Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 14mm f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Samyang 14mm f/2.8

    Iemand ervaring met deze lens? Lijkt heel aantrekkelijk geprijsd en kost een kwart van Nikons 14/2.8.

  • #2
    Re: Samyang 14mm f/2.8

    Anders kan je dit draadje al eens lezen:
    http://forum.belgiumdigital.com/f35/...-a-335307.html

    Grz
    www.roblievens.be

    Comment


    • #3
      Re: Samyang 14mm f/2.8

      De Samyang is voor de prijs vrij goed.

      Overigens is de Nikon 14-24 nog een stuk beter dan de Nikon 2.8 14mm prime
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Samyang 14mm f/2.8

        Ken Rockwell werd er niet vrolijk van. Maar is het werkelijk zo slecht?

        Comment


        • #5
          Re: Samyang 14mm f/2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
          Ken Rockwell werd er niet vrolijk van. Maar is het werkelijk zo slecht?
          Ome Kenny is een echte groothoekfanaat en heeft ook een sterke voorkeur voor de super Nikon 14-24 mm UWA...de rest van de objectieven zijn in zijn ogen dan al snel tweederangs spullen. Soms dus een gekleurde mening, maar gelukkig heeft internet nog genoeg andere reviews die misschien wel neutralere meningen geven...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Samyang 14mm f/2.8

            Ik heb een tijdje van de importeur er eentje gehad, voor mijn Canon 14 mm/2.8.

            Optisch, ten minste dit exemplaar, opvallend goed. Wel flinke lichtafval en een heel flinke vertekening.

            Het verschil van beeldhoek met mijn 16-35 mm/2.8 MK 2 vond ik te klein om er eentje te kopen.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Samyang 14mm f/2.8

              Hallo Allemaal
              vandaag voor het eerst op dit forum
              en begin bij dit draadje
              de Samyang 14mm f/2.8 IF ED Nikon lijkt mij wel wat.
              maar wie deze foto heeft gezien schrikt toch wel even.
              de tonvorming is normaal gesproken goed te corrigeren maar deze vertekening is snorachtig.
              Wat zijn jullie ervaringen hiermee in de fotobewerking?
              Of is de lens inmiddels soms verbeterd na deze fototest op kenrockwell
              mvg Tom

              Comment


              • #8
                Re: Samyang 14mm f/2.8

                Tje , met zulke opnamen zoek je het zwakke punt van een dergelijke lens gewoon op.
                Fotograferen is toch vaak meer dan point and shoot , je moet rekening houden met de beperkingen van je spullen....

                Comment


                • #9
                  Re: Samyang 14mm f/2.8

                  dit objectief is optisch zeer goed, zeer hoge resolutie, mooi bokeh.
                  barrel vervorming zit rond de 5%, de nikon 14-24 heeft ook vervorming van rond de 4%
                  nu de meeste programma's hebben een auto correctie voor barrel distortion of je kunt dit manueel corrigeren. Je gaat in de meeste gevallen met zulke objectief van eender welke producent en in eender prijsklasse meer last hebben van perspectief vervorming

                  voor niet architectuur fotografie zal het een van de beste zoniet het beste objectief op de markt zijn.
                  Voor architectuur zullen andere misschien beter geschikt zijn, maar als je daar ernstig mee bezig bent koop je volgens mij geen 14mm objectief, en denk ik dat tilt shift objectieven of opnames via photomerge veel beter resultaten geven.

                  gewoonweg kopen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Samyang 14mm f/2.8

                    @Puerte Bedankt voor je reactie.
                    Ik volg in opdracht momenteel een groot bouwproject en doe dat nu nog steeds met
                    de 24 -120 f 4.0 , deze heeft ook tonvorming maar die is goed automatisch in nx2 te corrigeren.
                    Maar als ik het goed begrijp dan adviseer je voor een zoiets als een bouwproject fotomerge.
                    Heb je met die laatste nog voorkeur voor CS5 of iets van ptgui? eigenlijk is dat weer iets voor een ander draadje. mvg Tom

                    Comment


                    • #11
                      Re: Samyang 14mm f/2.8

                      ofwel doe ik het manueel, ofwel gebruik ik CS, maar daar zullen wel plug-ins of zelfs standalone applicaties bestaan die dat evengoed of beter doen, maar daar ben ik niet zo van op de hoogte.
                      gebruik 50mm objectief (FF) en statief met redelijk wat overlapping tussen de verschillende opnames Je moet er rekening mee houden dat als je in de hoogte gaat af te rekenen hebt met perspectief vervorming.
                      LR, en ook PS, laat toe je eigen profiel creëren voor eender welk objectief via de "lens profile creator" http://labs.adobe.com/technologies/lensprofile_creator/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Samyang 14mm f/2.8

                        Oke bedankt voor de tips
                        daar ga ik eerst maar mee aan de slag.
                        Ik heb geprobeerd die foto uit mijn eerder bericht te corrigeren maar dat is drama.

                        Comment

                        Working...
                        X