Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 met of zonder kitlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 met of zonder kitlens?

Hallo,

Ik ga mij binnenkort een Nikon D90 aanschaffen maar zit met de standaardvraag van dit deel van het forum "Welke kit lens?".

Ik heb nog een “analoge” Tamron AF 28-200 mm F/3.8-5.6 LD aspherical (IF). Mijn eerste gedacht was enkel een body te kopen en dan later nog ter aanvulling een breedhoeklens. Maar nu ben ik beginnen twijfelen of ik niet beter kan opteren voor de body met een kitlens erbij: 18-200 of 16-85. De Tamron is van 1999.

Fotograferen zal in het begin vooral op reis gebeuren: zowel stad (architectuur, mensen, ...) als natuurwandelingen, portret ... Ik zoek dus een goede allrounder vandaar de 18-200. Hij heeft een iets groter bereik dan de Tamron en ook de VR. Vooral dit laatste doet mij twijfelen.

Re: D90 met of zonder kitlens?

Zou opteren voor de 16-85 = superlens en je kan dat extra stukje breedhoek best gebruiken op DX. Verder vult je Tamron aardig aan
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Als je echt allround wilt gaan dan is een 18-200 nikkor een erg goed idee.
      Als je tevreden bent van je tamron dan zou je de 16-85 kunnen kopen.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Een tamron lens uit 1999 zal in vergelijking met de genoemde Nikon types behoorlijk slechter presteren. Had je analoog aan 28mm genoeg groothoek dan is de 18-200 wellicht een optie als je per see een gemakslens wilt. De combinatie 16-85 + 70-300 is heel fijn. De combinatie 18-105 + 70-300 kwalitatief ook een stuk beter dan de allroundzoom en in dezelfde prijsklasse, waarbij 300mm natuurlijk ook een groter bereik geeft.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Kijk een snaar deze link. Misschien helpt je dat verder met bepalen wleke lens bij jou type van fotografie hoort.

Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Nikon D90+18-105VR zeer goede keuze
            Nikon D90+16-85VR iets betere keuze maar duurder.
            Nikon D90+ Tamron 17-50mm2.8f zeer goede keuze enkel minder bereik maar wel lichtsterk

Dus drie goede keuzes zou ik zeggen...doe er dan later de 70-300VR bij en je hebt zeer goed materiaal voor vele mooie foto's

grtz

Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik ben er nog niet helemaal uit.
              Als ik dit lees, lijken de voordelen van kwaliteitswinst van de 16-85 niet op te wegen tegen het gebruiksgemak van de 18-200, zeker voor een beginneling zoals mezelf.

Als ik kijk bij Nelissen dan is
              D90 + 16-85: 1219€
              D90 + 18-200: 1229€
              D90 + 16-85 + 70-300: 1579€

De vraag is dus of de kwaliteitswinst opweegt tegen een meerprijs van 250€ en verlies aan gebruiksgemak voor een beginneling. Ik weet dat ik de 70-300 niet meteen hoef te kopen maar bij Nelissen zit het momenteel in een soort van dubbele kit. Als ik hem later los koop betaal ik 559 € en dan wordt de prijs van het geheel 1788€. Het is dus de zaak om het ijzer te smeden terwijl het heet is maar moet het wel gesmeed worden?

Keuzestress bij de vleet dus.
              Last edited by 916; 23 januari 2011, 19:35.

Comment

voor een beginneling ga je genoeg hebben met de 18-105mm ( zeer goeie lens voor een spotprijs ) hoort gewoon bij de D90. Ik heb ook de 16-85mm maar de kitlens heeft m'n voorkeur voor allround ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 916 Bekijk bericht
                  Als ik dit lees, lijken de voordelen van kwaliteitswinst van de 16-85 niet op te wegen tegen het gebruiksgemak van de 18-200, zeker voor een beginneling zoals mezelf.
                  Hou er bovendien rekening mee dat er momenteel een Nikon 18-200 VR II is (sinds 30 juli 2009), die nog beter blijkt te zijn dan de vroegere 18-200 VR waarvan sprake in bovenstaande vergelijking (die ook al van maart 2008 dateert).
                  Last edited by paddy8908; 24 januari 2011, 13:13.
                  Ervaring is de som van je fouten.
                  Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ahmetos Bekijk bericht
                    voor een beginneling ga je genoeg hebben met de 18-105mm ( zeer goeie lens voor een spotprijs ) hoort gewoon bij de D90. Ik heb ook de 16-85mm maar de kitlens heeft m'n voorkeur voor allround ..
                    Ik heb ondertussen dit deel van het forum al eens doorbladerd en daarin wordt de bajonet van plastic van de 18-105 aangehaald als zwak punt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 916 Bekijk bericht
                      Ik heb ondertussen dit deel van het forum al eens doorbladerd en daarin wordt de bajonet van plastic van de 18-105 aangehaald als zwak punt.
                      Het is wel de goedkoopste optie in vergelijking met de 16-85 mm en de 18-200 mm...
                      De kunststof vatting van de 18-105 mm is misschien niet zo robuust als de metalen vatting van andere objectieven, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het gelijk staat aan bijv. een vaag Chinees prul. Het blijft een degelijk objectief wat prima resultaten aflevert, een goed bruikbaar brandpuntsbereik heeft, en heel wat jaartjes plezier kan geven
                      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Working...
                      X