Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies reislens voor sony Alpha 300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies reislens voor sony Alpha 300

    Deze zomer gaan wij op rondreis met de rugzak door india en nepal...
    Nu ben ik op zoek naar een "ideale" reislens voor mijn sony alpha 300.
    Ik ben op dit moment enkel in het bezit van de kitlens 18-70.

    Een lens 18-200 (sigma of tamron, met alle voor- en nadelen vandien...) waren in mijn gedachten.
    Graag hoor ik jullie advies!

  • #2
    Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

    Dan zou ik toch voor de 18/250 gaan van sony of sigma
    ik zelf heb de sony en is reis lens heel geschikt en een pak beter van beeldkwalitijd
    dan uw 18/70 juist nog een lichtsterke prine zoals een 50mm 1,8 en je bent gezet .
    Nex 5N met 16 mm , 18/200 en 50mm f0,95 en A77 en A900 met glas van 12 tot 600 mm van f0,95 tot ...

    Comment


    • #3
      Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

      Hang ook een beetje vast aan een budget. Ik zoek geen professionele kwaliteit, het moet dienen om een gewoon mooi fotoalbum samen te stellen.
      Kan die sigma of tamron 18-200 hiervoor in aanmerking komen. Heb hierover al enig opzoekwerk verricht op dit forum maar geraakt niet echt tot een besluit....

      Comment


      • #4
        Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

        De betere zijn inderdaad de Tamron 18-250, of Sony of Sigma 18-250 zoals JR al zei.

        Natuurlijk kan je met de oudere 18-200's ook redelijk goeie foto's maken, maar je zal over het algemeen de lens meer dicht moeten draaien om hetzelfde te bereiken als met de 18-250's (al dat al lukt).

        Eén goeie raad: neem geen Sigma 18-200. Dat is de zowat de slechtste superzoom (en van ontwerp ook de oudste) die voor Sony beschikbaar is.

        Hier vind je een review van de Sony 18-200, wat een kopie is van de Tamron of KonicaMinolta 18-200: http://kurtmunger.com/sony__dt_18_20...viewid177.html

        De voornaamste dingen om rekening mee te houden :
        - Niet meteen geschikt voor sport/actie wegens niet al te snelle AF
        - Niet geschikt bij weinig licht, zeker omdat je een de lens wat dicht moet draaien voor betere resultaten
        - Op bepaalde brandpunten niet geschikt voor architectuur of zo, wegens vervorming.

        Maar voor de doorsnee vakantiefoto op een zonnige zomerdag kan je met deze lenzen toch wel leuke dingen doen hoor.
        Wat ook een plus is: je minimale afstand tot het onderwerp is vrij kort, dus kan je bv. insecten toch redelijk groot op de foto krijgen.

        Op Dyxum.com vind je lensinfo, reviews, links naar tests en voorbeeldfoto's.

        Zoals JR al zei: neem er voor het licht een 50/1.8 bij. Dan hebt voor weinig geld al heel wat mogelijkheden.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

          waarom niet bijvoorbeeld de 75-300 ? (zie mijn handtekening)
          Tenzij je een meer lichtsterke lens zoekt..
          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment


          • #6
            Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

            Over het hoofd gezien dat je meteen door Indië en Nepal trekt; niet meteen iets dat je elk jaar opnieuw kan doen...

            Dan zou ik toch een paar honderd euro besparen op de reis en die een aan degelijk stuk glas geven. Daar ga je jaren nadien nog plezier aan beleven als je de foto's terug bekijkt.

            Als ik jou was :
            - CZ16-80 (evt. tweedehands, maar dat is hoe dan ook oneindig veel beter dan de 18-200 superzooms)
            - Sony 35/1.8
            - Minolta 100-300 D Apo tweedehands (als een 70-300G te duur is)

            Of als goedkopere oplossing :
            - Sony 16-105
            - Sony 50/1.8
            - Sony 55-200 (en als je van deze drie lenzen dan nog maximum twee wil, laat dan deze laatste maar weg maar neem zeker de andere twee mee)
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

              bedankt voor jullie reactie
              met meerdere lenzen gaan zeulen zie ik eigenlijk niet zitten.... (ook al weeg het niet veel en neemt het mss niet veel plaats in maar het moet wel allemaal in de rugzak en meegedragen worden... )
              lees: ik wil 1 lens (met alle voor- en nadelen vandien, en iets meer zomm dan de 18-70 kitlens))

              @ K-2 uit jouw 1e post versta ik dat een sony lens 18-200 = tamron 18-200, in de wetenschap dat ik de voorbije 2 jaar alleen de 18-70 kitlens, hoe vergelijkbaar is de kwaliteit dan tussen deze beide?

              En 100-en euro's besparen op de reis... ik ga liever langer op reis met "minder materiaal" dan korter en duurder materiaal
              Heb ook niet echt de bedoeling om een "echte" hobbyfotograaf te worden.

              Comment


              • #8
                Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                Ik heb zelf een tamron 18-250mm voor mijn Sony Alpha 300 en ben daar zeer tevreden van.
                Alleen body + deze lens is zeer gemakkelijk overal mee te dragen in kleine tas.
                Voor opnames binnen heb ik nog een prime lens (sony 50 mm 1.8) maar die neem ik niet altijd mee. Deze neemt ook niet veel plaats in.
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                  Nog iemand tips? Iemand een 18-250 te koop eventueel?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                    Oorspronkelijk geplaatst door surf1982 Bekijk bericht
                    Nog iemand tips? Iemand een 18-250 te koop eventueel?
                    het meeste is reeds gezegd: moest ik eenzelfde reis maken, dan zou ik een standaarzoom meenemen (bij mij de CZ 16-80) en een compacte telezoom in mijn rugzak proppen (bv. Sony 55-200 of Minolta 70-210) en als er nog een gaatje zou zijn een lichtsterke 35 of 50 mm prime - ik zou geen grote fototas meesleuren, maar de zoom in een lenstas aan mijn riem hangen

                    is bagage echt een probleem, dan zou ik me voor de gelegenheid ook een Sony 18-250 durven kopen (485 bij Digitalstreet; 549 bij CameraNu)... en toch nog die prime in een sok proppen
                    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                      toch nog die prime in een sok proppen
                      Welke zoom er ook mee gaat, die sok van mij zou in elk geval gevuld zijn .

                      Iets als 50/1.8 prime is onbetaalbaar bij dat soort tochten vind ik.
                      Of je zit plots in een gebouw waarvan je het interieur wil vastleggen, of je bent 's avonds nog op stap, of je wil je eens toeleggen op het maken van een paar portretten, en dan zal je meestal merken dat je er met die zoom niet komt...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #13
                        Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                        Misschien heb je het gezien, maar er staat sinds deze morgen een Sony 18-250 te koop in de rubriek 'aangeboden'.
                        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                        Comment


                        • #14
                          Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                          Of is een tamron 28-300 iets? Wordt hier ook op het forum aangeboden.
                          Hoe is de kwaliteit van zo een objectief?

                          Comment


                          • #15
                            Re: Advies reislens voor sony Alpha 300

                            Niet denderend, tenzij het een lens is van + 1500 euro à la Canon 28-300L . En zelfs dan...
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment

                            Working...
                            X