Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 450D - Ojectieven + Accessoires (Statief / Bag / ...)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 450D - Ojectieven + Accessoires (Statief / Bag / ...)

Hallo,

Ik bezit momenteel een 450D met de kitlenzen 18-55 en 55-250.
    Ik bezit momenteel van accessoires enkel een buidelzak en kleine rugzak van LowePro en een externe flitser (580 EX II).
    Ik bezit geen zonnekappen, filters etc

Met dat ik dit jaar verschillende keren op reis ga om rond te trekken en vooral 'natuur/landschap' te trekken, ben ik aan het rondkijken om eens een goeie basisuitrusting te kopen. Ik ben voorlopig niet van plan om mijn body te vervangen.

Mijn keuzes zijn puur gebaseerd op googlen etc en ik zou dus graag wat meningen/feedback krijgen over mijn voorlopige keuzes.

Objectieven:

17-55 2.8 IS

Ik heb lang nagedacht over de combo 10-22 en 24-70 of 24-105 of enkel de 17-55 voorlopig met eventueel later de 10-22 als uitbreiding indien blijkt dat ik breedhoek te kort kom.

Ik neig zwaar naar de 17-55 om verschillende redenen:
    • Standaard range op crop: Ik ben bang dat ik met de combo van twee lenzen enerzijds teveel moet switchen en anderzijds voor landschap meer de 10-22 uiteindelijk ga gebruiken dan de duurdere en betere 24-x lens.
    • Prijs: 1 lens in plaats van 2 lenzen
    • Gewicht: een vaak genoemd nadeel van de 17-55 is dat het geen L bouwkwaliteit heeft, maar dat maakt ze ook relatief licht voor een 2.8 lens. Ook spaar ik het gewicht uit van een extra lens

Ik zou er ook een zonnekap bij bestellen.

70-200 F4 IS (of 100-400?)

Moeilijk te kiezen uit de 4 70-200 lenzen, maar ik ben wat bang voor het gewicht van de 2.8 lenzen (heb snel last van mijn rug in het algemeen). De F4 lens zonder IS is relatief gezien zeer goedkoop, maar misschien dat het toch al beter is om te investeren voor een IS lens om uit de hand te schieten? Ik lees toch dat het veel verschil uitmaakt.

EDIT: ik begin nu zwaar te twijfelen of ik niet beter voor de 100-400 lens ga. Gezien de lage tweedehandsprijs ben ik sowieso van plan om mijn 55-250 lens te houden. Ik weet dat de 70-200 een zeer goeie lens is en ideaal voor portret en eventueel actie overdag. Ik fotografeer zeer weinig actie voorlopig, maar het is best mogelijk dat ik tijdens een trip wat meer lengte kan gebruiken om eventueel dieren in de verte te fotograferen. Ik twijfel nu of ik voor de gerenommeerde 70-200 lens zou gaan of toch voor de 100-400.

Prime

Voorlopig heb ik geen prime voorzien, tenzij dit echt een enorme meerwaarde is om een goedkopere prime bij te nemen zoals de 50 1.8 of 1.4 of de 85 1.8 ?

Statief:

Ik zocht een licht travel statief en mijn oog is gevallen op de kit van Gitzo.

Link Gitzo site: http://www.gitzo.com/product_list/72.../traveler_kits

De Q5 is 50 euro duurder, maar iets kleiner gefold (35cm vs 41cm) en iets lichter (1.16 vs 1.23kg)
    Het verschil in gewicht lijkt mij verwaarloosbaar, dus ik was van plan om naar mijn travel luggage te kijken of het verschil in lengte uitmaakt of de tripod erin kan of niet in de lengte.

Het vermelde gewicht is trouwens statief + kop. Ik heb lang gezocht en niet echt statieven gevonden van normale lengte die lichter en goedkoper zijn.

Bag:

Ik ben aan het twijfelen of het de moeite is om een bag te kopen met waterproof compartiment voor als ik bijvoorbeeld eens wil kajakken. Maw, om er vooral voor te zorgen dat ik niet gelimiteerd ben in activiteiten tijdens het reizen.

Mijn oog is gevallen op volgende bag: http://products.lowepro.com/product/...er,1936,18.htm

Dit heeft een waterproof camera compartiment en een gewoon algemeen compartiment (bag met enkel camera departement heb ik al).

Enerzijds is de prijs relatief gezien tov andere camera investeringen 'goedkoop', anderzijds blijft het veel geld voor een 'bag'. Ik heb ook wat schrik van het gewicht, maar ik zie dat de meeste rugzakken op zich eigenlijk al veel wegen. Ik vermoed dat het waarschijnlijk ook niet correct is om het gewicht van een rugzak te vergelijken met het gewicht van eventuele inhoud qua belasting voor de rug (ik bedoel hiermee dat waarschijnlijk een rugzak van 1kg met 2kg inhoud meer belastend is dan een 2kg rugzak met 1kg inhoud)

Accessoires algemeen:

Ik heb geen idee of ik eventueel ander handige accessoires mis. Voorlopig mis ik niet echt een batterijgrip met tweede batterij.
    Op termijn zou ik ook nog een 1.4 extender willen kopen, maar voorlopig zou ik dit nog willen uitstellen omwille van de prijs van de nieuwe extenders (500 euro).

Ik twijfel vooral of ik eventueel nog handige filters moet kopen voor landschap fotografie?

Alle feedback is welkom.

Groeten
    Last edited by MilM; 29 januari 2011, 16:44.

Re: Canon 450D - Ojectieven (17-55 & 70-200) + Accessoires (Statief / Bag / ...)

Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
    Ik heb geen idee of ik eventueel ander handige accessoires mis. Voorlopig mis ik niet echt een batterijgrip met tweede batterij.
    De batterij grip moet je niet enkel kopen voor de 2de batterij maar ook voor de verbeterde ergonomie. Toen ik twijfelde om de grip te kopen zei men ook dat die een betere stabiliteit biedt bij een telezoom lens. De originele hoef je niet te kopen. Op www.fototools.be vind je grip van Phottix voor de 450D aan een veel lagere prijs en die moet zeker niet onderdoen voor de Canon (ik heb de Phottix) (Batterijgrip) Je moet wel nog een tweede batterij aanschaffen maar opnieuw die van Phottix is niet slecht (batterij)

mvg
    een 1000D liefhebber (toont veel overeenkomsten met de 450D)
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Re: Canon 450D - Ojectieven + Accessoires (Statief / Bag / ...)

Ik heb, voor mijn overstap naar full frame, met veel plezier met een 17-55/2.8 gewerkt. Diverse bestanden zijn afgedrukt op groter dan 1 vierkante meter. Buitengewoon goed objectief! Ik werk nog wel eens in stoffige omgevingen maar daar had dit objecitef geen last van.

Ook de Canon 70-200/4.0 L IS heb ik gehad maar uiteindelijk ingeruild voor een 70-200/2.8 MK 2. Deze laatste is zwaar.Bij mijn stijl van fotografie hoort vaak beperking van scherptediepte bij. Full frame + lichtsterke objectieven is dan het gevolg. Kan je aangeven of jij als stijlelement de scherptediepte beperkt?

Je twijfelt tussen een 70-200 en een 100-400. Deze laatse is geschikt voor vogeltjesfotografie en de eerste niet. Je zal je dus bij jezelf te rade moeten gaan wat je precies gaat doen en welke beeldhoek daarbij hoort.

Kan je nader aangeven wat je onder 'natuurfotografie' verstaat?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
        De batterij grip moet je niet enkel kopen voor de 2de batterij maar ook voor de verbeterde ergonomie. Toen ik twijfelde om de grip te kopen zei men ook dat die een betere stabiliteit biedt bij een telezoom lens. De originele hoef je niet te kopen. Op www.fototools.be vind je grip van Phottix voor de 450D aan een veel lagere prijs en die moet zeker niet onderdoen voor de Canon (ik heb de Phottix) (Batterijgrip) Je moet wel nog een tweede batterij aanschaffen maar opnieuw die van Phottix is niet slecht (batterij)

mvg
        een 1000D liefhebber (toont veel overeenkomsten met de 450D)
        Het valt mij alvast op dat iedereen met een batterijgrip ook lovend is op de batterijgrip. De site die je aanhaalt ziet er zeer interessant uit (toch merkbaar goedkoper dan dezelfde Phottix producten op andere sites)

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Kan je aangeven of jij als stijlelement de scherptediepte beperkt?
        Meestal niet.
        Foto's van mensen of dieren met een kleine DOF spreken mij wel zeer aan.
        Maar mss dat voor de beperkte foto's van mensen die ik zou trekken met kleine DOF de 17-55 voldoet? Of indien dit te kort is, eventueel de 85 1.8?

Voor dieren op afstand: op samples op 400 zie ik dat de 100-400 ook zeer beperkte DOF kan leveren door de brandafstand

(maar goed, de 70-200 2.8 blijft wel superieur op vlak van DOF voor telezoom)

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Je twijfelt tussen een 70-200 en een 100-400. Deze laatse is geschikt voor vogeltjesfotografie en de eerste niet. Je zal je dus bij jezelf te rade moeten gaan wat je precies gaat doen en welke beeldhoek daarbij hoort.

Kan je nader aangeven wat je onder 'natuurfotografie' verstaat?
        Ik doe alleszins geen vogelfotografie. Ik wil vooral uitgerust zijn voor 'reisfotografie'. Ik ga bijvoorbeeld normaal naar Nieuw Zealand en als ik vanop een boot robben zie in de verte, zou het leuk zijn indien ik een close up kan trekken. In de zomervakantie ga ik ook nog naar de oost kust van de USA en een uitgebreide safari in Tanzania/Kenia staat torenhoog op mijn verlanglijstje (maar is niet voor binnenkort).

In de meeste gevallen zal 200 meer dan genoeg zijn (tenzij voor de safari dan) en heb je met de 70-200 een optisch betere lens (volgens de meeste mensen toch). Met de 100-400 heb je natuurlijk een groter bereik die af en toe zeer handig kan zijn.

Voorlopig vind ik het ook te duur om beide lenzen op korte termijn te kopen en mee te sleuren. Kan dus goed zijn dat ik voor de 100-400 ga en op reizen vaststel dat ik de extra mms weinig gebruik of dat ik voor de 70-200 ga en veel vloek omdat ik best wat meer mms kon gebruiken

Ik zou ook kunnen afwachten met de aankoop, maar aan de éne kant vind ik dat dan ook weer spijtig omdat ik de aankoop sowieso zal doen.

Ik heb ook het gevoel dat de 100-400 lens de lens bij uitstek is van Canon qua verschil in onderlinge exemplaren. Dat is toch de indruk dat je krijgt als je reviews van de eigenaars zelf leest. Een hoop mensen beweren dat ze een scherp exemplaar hebben en een hoop andere mensen klagen dan weer dat ze een soft exemplaar hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
          De site die je aanhaalt ziet er zeer interessant uit (toch merkbaar goedkoper dan dezelfde Phottix producten op andere sites)
          je vindt er ook lensdoppen, zonnekappen, afstandsbedieningen, schermbeschermingen en nog veel meer (alleen zou ik hier geen filters kopen)
          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
          hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Je geeft aan dit jaar veel te gaan reizen en dat je hier je set op wil aanpassen. Ik weet niet hoe je op reis gaat, maar probeer er ook rekening mee te houden dat je de spullen mee moet zeulen. Zelf verblijf ik altijd in hotels, waar ik de spullen kan achterlaten als ik deze die dag niet nodig denk te hebben (in de kluis), zodat ik niet elke dag met een volgepakte tas rond zeul.

Persoonlijk vindt ik het werken met primes op vakantie niet altijd even prettig. Mis dan met regelmaat het zoomen. De benen zoom werkt helaas niet altijd, want dan is de kans aanwezig dat er een collega toerist voor je neus gaat staan

Zelf vertrek ik over aantal weken naar Sri Lanka en zal hier vooral de 7D met 17-55 & 70-200 gebruiken. De 24-105 gaat wel mee al is het alleen maar voor de situaties dat het te vochtig is voor de 17-55. Zelfde set zal ik waarschijnlijk ook meenemen in augustus naar Guatemala, Belize, Mexico.

Statief laat ik thuis denk deze niet echt nodig te hebben. Daarin tegen gaat de CP filters wel mee

De spullen die je mee neemt is afhankelijk van jou manier van fotograferen, hoeveel je mee wilt nemen/mag nemen, en type vakantie.

Wat betreft tas/rugzak. Deze kun je het beste gaan passen in een winkel. En neem je spullen ook mee (camera lenzen etc). Welke zit voor jou het beste. Meeste rugzakken zijn bijvoorbeeld voorzien van een regenhoes. Ga je een tocht maken met een kano of iets dergelijks dan kun je een waterdichte zak om je tas doen....

Maar wat beperkt je nu aan je huidige set ? Denk je met deze set geen mooie foto's te kunnen maken ? Als je niet tevreden bent over de foto's wellicht is het een optie om deze te plaatsen. Wellicht kan men je tips geven hoe deze te verbeteren. En houdt je op deze manier geld in de zak om nog leukere reizen te kunnen maken
            Last edited by Superdaantje; 31 januari 2011, 18:07.

Comment

Working...
            X