Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte en f-getal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptediepte en f-getal

Hallo,
    Pas nieuw hier, ik zit met een vraag
    Ik heb besloten om de stap naar een digitale spiegelreflex te zetten. Het toestel zelf is al een lastige keuze (luxe probleem?).
    De lens of lenzen, daar zit ik nog mee. Eén van de redenen dat ik een reflex wil is de mogeljkheid om controle over de
    scherptediepte te hebben zoals dat bij mijn analoge camera het geval is en niet, zoals dat bij mijn digitale compact of prosumer
    het geval is nl. alles altijd scherp (behalve als je echt veel moeite voor doet). Omdat ik echter niet bekend ben met het
    gebruik van digitale spiegelreflexen zit ik met de vraag in welke mate de scherptediepte beperkt kan gehouden worden.
    Het zou gaan om een toestel met een APS-C sensor. Wil dat een beetje lukken met (kit) lenzen met een maximale opening
    van f3.5 voor een standaardzoom of een tele-zoom in het korte-tele bereik, of is een f2.8 onontbeerlijk om de scherptediepte
    echt beperkt te kunnen houden (ik hoop van niet, het zou een ernstige aanslag op de bankrekening kunnen betekenen en
    gewicht is ook een belangrijke factor).
    Alvast bedankt voor de reacties,
    Zahra

Re: Scherptediepte en f-getal

HIER een en ander invullen zal je reeds een zicht geven.

Comment

Zoals m'n voorganger aangaf is dofmaster een goeie site om je DOF te berekenen. Maar uit je mail haal ik dat je wat ervaring hebt met analoge spiegelreflexen. Dan moet het makkelijk voor jou zijn - het principe en mogelijkheden zijn dezelfde, alleen waren de analoge toestellen (35mm) gelijk aan wat nu de FX of Full-Frame toestellen zijn en de DX of crop-camera hebben een iets andere grote van DOF voor dezelfde instellingen, maar na een paar dagen ben je er zo mee weg.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
        Het zou gaan om een toestel met een APS-C sensor. Wil dat een beetje lukken met (kit) lenzen met een maximale opening van f3.5 voor een standaardzoom of een tele-zoom in het korte-tele bereik, of is een f2.8 onontbeerlijk om de scherptediepte echt beperkt te kunnen houden (ik hoop van niet, het zou een ernstige aanslag op de bankrekening kunnen betekenen en gewicht is ook een belangrijke factor).a
        hoeft niet meteen je financieel te ontwrichten...

De meeste populaire fabrikanten hebben vandaag wel een 35mm F1.8 lensje in hun portfolio die je voor minder dan 200€ nieuw kan kopen... (prima voor stadsfotografie, straatfotografie en binnenhuis) of een 50mm F1.8 (prima voor portret) of ietsje duurder de 85mm F1.8 (super lensje voor portret)

tweedehands vind je ze rond de 100€...

Dit zijn de lensjes die je wilt als je de DOF echt beperkt wilt kunnen houden...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Bedankt voor de respons tot dusver!
          Wat ik niet goed aanvoel is het verschil tussen het analoge formaat (nu full-frame) en het APS-C gebeuren mbt scherptediepte.
          Wetende dat het formaat van de sensor een belangrijk gegeven is deed me mede de vraag stellen naar de scherptediepte.
          Als ik het goed begrijp dan is die niet zo erg verschillend bij een APS-C sensor tov full-frame.
          Dat zou heel goed nieuws zijn, een full-frame gaat voor mij iets te ver (ahem) En nu op naar dofmaster

Comment

Ik zit bij dofmaster met iets in de knoop, wellicht mis ik iets
            Er wordt gevraagd om de brandpuntlengte in te vullen waarbij de calculator de crop factor mee in rekening brengt.
            Als ik dat doe, dan blijkt een Canon 5D (full-frame) een grotere scherptediepte op te leveren dan een 60D (APS-C)
            en dat is denk ik net omgekeerd (hoe groter de sensor, hoe kleiner de scherptediepte bij eenzelfde brandpuntlengte en opening).
            Uit wat ik zie maak ik eerder op dat je de crop factor zelf mee dient in rekening te brengen bij het bepalen van
            de brandpuntlengte van de lens waarvoor de berekening wordt uitgevoerd. Maar dat is dus in tegenstelling tot wat er
            voorgeschreven wordt. Ik ga er eigenlijk van uit dat ik de zaak verkeerd bekijk en zou graag weten waar ik fout zit.
            Verder vallen de cijfers voor APS-C sensors inderdaad goed mee, ik had erger gevreesd.

Comment

Ik zit bij dofmaster met iets in de knoop, wellicht mis ik iets
              Er wordt gevraagd om de brandpuntlengte in te vullen waarbij de calculator de crop factor mee in rekening brengt.
              Als ik dat doe, dan blijkt een Canon 5D (full-frame) een grotere scherptediepte op te leveren dan een 60D (APS-C)
              heb je ook je subject distance aangepast? want die moet je mee aanpassen... je ziet immers niet het zelfde op 200mm crop als fullframe...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Je moet de brandpuntsafstand zoals op de lens staat aanpassen, dan heb je dezelfde beeldhoek

Een 7D met 50mm vergelijkt zich met een 5D met 80mm lens

Comment

Juist, gesnopen. Ik dacht dat de calculator dat zou doen, maar kennelijk niet
                  De resultaten zijn dan ook in de juiste richting
                  De toelichting bij de calculator komt me toch verwarrend over, de foto's van de fronten van de lenzen
                  tonen toch duidelijk dat je de brandpuntafstand(en) moet nemen die op de lens staan en de tekst
                  daarnaast stelt dat je geen verlengingsfactor dient op te geven. Zal wel aan mij liggen
                  Last edited by Zahra; 11 februari 2011, 13:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    heb je ook je subject distance aangepast? want die moet je mee aanpassen... je ziet immers niet het zelfde op 200mm crop als fullframe...
                    Dat snap ik niet, als mijn onderwerp op een bepaalde afstand staat, dan blijft die toch gelijk, eender welk toestel/lens ik gebruik?
                    Dat de crop niet hetzelfde is, ok, maar "subject distance", die blijft toch, of niet?

Comment

Dat snap ik niet, als mijn onderwerp op een bepaalde afstand staat, dan blijft die toch gelijk, eender welk toestel/lens ik gebruik?
                      Dat de crop niet hetzelfde is, ok, maar "subject distance", die blijft toch, of niet?
                      Om dezelfde "beelduitsnede"te verkrijgen moet men bij cropcamera's en FF camera's verschillende subject distance nemen , daardoor krijgen we het verschil in scherptediepte... (bij dezelfde lens/ diafragma enz.)

Comment

't Is logisch dat als alles (voorwerpsafstand, brandpuntsafstand, diafragma) gelijk blijft, behalve de afmetingen van de sensor, de scherpte evenredig is met de sensorafmetingen.
                        Het beeld van een kleinere sensor (dus ook de verstrooiingscirkels) moet nl. sterker vergroot worden dan dat van een grotere sensor.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Klopt uiteraard. Daarom dacht ik ook dat, aangezien de dofmaster calculator een database bezit van toestellen,
                          dat meteen dan ook de verschillen in sensor (en dus crop) zouden worden verrekend zodat je voor het vergelijken
                          van de scherptediepte voor verschillende camera's enkel het merk en type diende te veranderen.
                          Fout gedacht dus, men gaat er als ik het goed begrijp van uit dat de gebruiker zelf afstand/zoom omrekent naar eenzelfde
                          afbeeldingsgrootte om dan te weten te komen welke scherptediepte er zal zijn als er camera's vergeleken worden.

Comment

Dat is inderdaad een valkuil waar velen intuinen zodat er veel forumruimte wordt besteed /verspild aan discussies op dat punt.

Comment

Dofmaster is ook niet ontwikkeld met de bedoeling scherptediepte tussen verschillende cameras en lenzen te vergelijken, maar om een idee te krijgen welke scherptediepte je kan verwachten met een bepaalde instelling voor je eigen camera.
                              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Working...
                              X