Anderzijds: de meeste camera's hebben een knopje met daarachter de functie 'scherptediepte voorbeeld' zo kan je meteen zien wat de DOF is.
            Voor het merk dat ik gebruik is dat de functieknop rechtsboven terwijl je door de zoeker kijkt.
            Groeten,
            ShaoLynx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
              Dofmaster is ook niet ontwikkeld met de bedoeling scherptediepte tussen verschillende cameras en lenzen te vergelijken, maar om een idee te krijgen welke scherptediepte je kan verwachten met een bepaalde instelling voor je eigen camera.
              Je slaat de spijker op z,n kop (is dat ook in Vlaanderen een uitdrukking?)

Comment

Abuis dat niet juist was. Overslaan aub.
                Last edited by Zahra; 13 februari 2011, 09:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Je slaat de spijker op z,n kop (is dat ook in Vlaanderen een uitdrukking?)
                  Jazeker, dat is het geval, je kan er zelfs op laag water zoeken....spijkers wel te verstaan

Een mobile die met een "i" begint heb ik niet (ben zelfs een beetje anti "i" )
                  Een DOF knop, daar heb ik lang geleden (oa) mijn Nikon FT2 voor gekocht.
                  Bij het uitpluizen van de huidige markt ben ik tot mijn verbazing toch nog
                  spiegelreflexen gevonden die er niet over beschikken.

Comment

Nu is dat ontbreken van de DOF controleknop ook weer niet zooo erg vreemd, de meeste digitale camera's zijn cropcamera's en in de bescheiden zoekers met microlensjes (voor de helderheid) is scherptediepte onmogelijk goed te beoordelen....

Comment

Daar ben ik het volkomen mee eens, een van de redenen dat ik opnieuw een spiegelreflex wil is nu net het feit
                      dat op de "kleinere" toestellen altijd alles scherp is (bij wijze van spreken). Maar op een spiegelreflex vind ik
                      het onmisbaar, zoniet tast je in het duister, wat DOF betreft uiteraard

Comment

Daar ben ik het volkomen mee eens, een van de redenen dat ik opnieuw een spiegelreflex wil is nu net het feit
                        dat op de "kleinere" toestellen altijd alles scherp is (bij wijze van spreken). Maar op een spiegelreflex vind ik
                        het onmisbaar, zoniet tast je in het duister, wat DOF betreft uiteraard
                        Je hebt mijn post niet goed begrepen...
                        Bij de meeste digitale SPIEGELREFLEXEN is de zoeker van zodanige kwaliteit dat de scherptediepte bij lichtsterke lenzen niet goed beoordeeld kan worden.
                        Daarom zit die knop er bij sommige niet meer op.....

Comment

Wat ik bedoel is dat als je alle parameters laat wat ze zijn, ik dacht dat de berekende scherptediepte dan bij het invullen van een camera met een andere sensor qua afmetingen, de uitkomst rechtstreeks vergelijkbaar zou zijn zodat ik op een handige en snelle manier het verschil in scherptediepte zou kunnen vergelijken tussen
                          Zo werkt het dus niet, want als ik een Canon 5D invul ipv van een 7D, zonder verder nog iets te veranderen, dan neemt de scherptediepte toe.
                          Beter kan het niet werken. De scherptediepte met de 5D is groter dan met de 7D omdat het sensorbeeld (om bv. een 15x10 foto te bekomen) minder sterk vergroot moet worden. Natuurlijk staat er ook meer van de omgeving op de foto.
                          Als je daarentegen identieke foto's wilt, heb je slechts een gedeelte van de 5D sensor nodig. Dat gedeelte komt in afmetingen precies overeen met een 7D sensor en moet dus ook sterker vergroot worden waardoor dan de scherptediepte identiek wordt aan die met de 7D.
                          Redeneringen die uitgaan van "identieke foto's", gemaakt vanop verschillende afstanden, kloppen niet omdat ze geen rekening houden met de verandering in perspectief die daardoor ontstaat. Er ontstaat niet alleen een verandering in alle absolute afstanden (alles +/- zoveel cm) maar ook in relatieve afstanden, die het vergelijken van scherptediepte zinloos maakt.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Je hebt mijn post niet goed begrepen...
                            Bij de meeste digitale SPIEGELREFLEXEN is de zoeker van zodanige kwaliteit dat de scherptediepte bij lichtsterke lenzen niet goed beoordeeld kan worden.
                            Daarom zit die knop er bij sommige niet meer op.....
                            Je bedoelde dat sommige zoekers er niet goed genoeg voor zijn?

Comment

@Jazzer:
                              Even terugspoelen misschien, ik ben ergens verloren gelopen vrees ik Opnieuw dus:
                              Stel, ik neem uw portret (een mooi portret uiteraard) met een 7D, de achtergrond is in zekere mate onscherp.
                              Ik neem hetzelfde portret opnieuw, nu met een 5D, even beeldvullend, tov van dezelfde achtergrond die zich
                              nog altijd op dezelfde afstand bevindt. De achtergrond zal nu meer onscherp zijn dan op de foto met de 7D, maar
                              om u met dezelfde beelvulling te kunnen schieten heb ik mezelf moeten verplaatsen, maw de afstand is veranderd.
                              Zit het zo? (hopelijk wel, 't zou betekenen dat ik gesnapt het waarom dofmaster werkt zoals het werkt )

Comment

Stel, ik neem uw portret (een mooi portret uiteraard) met een 7D, de achtergrond is in zekere mate onscherp.
                                Ik neem hetzelfde portret opnieuw, nu met een 5D, even beeldvullend, tov van dezelfde achtergrond die zich nog altijd op dezelfde afstand bevindt. De achtergrond zal nu meer onscherp zijn dan op de foto met de 7D, maar om u met dezelfde beelvulling te kunnen schieten heb ik mezelf moeten verplaatsen, maw de afstand is veranderd.
                                Zit het zo? (hopelijk wel, 't zou betekenen dat ik gesnapt het waarom dofmaster werkt zoals het werkt )
                                Zo ongeveer zit het. Alleen klopt jouw opmerking "tov van dezelfde achtergrond die zich nog altijd op dezelfde afstand bevindt" niet. Je bent zowel dichter bij de te portretteren persoon gekomen als dichter bij de achtergrond. De absolute afstand (in ..m..cm) tot de "achtergrond" is nu kleiner, maar is relatief (t.o.v. de afstand camera-persoon) groter geworden.
                                Laten we veronderstellen dat met de 7D de persoon zich op 3 meter en de achtergrond op 6 m bevindt : de relatieve afstand tot de achtergrond is dus 2x zo groot als tot de persoon.
                                Met de 5D ga je om dezelfde beeldvulling te krijgen bv. op 2 m van de persoon staan, maar daardoor bevindt de achtergrond zich op een afstand die nu (5m/2m =) 2,5x zo groot is. Het perspectief is zichtbaar veranderd.
                                Bovendien stel je nu wellicht scherp op 2m, waardoor de volledige scherptediepte zich 1m naar voren verplaatst en de achtergrond natuurlijk waziger wordt.
                                Daarom hebben dergelijke vergelijkingen waarbij zowel het perspectief als de scherpstelafstand verschillen geen zin en werkt de DOF calculator zoals hij moet werken.

Comment

Working...
                                X