Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ik ben aan het twijfelen voor de oudere canon 500mm f4.5L aan te kopen. heeft er iemand enige ervaring met deze lens en wat zou ik hiervoor nog maximaal mogen betalen?
Ik heb enkele keren met deze lens gewerkt ( reeds een paar jaar terug ) voor ik een 500F4L IS kocht. Optisch is er weinig verschil ( contrast, scherpte enz ) voor zover ik dit kan vergelijken, ik heb ze nooit naast elkaar getest maar de foto’s die deze lens maakte waren goed. De 4.5 versie is lichter en iets kleiner dan de huidige F4. Er zitten echter enkele niet te onderschatten nadelen aan deze oudere lens, ze kan niet meer hersteld worden in geval van defect, geen IS wat op dergelijke focuslengte een niet te onderschatten voordeel is ( zeker als je vanop bvb monopod of beanbag werkt komen er gewoon stukken meer goede platen uit de IS versie ) , stabieler zoekerbeeld met de IS versie en met een extender valt je AF weg.
Ik zou er toch heel hard over nadenken in elk geval, vooral het feit dat als ze defect gaat je zo goed als zeker met een waardeloze lens zit zou ik me niet lekker bij voelen. Als de AF defect gaat kun je ze zelfs niet meer MF gebruiken aangezien ze focus by wire focus heeft.
Als je ze echt kan kopen voor een prijsje ( pakweg 1200 a 1500 euro ) zou je nog een risco kunnen nemen ( en dan nog…) , eventueel even kijken naar de Sigma 500 F4.5 die optisch toch zeker aardig in de buurt komt ( wel geen stabilisatie ) en uiteindelijk nieuw misschien weinig meer kost…
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Comment